Kaylie King a School of Rock zongoratanára az iskola oldalán megjelent cikkében megoszt néhány technikát, amelyet gyakran alkalmaznak zongoristák a rockzenében. Mert sokan nem is tudják, milyen szinten járult hozzá a zongora a rock and roll fejlődéséhez, a legtöbb embernek pedig valószínűleg nem a zongora az első hangszer, ami eszébe jut erről a műfajról. Pedig a zongora nem csak Bach és Beethoven darabjaihoz felel meg, egy rock számot is feldobhat.
A régi iskola balkezes ritmusa
Az első rock and roll slágerekben sokan a zongorát használták elsődleges hangszerként, gyakran a boogie woogie néven ismert, jellegzetes balkezes ritmusmintát használva. Mint a rock and roll kánon nagy része, a boogie woogie is az afroamerikai zenéből ered. Ennek a technikának a megismerése nem csak a rockzene eredetének megértéséhez fontos, hanem egy remek muzikális fogás is. A boogie woogie minta a bal kézben egy ismétlődő basszus vonalból áll, amely körvonalazza az akkordot. Ez a régi balkezes ritmus kiemelkedő szerepet játszik Little Richard Tutti Frutti című számában.
Akkordmenetek
Minden dalban vannak akkordmenetek, és gyakran a zongora szerepe az, hogy ezeket világosan felvázolja. Az akkordok zongorán való tanulásának elkezdése megterhelő lehet, de a leggyakrabban használt akkordok egyenként csak három hangból állnak, amiket hármashangzatoknak nevezzük. A The Beatles Let It Be című száma egy erős, kissé repetitív, többnyire hármashangzatokból álló akkordmenetet tartalmaz, amely a dal egyik sarokköve.
Ha már elkezdted elsajátítani a hármashangzatok alaphelyzetét (a „gyökér” vagy alaphangtól kezdve játszod őket), akkor érdemes lesz elkezdeni az inverziók felfedezését (ugyanazokat a hangokat játszod minden akkordban, de más sorrendben helyezed el őket). A zongora elrendezése miatt a hangszer sok lehetőséget biztosít harmonikus akkordmenetek és összhangzatok létrehozására, amelyeket más hangszerekkel nehéz (vagy nem lehetséges) megszólaltatni.
Klasszikus rockzenei „kitöltések”
A zenei kitöltések rövid szakaszok, amelyeket a dallam frázisai között szoktak játszani. A zongorával játszott zenék nagyszerűen átvezetik a dal hallgatóját egyik dallami frázisból a másikba. Egy jó zenei kitöltés különösen akkor jöhet jól, ha a dal szerkezete egyszerű vagy ismétlődő. Míg az egyik kéz (általában a bal) folyamatosan játszik egy alapmintát, addig a másik kéz kitöltéseket játszik, kreativitással és spontaneitással felpezsdítve a dalt. Elton John klasszikusa, a Bennie and the Jets is a vokál sorok közötti zongora kitöltéseket használja.
Díszítőhangok
A díszítőhangok használata egy másik viszonylag egyszerű technika, amelyet gyakran használnak a billentyűs szólók feldobására, különösen a bluesban. A díszítőhang olyan hang, amely a dallam díszítéseként (vagy kiegészítéseként) szolgál. Ezeket a hangokat hihetetlenül gyorsan játsszák, hogy a hallgatókban azt a benyomást keltsék, az egyik hang belecsúszik a másikba. Ray Charles What'd I Say című dalában számos, a dallamvonalakat kiegészítő díszítőhang található.
Glissandok
A glissando egy zenei kifejezés, folyamatos, két hangjegy közötti felfelé vagy lefelé csúszást jelent. A billentyűzeten ez a két hangjegy gyakran nagyon távol van egymástól – sokszor egy glissando a billentyűzet fehér billentyűinek teljes hosszán átível. A glissandot elsősorban a lendületes, gyors zenében használják, és sok régebbi rock and roll dalban is hallható. A rock számokban egy jól elhelyezett glissando nagyon fel tudja dobni a dallamot. A Beatles Chuck Berry Rock and Roll Music című dalának feldolgozásában is klasszikus rock zongora glissandot hallhatunk. Dexys Midnight Runners Come on Eileen című slágerének intrója, bár stilisztikailag nagyon eltérő, szintén tartalmaz egy glissandot.
Amennyiben te is szeretnél rockosan zongorázni, a School of Rock zongoraóráiról itt tudhatsz meg többet: https://www.schoolofrock.com/music-lessons/keyboard-piano-lessons
Kaylie King
(Fordította: ifj. Rozsonits Tamás)
Forrás: https://www.schoolofrock.com/resources/keyboard/how-to-become-a-master-at-rock-piano