Tízből kettő: inspirálójd!
2025. május 12. írta: Poptanító

Tízből kettő: inspirálójd!

Egy ügyes marketing kampány rengeteget számít a mai zeneiparban, akár azt is eldöntheti, sikeres lesz-e az adott projekt, vagy sem. A közösségi média része a mindennapjainknak, az internetes tartalmak pedig szinte elárasztanak minket. Ezek miatt a zenekedvelőknek ma jóval nagyobb választék áll rendelkezésükre, mint valaha. A feltörekvő zenészeknek és zeneiparban dolgozó marketingeseknek ugyanez túlzsúfolt piacot jelent, ahol minden korábbinál több kihívást kell leküzdeni a rajongói bázis kiépítése során.

250512-marketing.jpgAz Institute for Contemporary Music blogjának csapata összegyűjtött tíz zenei marketinggel kapcsolatos tanácsot, amelyekből kettőt emeltünk ki kedvcsinálóként.

Az új zeneszámok részleteinek közzétételétől kezdve a hatékony reklámanyagok összeállításáig számos (zenei) marketingstratégia létezik, amelyeket valószínűleg a kedvenc bandáink és énekeseink is alkalmaznak. Legtöbbször a pénz határozza meg, hogy a független művészek és a feltörekvő előadók milyen stratégiát alkalmaznak, így gyakran sokkal találékonyabbnak kell lenniük, mint a nagy kiadókkal szerződött zenekaroknak. Szerencsére azonban számos eszköz áll rendelkezésünkre. Egy hatékony zenei marketingkampány során az óriásplakát-hirdetéstől kezdve a szponzorált Instagram-videókig bármi felhasználható, hogy felhívja a figyelmet egy új albumra vagy fellépésre.

Lesd el, hogyan csinálják a kedvenc művészeid!

Az egyetemi tanulmányok során megszerzett készségek csiszolása mellett érdemes a kedvenc előadóink vagy a nagyobb lemezkiadók gyakorlatát is figyelni. Bár a marketing ötleteket sokszor nem lehet megismételni, mivel általában személyre szabják őket, de fel lehet fedezni néhány trükköt és közben kreatív ötleteink is támadhatnak. Az online kérdezz-feleletek megrendezésétől kezdve az olyan streaming-szolgáltatások exkluzivitásáig, mint a Spotify vagy az Apple Music, számos lehetőség áll rendelkezésre, ha új rajongók megnyeréséről van szó.

Készíts vizuális tartalmat!

Az emberi agy az információk 90 százalékát vizuálisan kapja, és az ilyen információt 60 000-szer gyorsabban dolgozza fel, mint az írottat. Talán ez az oka annak, hogy a vizuális tartalmak, különösen a videós tartalmak általában nagyon jól teljesítenek a közösségi médiában. Ha videoklipeket, vagy a fellépéseken készült rövid felvételeket osztasz meg, akkor nagyobb valószínűséggel fog a felhasználó megállni a görgetésben, hogy megnézze, mit posztoltál. A marketinges szakemberek több mint fele úgy véli, hogy a videó a legértékesebb tartalmi forma, ha a közösségi média céljait szeretné elérni.

Alakíts ki zeneipari kapcsolati hálót!

Hogyan? Kezdheted a tanteremben, mégpedig úgy, hogy kapcsolatot teremtesz az oktatóiddal és zeneipariban dolgozó hallgatótársaiddal. Ezek után a közösségi média platformokon, például a Linked In-en vagy az Instagramon keresztül keress néhány zeneipari szakembert, és akár küldj nekik részleteket a legújabb projektedből.

Az alábbiakban a legizgalmasabb zenei marketing kampányok közül mutatunk kettőt, inspirációhoz.

 

Radiohead – Kid A

Ma az internet életünk szinte minden részét uralja. A kilencvenes évek végén azonban, amikor a Radiohead Kid A című lemezét bejelentették, az internet és főleg a streaming szolgáltatások még nem voltak olyan elterjedtek. Ha azt akartad, hogy a zenédet meghallgassák, akkor olyan marketingstratégiára kellett támaszkodnod, amely inkább a fizikai formátumot népszerűsíti.

A Radiohead mindig is híres volt az innovatív zenéjéről. Ezért úgy döntöttek, hogy az új albumot teljes egészében online marketingelik, így ez lett az első lemez, amelyet így népszerűsítettek. És ezzel nemcsak az albumok promóciós kampányait alakították át. A zenekar a 2007-es In Rainbows című albumával a vásárlás módját is megváltoztatta. A kiadást maguk finanszírozták, a rajongóknak pedig lehetőségük volt online megvásárolni, ráadásul annyit fizetni, amennyit csak akartak – akár semmit sem, ha úgy akarták. A lemez végül három millió példányban kelt el.

 

Creeper - Eternity, in Your Arms

Az angol punk zenekarnak, a Creepernek 2016-ban sikerült egy szokatlan, de remekül menedzselt kampánnyal nagy médiafelhajtást csinálnia az új albumához. Miután az előző évben több fesztiválon is játszottak, a Creeperhez kapcsolódó összes közösségi médiaprofilt törölték, és a zenekar tagjait a rendőrséggel együttműködve „eltűntnek” nyilvánították. Ezzel egyidejűleg egy weboldal is megjelent, amely eltűnésüket a detektív, James Scythe megoldatlan ügyéhez kötötte. Az együttes tagjai „nyomokat” hagytak az interneten, hogy a rajongók nyomozhassanak utánuk. Majd váratlanul visszatértek, hogy bejelentsék az Eternity, in Your Arms című albumuk megjelenését.

A Portsmouth.co.uk-nak adott interjúban a Creeper frontembere, Will Gould így nyilatkozott: „Utánanéztünk, hogy mások hogyan reklámozzák a lemezeiket, és egy csomó ízléstelen internetes hirdetést találtunk. Az isten szerelmére, azt is megtudhatod, hogy a kedvenc énekesed milyen reggeli gabonapelyhet szeret. A régebbi lemezekkel ez nem így volt, ott nem lehetett még mindent tudni a művészekről. Úgy éreztük, hogy azzal, hogy eltűntünk, nagyobb zajt csapunk, mintha bármit mondanánk.”

Ahogy a fentiekből is látszik, a zeneipar tele van fantasztikus marketingkampányokkal, amelyek segítettek a művészeknek sikereket elérni. A technológia fejlődése még több lehetőséget nyitott meg: a közösségi média, a művész YouTube-csatornája vagy a Spotify lejátszási listái számos platformot kínálnak a zenei tehetségeknek, hogy művészként elmesélhessék a történetüket. Feltörekvő zenészként, zenekarként vagy énekesként fel kell kutatni a lehetőségeket, ki kell dolgozni a marketingstratégiát, és olyan kreatívnak kell lenni, amennyire csak lehet. Sok sikert!

Az ICMP cikke alapján

(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)

Forrás: https://www.icmp.ac.uk/blog/10-best-music-marketing-campaigns

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr3718857936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása