A vokális improvizáció fokozza a dalok közönségre gyakorolt hatását. Egy dal előadása, improvizációval vagy anélkül, a darab ismeretétől függ. Minél jobban ismeri a művész az előadott dalt, annál könnyebben adja elő és improvizálnia is egyszerűbb. A tehetséges művészek tanulmányozása fontos a saját improvizációs stílus kialakításakor, hiszen azáltal, hogy megtanuljuk, mi teszi egyedivé a hangjukat, a miénket is azzá tehetjük. Így könnyebben ki tudjuk fejleszteni saját vokális improvizációs technikáinkat.
Gabrielle Goodman jazzénekes, a Berklee College of Music énekoktatója. Az alábbi cikkben Goodman a híres pop- és R&B-énekesek vokális improvizációs technikáit vizsgálja, emellett egy Spotify lejátszási listát is készített, amely az R&B és pop improvizációs példákat szemlélteti.
Mariah Carey
Improvizációs technikái: Füttyhangok, oktávugrások és pentaton riffek
Az 1990-es években sok énekes kezdte el használni a gospel előadóktól kölcsönzött, rendkívül díszes „riffeket”. A vokális riff egy rövid, dallamos díszítés. Mariah Carey is használt ilyeneket, nagyon magas, úgynevezett füttyhangokkal vegyítve. Ez Carey jellegzetes hangzásának részévé vált, precedenst teremtve azzal, hogy füttyhangokat énekelt moll pentaton vonalakra épülő riffekkel. Carey arról ismert, hogy néhány ütemen belül nagyon mély hangról füttyhangra vált, alkalmanként akár két oktávot is ugorva.
Ha a füttyhangok nem tartoznak a természetes regiszterünkbe, akkor nem szabad őket erőltetni, mert súlyosan károsíthatja a hangszálainkat.
Aretha Franklin
Improvizációs technikája: belting
Nem beszélhetünk a vokális improvizációról Aretha Franklin említése nélkül. Aretha Franklin mesterien énekelt és improvizált, és Chaka Khantól Kelly Clarksonig számos művészre volt nagy hatással. Rengeteget beszélhetnénk arról a sokféle technikáról, amelyet Franklin alkalmazott. Mivel valószínűleg erről a legismertebb, vizsgáljuk meg Franklin „belting” használatát!
A belting egy nagyon nehéz vokális technika. Ilyenkor az énekes hangosan és erőteljesen a mellkasi hangján énekel, gyakran a természetes hangterjedelmén túlra merészkedve. Franklin Respect című dalában markánsan jelenik meg a belting. Ebben a számban az énekesnő mindent, a nyitó sortól a dal utolsó hangjáig erőteljesen és tisztán énekel. Franklin természetesen tudott halkan énekelni, ha kellett, de a belting a stílusának egyik alapeleme volt.
Tina Turner
Improvizációs technikák: „kék” hangok, szaggatott és szinkópás ritmusok
Tina Turner ikonikus művész, aki több mint 100 millió lemezt adott el világszerte, és 12 Grammy-díjat kapott. Minden idők 100 legjobb énekesnője között tartják számon, és művészek generációira volt hatással. Turner a mellkasi hangját, a kék hangokat és izgalmas ritmusokat használt az érzelmekkel teli előadásaihoz.
Az úgynevezett „kék” hangok, elsősorban a jazz-zenében használatosak. Ezek olyan zenei hangok, amelyeket egy kicsit alacsonyabb hangmagasságon játszanak vagy énekelnek, mint a standard skála megfelelő hangját. Tina Turner A Fool in Love című dalának 1963-as előadásában erre számos példát hallhatunk. Ez az előadása nagyban meghatározta az énekesnő karrierjét a későbbiekben. Továbbá a Proud Mary című dala tökéletesen illusztrálja Turner azon képességét, hogy a lassú dalból hirtelen váltással lépjen át gyorsabb tempóba. Teszi ezt improvizált sorok, és szaggatott szinkópa ritmusok hozzáadásával.
Ahogyan azt a cikk elején is megfogalmaztam, aki meg akar tanulni hatásosan improvizálni, annak fontos tanulmányoznia (többek között) ezeket az ikonikus énekeseket. Azonban ami még fontosabb, hogy amit tőlük tanulsz, azt vedd át, és nyomd rá a saját bélyeged! Nézz meg valakit, például Ariana Grandét, aki nem csak komikusan tudja megszemélyesíteni a legtöbb énekest ezen a listán (nézd meg a videókat), de a saját hangját is megkovácsolta! És ezt te is megteheted.
Gabrielle Goodman
(Fordította ifj. Rozsonits Tamás)
Vokális improvizációs lejátszási lista:
Forrás: https://online.berklee.edu/takenote/vocal-improvisation-techniques-famous-pop-rb-singers/