A kedvencem a mesterem
2020. május 15. írta: Rozsonits Tamás

A kedvencem a mesterem

A Poptanítás blogon olyan ismert és népszerű zenészeket mutatunk be, akik nem kizárólag a színpadon és a hangfelvételeken csillogtatják meg tehetségüket, hanem tudásukat átadják a tőlük tanulni vágyóknak is.

 Mai vendégünk Kékkői Zalán. (Második rész)

zenezona_alapitvany_hangszeressss_01_foto_juhasz_viktor.JPG

  •  A világhírű, japán Ibanez márka hazai képviselője vagy, de általában a hangszerválasztás ízlés, példakép-követés, márkahűség vagy pénztárca kérdése szerinted? Esetleg milyen más szempontok lehetnek befolyásoló tényezők?
  • Nagyon megtisztelő, hogy 2018 decembere óta ott lehetek az Ibanez gitárosok között, számomra ez a márka a rockgitározás egyik legfontosabb bástyája. Szabó Zoltán felel a magyar Ibanez gitárosokért és néhány éven keresztül beszélgettünk erről a lehetőségről. Pár havonta fel szoktam nézni az Ibanez oldalra, hogy tényleg ott vagyok-e? Még nem töröltek. :D Jó pár éve tanítok és a növendékeim közül is sokan választották az Ibanezt. Minden bizonnyal ebben számít, hogy nálam is azt látják, illetve az is nagyon fontos, hogy ez a márka nagyon széles termékpalettával rendelkezik, így stílustól függetlenül találsz professzionális hangszereket. Amikor egy növendékem hangszert szeretne venni, akkor általában átbeszéljük, hogy pontosan mire szeretné használni. A zenei stílus sok mindent meghatároz. Pl. a hangszedő választásban már nagy szerepe van. Normál hangolásban vagy valamilyen mélyre hangolt zenében használná? Kell a tremolo kar vagy nem? Ha kell, akkor mire kell? Csak finom vibrátót szeretne adni egy-egy hangnak vagy állatkodni szeretne vele? Ha ezek alapján sikerül belőni a lehetséges hangszereket, akkor azt szoktam ajánlani, hogy olyat válasszon, ami vizuálisan is tetszik. Szép forma, tetszetős szín. Legyen kedve minden nap megfogni a hangszert, hiszen ennél nincs fontosabb. A gitár vásárlásakor érdemes tisztában lenni azzal, hogy milyen hangszerünk volt eddig (ha volt). A nyakra érdemes egy kis időt szánni. Megnézni, hogy a jelenlegi hangszer nyakának milyen a profilja, a fogólap szélessége és hossza is sok mindent befolyásol. A már meglévő gitárunkat érdemes magunkkal vinni, az új kiválasztásakor, hogy legyen összehasonlítási alapunk. A hangszerboltban való gitározásnak ez lenne a lényege. Nem koncertet kell adni, hanem arra figyelni, hogy milyen érzés játszani a hangszeren. Kényelmes a nyak vagy sem. Ha valami nincs rendben, akkor megpróbálni kiszűrni, hogy mi lehet a gond és segítséget kérni az eladóktól. Abban hiszek,  hogy a lehetőségeinkhez képest a létező legjobb hangszert kell megvenni. A drágább hangszereknél elvileg és a legtöbbször gyakorlatilag is, jobb minőségű anyagokkal dolgoznak, precízebben készítik őket és a beszerelt eszközök is jobbak.
  • A gitárok mellett milyen márkájú kiegészítőket használsz és miért?
  • Az Ibanez gitárok mellett a húrok a legfontosabbak. Ebben is fontos társat találtam Csillag Péter és az Audiomonde Kft. személyében. Péternek köszönhetően Curt Mangan húrokat használok minden hangszeremen több mint egy éve. Ezt a márkát is azért szeretem, mert nagyon széles a termékpaletta és mindig kifogástalan minőségű termékeket kapok. Erősítők ügyében én abszolút Marshall rajongó vagyok, van is otthon egy 800-as fej ládával, de azért van egy Peavey 5150 és egy régi Line6 Flextone kombóm is. Ha az ember csöves erősítőt használ, akkor ahhoz vinnie kell valamilyen effektparkot és egy vezérlőpedált is, amihez sok kábel, sok adapter és ezzel együtt nagy hibalehetőség is tartozik, a sok és nehéz doboz mellett. Nem beszélve az egyes koncerthelyszíneken lévő technikai háttérről. A Beatricével sokszor játszunk fesztiválokon, ahol a zenekarok közötti átszerelési időt is be kell tartani, így olyan backline-t építettünk, amivel gyorsan be tudunk állni és ugyanazt a minőségű megszólalás tudjuk adni a közönség irányába és magunknak is. Saját keverővel, saját fülmonitor-rendszerrel és profi szakemberekkel dolgozunk. A húros hangszerek esetében nem használunk semmilyen erősítőt, minden vonalból van ledugva. A gitár megszólaltatásához egy Kemper Stage effektprocesszort használok. Ez a jelenkor két legjobb és legnépszerűbb digitalis, modellezős gitárcuccai közül az egyik. Nálam sokat számított, hogy a Kempernek van magyarországi képviselete (Audmax Kft), így ha lenne valamilyen problémám, akkor gyorsan tudnak segíteni. Shure PSM300 fülmonitor rendszert használok KZ fülhallgatókkal. A gitárjelet pedig egy Shure GLXD adóvevő rendszeren keresztül továbbítom a Kemperbe. A Shure-t sem kell bemutatni senkinek. Nagy multú, professzionális eszközöket gyártó cég és a magyarországi forgalmazója a Eurhytmics Kft, ami épp ugyanott található mint az Audmax és mindez 15 percre van a lakhelyemtől. Mi egy szép nagy család vagyunk! :D  Az egész zenekari felszerelés összeállítása az érkezéstől a koncertkezdésig kb 20 perc. Elképesztően gyorsak és precízek a technikusaink!  A színházi munkáim nagy részénél is a Kempert használom. Általában szimfónikus zenekarral játszunk együtt és ott nem lehet megoldani, hogy mellettem mondjuk egy Marshall üvöltsön, miközben előttem ülnek a csellisták a bőgősökkel. Egészen biztos, hogy az ő mikrofonjaikon is csak a gitáromat lehetne hallani. :D Jelenleg csak a Ricse, Ricse Beatrice darabban használunk erősítőket. Egyrészt itt nincs szimfónikus zenekar, másrészt koncepció volt, hogy a zenekari árokból igenis szóljon a banda. Ha majd újra lehet színházba járni, akkor mindenkit szeretettel várunk az Újszínházba.
  • Milyen szempontokat figyelembe véve választasz hangszereket a különböző zenei feladataidhoz? (Stúdiófelvételek, koncertek, színházi előadások, tanítás, stb.)
  • A sokféle stílusú feladathoz, nagyszámú és sokféle hangszerre van szükségem. A feleségemnek is ezt mondom, egyelőre működik. :D A Beatrice konerteken és a színházi munkáimnál is nagyjából kialakult, hogy mi az a 4-5 hangszer amit viszek magammal. Általában a satus tremolóval szerelt hangszerek vannak velem. Elsősorban,  mert nem hangolódnak annyira, így akár egy hangszerrel is végigjátszhatnám a koncerteket. Az otthoni stúdiózás egészen más, ott egy-egy témát ki szoktam próbálni sokféle beállítással és több hangszerrel is. Az idő is engedi és tapasztalatszerzésre is szuper. Otthon egyébként egy UAD Apollo Twin hangkártyát használok, Genelec 8030 monitorokkal és a gitáromat otthon is egy Kemperen keresztül használom. Lehetne különböző plug-inekkel is játszani, de ha valamit otthon be tudok állítani a Kemperen, akkor azt a presetet könnyen át tudom tölteni az utazós cuccomra és ha úgy szeretném, akkor pontosan ugyanazt a hangszínt tudom használni a koncerteken.
  • Évek óta tanítasz a Roland Zenegaléria Zeneiskolában. Mutasd be kérlek a sulit: kik és hogyan jelentkezhetnek, milyen hangszereken folyik a képzés, hány évig tart a suli, ad-e valamilyen bizonyítványt?
  • Rékasi Attila dobtanárként indította el az egész folyamatot. Jelenleg Gereben Zita és Csongor Bálint tanít éneket, Szappanos György és Kovács Zoli felel a basszusgitárosokért, Reviczky Balázs és Demkó Gergő okítja a zongoristákat és egyelőre én vagyok a gitártanár. 2012-ben indultunk és most egy komoly átalakuláson megyünk keresztül. A legfontosabb, hogy a hangszerboltnak új tulajdonosa lett, így már Intermusica hangszerbolt a neve. Jelenleg is tart a teljes átépítés és felújítás. Ez természetesen az oktatást is érinti. Molnár Sándor és Szuhanek Imre tulajdonosként és cégvezetőkét azon dolgoznak, hogy színes termékpaletta mellett az iskola is egyre nagyobb szerephez jusson. Több alkalommal egyeztettünk az iskola jövöjéről és az elkötelezettségüket jól mutatja, hogy a teljes átépítést követően az oktatás kétszer akkora területen, 8 teremben folytatódhat. Az ő hozzáállásuk új lehetőségeket teremt számunkra is, de erről még mi is egyeztetünk épp. Remélem szeptembertől vissza tudunk állni a hagyományos oktatási rendre. Az iskolába bárki jelentkezhet, tudásszinttől és életkortól függetlenül. Egyelőre nem vagyunk akkreditált iskola, így bizonyítványt sem adunk, de azért vannak szép eredményeink. Többen bekerültek a Kőbányai Zenesuliba, egyik növendékem, Polyák András a gitáros társam is a különböző színházi munkákban, míg Greskó Balázs pedig az Alapítványunk által szervezett bemutatók résztvevője. A diákjaink közül többen alakítottak zenekarokat és készítenek lemezeket, demókat. Az oktatás a jelenlegi helyzetben sem állt le, csak mi is áttértünk az online oktatásra, ú.hogy ha kedvet éreztek magatokban, akkor szeretettel várunk Benneteket.
  • Hagyományosak a Zeneiskola tanév végi gálakoncertjei. Mennyire jelent ez az ott tanulóknak színpadi rutinszerzért?
  • Ez egy komoly esemény az iskolánk és a növendékek életében is. Több alkalommal előfordult, hogy valamelyik növendékünket szinte az összes osztálytársa elkísérte, hogy megnézzék és ünnepeljék. Ezek a koncertek szerintem fantasztikusan szoktak sikerülni. Általában közel 100 növendékünk szokott fellépni, a 400-500 fős közönség előtt és tényleg nagyon szuper a hangulat. A rutinszerzés az egyik célunk a koncertekkel. Minél több alkalommal áll valaki színpadon, annál otthonosabban fogja érezni magát és így a tudásának is egyre nagyobb százalékát tudja majd kihozni magából. Ebből a szempontból a gitárosok jobb helyzetben vannak, mert egy-egy koncert alkalmával akár 4-5 dalban is játszhatnak és ha az elsőnél még izgulnak is, ez folyamatosan csökken és egyre ügyesebben muzsikálnak. Sajnos a júniusi évzáró koncert megtartására most nincs esély.
  • Ma már számtalan intézményben nyílik lehetőség pop-rockzenei hangszereken tanulni. Véleményed szerint szükség van ennyi zenesulira és ennyi ifjú zenészre?
  • Nagyon fontosnak tartom, hogy a gyerekek számára elérhető legyen a könnyűzenei képzés lehetősége és nagy örömmel hallom, ahogy egyre több helyen próbálják megteremteni a feltételeket. Jó lenne, ha ezek a kezdeményezések is hasonló állami támogatásban részesülnének, mint a klasszikus zenei iskolák. 2015 decemberében épp a könnyűzene népszerüsítése és a hátrányoshelyzetű gyerekek támogatásának céljával hoztuk létre a ZENEZÓNA Művészeti és Oktatási Közhasznú Alapítványt. Greskóné Koller Krisztinával és Kovács Áronnal alkotjuk a Kuratóriumot. Az elmúlt években HANGSZERESSss néven iskolai bemutatókat tartunk, csengő koncerteket és táborokat szervezünk. Tanulj zenélni! címen több pályázatot írtunk ki gyerekek számára, ahol hangszerekkel és oktatással díjjazzuk a nyerteseket. Zeneszobát hoztunk létre a Mozgásjavító Intézeten belül. Azt hiszem mindhármunkban benne van, hogy segítsünk ha tudunk és hogy a zenélés nagyon sok mindenre megoldás lehetne. Az Alapítvány Alapítói Okiratában meg kellett határozni, hogy milyen céljaink vannak és a miénkben benne van, hogy minden iskolában legyen zeneszoba. Valószínűleg teljesíthetetlen ez a cél, de ha csak félútig jutunk, akkor is megérte. Szerintünk a hangszeres oktatásra épp úgy szüksége van egy gyereknek, mint a mindenapos tornaórára. A test nevelése mellett a szellem és a lélek nevelése is nagyon fontos lenne és erre kitűnő eszköz a zenetanulás. Természetesen nem az a cél, hogy mi legyünk a tíz millió profi zenész országa, de európai összehasonlításban nagyon kevesen tudnak megszólaltatni egy hangszert itthon. A gyerekeket sem azért tanítanánk, hogy profi zenészek legyenek, de kikapcsolódásképpen miért ne lehetne, hogy nem csak focizni meg teniszezni járnak össze a fiatalok, hanem zenélni is? A zene egy kitünő önkifejezési eszköz, emellett tökéletesen használható a memória, a koncentráció fejlesztésére, így kitünő módszer felzárkóztatásra is és talán a telefonok bűvköréből is ki tudjuk rángatni a gyerekeket arra az időre.
  • A Hangszert a kézbe! országjáró road-show egyik előadója vagy. Mik a tapasztalataid a HAK! sorozattal kapcsolatban?
  • Szerelem! A HANOSZ és Andrásik Remo évtizedek óta dolgozik azért, hogy népszerűsítse a hangszeres oktatást. Az őszi hangszerkiállítások mellett a szolnoki Gitármánia tábor is az egyik legnépszerűbb zenei események közé tartozik. Ez a sorozat is gyerekek tízezreinek ad lehetőséget arra, hogy minden könnyűzenei hangszert kipróbálhasson és előadásokon vegyen részt. Rékasi Attilával együtt tartjuk a foglalkozásokat és nagyon szeretjük csinálni. Interaktív órát tartunk, ahol a dob és a gitár van a központban, de közben azért tanulunk is egy kicsit, sőt az órák utolsó részében egy kis közös zenélés is szerepel.
  • Mikor és miért kezdtél el tanítani?
  • Nem tudok pontos időpontot mondani, de kb 15 éve kezdtem tanítani. Voltak kisebb-nagyobb megszakítások, de az utóbbi 7-8 évben teljesen az életem része lett. Magántanárként az élményalapú oktatásban hiszek, így a fontos elméleti és gyakorlati alapok mellett a növendék áll a központban.
  • Milyen anyagokból oktatsz?
  • Vegyes. Vannak mások által írt könyvek, kották, de használok saját feladatokat is. Pl. gyártottam kis kártyákat. Az egyiken hangközök vannak, a másikon hármas- és négyeshangzatok. Ha már bizonyos alapokat elsajátítottunk, akkor az nehogy feledésbe merüljön. Minden óra elején kellett húzni 3-3 kártyát és monadni a megoldásokat.
  • Véleményed szerint milyen a jó zenetanár prototípusa? Van-e előtted egy ideálkép?
  • Nincs előttem ideális tanár-kép, bár fantasztikus tanároktól tanulhattam. Viszonylag egyszerű célok mentén próbálok tanítani. Mivel én alapvetően magántanár vagyok, így hozzám nem kötelező járni és ebből fakadóan, ha valaki nem érzi jól magát vagy esetleg nem tudok a számára hasznos információkat adni, akkor egyszerűen nem fog járni. A céljaim ezért azok, hogy folyamatosan fentartsam a figyelmet, közben mindig legyen valami újdonság, de a zenéléshez szükséges elméleti és gyakorlati alapokat is lefektessük, hogy a közös nyelvet értsük is és használni is tudjuk.
  • Aki gyermekekkel foglalkozik és tanít, annak mérhetetlen türelemre van szüksége. Segít-e neked ebben az, hogy magad is édesapa vagy?
  • Alapvetően türelmes és teljes mértékben pozitív beállítottságú vagyok, de azért folyamatosan tanulom is a türelmet. Abban biztos segít az apaság, hogy hamar rá tudok hangolódni egy-egy fiatalabb növendékemre és 1-2 perc után teljesen egyértelmű lesz, hogy mit csinálhatunk az órán és mi az, amit el kell napolnunk.
  • Szerinted a sok zenét tanuló gyerek és fiatal tud-e változtatni a zenei közízlésen?
  • Nagyon remélem, hogy igen. Persze ez egy összetett kérdés. A médiumoknak óriási a szerepe az izlés formálásban és mellettük csak reménykedni lehet, hogy a zenesulikban az órákon elültetett magok egyszer csak kikelnek és gyorsan tovább is szaporodnak. Azt hiszem, úgy általában kell megtanulnunk igényesebbnek lennünk. Minőségi ételeket enni, minőségi időt együtt tölteni, minőségi kapcsolatokat tartani és minőségi zenét hallgatni. Ez alatt nem azt értem, hogy mondjuk csak michelin csillagos étteremben egyél, hanem akár a kertben ültess paradicsomot vagy keress olyan kereskedőt, ahonnan ilyet tudsz beszerezni. Az ízlés mellett a tiszteletet, a megértést tartom még nagyon fontosnak. Jó lenne valahogy visszacsempészni az életünkbe. A művészeteknél ez egyébként is fontos. Nem mindegy, hogy hogyan közelítünk mások alkotásai felé. A változás sajnos nem megy csettintésre és csak lassan, kitartó munkával odafigyeléssel tudunk előre lépkedni.
  • A vírushelyzet miatt más oktatási formákra kellett váltani. Te tanítasz-e online és ha igen, hol és hogyan lehet elérni téged?
  • Igen, az Intermusica zenesuli minden tanárát kereshetitek online oktatással kapcsolatban. A Facebook-on is megtalálhatóak. Örömmel segítünk!
  • Várhatunk-e tőled oktatási anyagok publikálását akár nyomtatott, akár elektronikus formában?Az Alapítványon belül több ötletünk is van ezzel kapcsolatban, de egyelőre az anyagi háttér megteremtésén dolgozunk.
  • Saját lemez elkészítésére gondoltál már?
  • Nagyon is! Ezt a koncertmentes időszakot próbálom hasznosan tölteni és amellett, hogy készülnek az új Beatrice dalok, szeretném elkészíteni az első instrumentális lemezem is. Az első dalt remélem néhány héten belül egy klippel együtt mutathatom meg nektek és ha minden jól alakul, akkor ősszel a teljes lemez napvilágot láthat. Ez az első saját lemezem, így most barátkozom a feladatokkal, amik ezzel járnak, de ígérem, mesélek róla, ha már ott tartunk.

zenezona_alapitvany_csengo_koncert_foto_juhasz_viktor.JPG

zenezona_alapitvany_hangszeressss_02_foto_juhasz_viktor.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr3915696596

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása