Popdalok tanítása zongorán, 6 egyszerű lépés
2025. július 14. írta: Poptanító

Popdalok tanítása zongorán, 6 egyszerű lépés

Ha a diákok saját dalokat akarnak írni, meg kell érteniük, hogyan kell a popdalokat zongorán lejátszani, hiszen így betekintést nyerhetnek ezeknek a felépítésébe, és rávilágíthatnak arra is, hogy mit szeretnek, és mit nem, illetve mi ad inspirációt saját műveikhez. De hogyan tanítsunk popdalokat a zongorista diákjainknak? Zongoratanárként úgy vélem: időt kell szakítanunk arra, hogy megtanítsuk diákjainknak a kedvenc popszámaikat.

250714-zongora.jpgLiz Craig szabadúszó zongoraoktató. Stúdiójának bővítése mellett egy díjnyertes esküvői zenei vállalkozást is felépített, évente több mint 100 rendezvényen játszik a kanadai Ontario tartományban. Liz a legkülönfélébb zenei stílusokban ad elő, beleértve a legújabb pop dalok saját feldolgozásait is. Zenetanári tapasztalatait a Top music oldalon osztotta meg a nyilvánossággal.

 

Amikor ezt elmondom a diákoknak, mindig fellelkesülnek és tervezgetni kezdenek, azonban jó kottát ritkán találnak a projektjükhöz. Egy dalt gyakran bonyolult lejátszani a hivatalos kottából, mert a hangszerelés vagy túlságosan leegyszerűsített, vagy túlságosan nehéz. A diákok pedig hajlamosak ragaszkodni hozzá, még akkor is, ha nem hangzik jól. Ez pedig akadályozza őket abban, hogy kifejezően zenéljenek.

250714-zongora2.jpgDe mi lenne, ha ugyanolyan gonddal tanítanánk nekik a popszámokat, mint a szonatinákat? Fontosnak tartom, hogy a diákjaim megtanulják, hogyan készül a popzene, mert így megteremthetik saját hangzásukat.

1. Hallgassuk meg az eredeti dalt!

Ne egy zongorafeldolgozást, hanem az eredetit, amit a tanuló szeret. Valószínűleg megvan a telefonján. Hallgasd vele ott, abban a pillanatban az órán, amikor érdekli őket, és meg tudják mutatni a legjobb verziót. Néha a diák megkérdezi, hogy „hol van a zongorarész?” Nem baj, ha a dalban nincs zongora. A zongora szépsége, hogy mivel minden billentyű előttünk van, a dallamot tetszés szerint el tudjuk játszani.

2. Keressük meg az akkordokat!

Én az Ultimate Guitar tabs nevű appot szoktam használni, de ha az akkordok hallás utáni lejátszását tanítod, akkor megpróbálhatod megkeresni a tanulóval együtt. Ha már van hozzá kotta, emeld ki az akkordokat, és elemezd ki őket, ha nincsenek beírva.

3. Írd át a kottát (akár egy másik hangnembe)!

Javaslom, hogy először a legkönnyebb módot találjuk meg az akkordok lejátszására, hogy a tanuló sikerélményt szerezzen. Ekkor meggyőződünk arról is, hogy a felfedezett akkordok pontosak és a megfelelő hangnemben vannak, és ha esetleg nem, még mindig kiigazítjuk őket. A kezdőknek valószínűleg a c-dúr vagy az a-moll lesz a legkönnyebb; ha azonban erős a fülük, nem biztos, hogy el akarnak térni az eredeti hangnemtől. Átíráskor szabd a hangszerelési mintát a tanuló szintjéhez és a darab stílusához igazítani!

4. Készíts egy kottasablont!

Hogy egy kis alkalmazott zeneelméletet is gyakoroltassunk, és azt szeretnénk, a tanulók maguk fedezzék fel, milyen a dal üteme, milyen ritmusban vannak az egyes akkordok, akkor érdemes ezzel a módszerrel élni. Általában a Notion alkalmazást használom, de a kottapapír is tökéletesen megfelel. Szakaszokra bontva, versszakonként, refrénenkét érdemes megcsinálni.

5. Írd át a dallamot!

A tanuló a dal meghallgatása után rögtön erre a lépésre ugorhat, de lehet, hogy már kitalált valamennyit hallás után. Ez így van rendjén. Jobban szeretem a harmóniával és a formával kezdeni, mint a kerettel, amibe aztán bele tudjuk dobni a dallamot, hogy meglegyen a kontextus. Mint tudjuk, a dallam hangmagassága szinkronban van a hangnemmel és az akkord menettel. Ha ez már le van írva, az segít a tanulónak leszűkíteni a paramétereket a dallam átírásakor. De, ha nehézséget okoz a ritmikus diktálás, próbáljuk meg, hogy a megfelelő szöveg fölé csak egy pontot teszünk a hangmagasságra (ritmus nélkül). Amennyiben a diákoknak jó a ritmusérzékük, akkor először a ritmusokat írják át, majd adjanak hozzá hangmagasságokat.

Tapasztalatom szerint ez a legmegerőltetőbb, különösen, ha sok a szöveg. Ezért ezt a folyamatot általában az órán szoktam elkezdeni, majd feladom házinak. Ez a munka nagyon hasznos a diákok elméleti tudása és a fülük szempontjából is, ezért szeretném, ha maguk mennének végig a folyamaton, mert így valóban a sajátjuknak érzik az eredményt.

6. Játssz a saját ízlésed szerint!

Most, hogy végig mentünk ezeken a lépéseken, van egy „jó” kottánk, amelyből játszhatnak a diákok. Lehet, hogy be kell segítened kicsit, és vezetned kell a dallamot, amíg rá nem jönnek, hogyan akarják személyre szabni. A dallam érdekesebbé tételéhez fontold meg, hogy a fő hangsor alá akkordhangokat adj, magasabb oktávokba lépj stb. Gondolj vissza az eredeti felvételre. Meg tudod ragadni ugyanazt az érzést? Szeretnél egy teljesen más hangulatot teremteni? Adj hozzá egy új szólamot, vagy kísérd az eredeti dalt! Tégy bármit, a lényeg az, hogy ne legyen unalmas az eredmény.

Ez a folyamat nagyszerű lehetőség arra, hogy felmérjük, milyen magas a tanítványaink zenei műveltségi szintje, ami megéri az erőfeszítést. Ne aggódj, ha a tanulóval együtt fogod „kitalálni” hogyan kell használható kottát írni, kreatívan improvizálni. Ha beismered, hogy nem tudsz mindenre választ, az a kölcsönös bizalmat is építi.

Liz Craig

(Fordította Ifj. Rozsonits Tamás)

Forrás: https://topmusic.co/how-to-teach-pop-songs-in-6-simple-steps/

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr7218907634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása