„Nincs két egyforma gyerek” - Alternatív módszerek a zeneoktatásban
2019. június 24. írta: Poptanító

„Nincs két egyforma gyerek” - Alternatív módszerek a zeneoktatásban

Digitális korban élünk, a diákokat teljesen más impulzusok érik, máshogy gondolkodnak, mint harminc, vagy akár tíz évvel ezelőtt. Az oktatási rendszer nem tud olyan gyorsan, és olyan mértékben alkalmazkodni, mint sokak szerint szükséges lenne, apró trükkök segítségével viszont a tanterv sem sérül, és a diákok motivációja, figyelme is fennmarad. Jerzsele Katalin ének és fafúvós magánoktató mutat be egy egyszerű, mégis hatékony módszert.

jerzselek_hak.jpg

Jerzsele Katalin a Hangszert a kézbe! interaktív kiállítás egyik állomásán. 

„Öt éve foglalkozom zeneoktatással, és ezalatt az idő alatt többféle korosztály zenei kultúráját megtapasztalhattam a gyakorlatban. Mivel minden diáknak más a zenei előképzettsége, a befogadóképessége, és más-más célból kezdik a tanulást, óráimon több módszert is alkalmazok.

Többen kérték a segítségemet például a pedagógiai felvételire való felkészülésben, népdalok éneklésében, szolmizálásában. Egyértelmű volt számomra, hogy nem kezdek el zeneelméletet oktatni olyan diákoknak, akik a kötelező iskolai énekórákon kívül nem tanultak zenét. Miután találtunk olyan népdalokat, amelyeket mindkét fél ismer – a különböző tájegységek miatt ez sem olyan egyszerű feladat, mint amilyennek tűnik – először zongorakísérettel, közösen énekeltünk, majd írtam nekik kottát, szükség esetén transzponáltam a dalt. Ezután hangrögzítővel felvettem nekik a népdalt először dalszöveggel, másodszor a ritmusképletekkel, harmadszor szolmizációs hangokkal felénekelve, negyedszer pedig zongorával vagy furulyával játszottam fel.

Ezzel az alternatív módszerrel a diákok szinte autodidakta módon tanulhatnak, és nem okoz gondot, ha hiányosak a kottaolvasási ismereteik. Mivel a kézzel írott kottához rögtön hanganyag is társult, ez a kottatanulási folyamatot is felgyorsította. Ezzel a módszerrel fél év alatt, heti egy óra mellett átlagosan húsz dalt tudtunk a diákokkal elsajátítani saját hangnemben, ritmusképletek, előjegyzések, hangközök ismeretével.

Számomra az elmúlt öt év legnagyobb tanulsága az, hogy nincs két egyforma gyerek, minden egyes alkalommal más-más módon kell felkelteni és megtartani a diákok érdeklődését. Nagyon fontosnak tartom továbbá, hogy az oktató mennyire tud érzéseket átadni, zeneszeretetre nevelni. Hiszen ha rosszul fog hozzá, egy életre elveszi a diák kedvét a zenetanulástól, de ha jól, beleoltja a zeneszeretetet, és ez hatalmas felelősség. Éppen ezért úgy gondolom, hogy a hagyományos, kottaolvasáson alapuló tanulás mellett érdemes más, alternatív módszereket is alkalmazni, hiszen így eredményesebb a tanulás és motiváltabbak a diákok.”

Érdemes kitartani a hagyományos módszerek mellett? Milyen újításokat vezetnek be a tanórákon? Írják meg véleményüket kommentben, vagy a liska.eniko@hangfoglalo.hu email címre. Az arra érdemes írásokat publikáljuk.

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr1014908812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása