Működjön és élvezzék a diákok
2025. június 24. írta: Poptanító

Működjön és élvezzék a diákok

Szeretnél egy rock- vagy popegyüttest létrehozni felső tagozatos diákjaid számára? Rick Kershaw a Lancashire Music Service oktatója megosztja tippjeit a sikeres együttes felépítéséhez. Írása a brit Music Teacher Magazin felületén jelent meg.

250624-iskolai_zenekar.jpgMielőtt belemennék abba, hogyan lehet az iskolában rock- vagy popegyüttest alakítani, tisztáznám: nem az a szándékom, hogy bárkit megtanítsak bármire. Vannak csodálatos tanárok, akik már most mindent zseniálisan csinálnak, a legkülönfélébb módszerekkel. Tehát az első, legfontosabb tanácsom: csináld azt, ami a környezetedben a legjobban működik! Én azt osztom most meg, ami nekem bevált.

Hogyan kezdjük?

Az első feladat az érdeklődés felkeltése. Ez hatalmas kihívás, ezért szükség van egy kis meggyőzésre. Ha játszol pop-rock hangszereken (például gitáron, basszusgitáron vagy dobon), akkor a tudásod bemutatása – élőben vagy akár egy felvételen – magával ragadhatja a diákokat. Ha látják, hogy képzett zenész vagy, elismernek. Emlékszem, egyszer egy tanuló a bemutató órám után azt mondta „Tanár úr, maga egy kicsit felvágós, nem igaz?” „Persze, hogy az vagyok, zenész vagyok, erről szól az egész!” – válaszoltam. Az üzenet – bár tréfás – egyértelmű: a diákoknak tetszenek a pozitív példaképek, és nekünk, zeneoktatóknak inspirálnunk kell őket.

A repertoár kiválasztása

A megfelelő repertoár kulcsfontosságú a sikerhez. Ha rosszul választasz, az érdeklődés alábbhagy, ha jól döntesz, lelkesek lesznek a gyerekek. Egy zeneileg bonyolult dallal kezdeni nyilvánvalóan hiba lenne. Az első néhány dal mindenképpen egyszerű legyen, mert azonnali sikerélményt nyújthat a tanulóknak. A tanulók igenis tudnak lelkesedni a 40, 50 vagy akár 60 éves dalok iránt is. Gondolj csak arra, hogy a 8. osztályos futballrajongó fiúk milyen boldogan éneklik a Sweet Caroline-t.

Az ilyen daloknál könnyítés, ha a gitár, illetve a basszusgitár csak egyszerű alaphangokat játszik. Ezzel nagy esély van a kezdeti sikerre, és egy kis dob aláfestéssel elég jól is fog hangzani. Ezután már bőven lehet a hangszerelést fejleszteni. Egy másik dal, amit ajánlanék, a Sharp Dressed Man a ZZ Top-tól. Ezt a tanulók mindössze négy hanggal el tudják játszani, és szintén könnyen tökéletesíthető.

Kotta: vele vagy nélküle?

Ragaszkodjunk ahhoz, hogy a zenekar kottából játssza a dalokat? Kell egyáltalán bármit is lekottázni? Ismétlem, tégy úgy, ahogy a környezetedben a legjobban működik, figyelembe véve a diákok zenei képzettségét. Semmi értelme a basszusgitár kottát egy olyan tanuló elé odatenni, aki csupán egy lelkes kezdő, mert elijeszti. Azonban, ha a tanuló élvezi a kihívást, és van némi zenei előképzettsége, akkor hajrá.

Úgy tapasztaltam, hogy a hallás utáni tanulás és a modellezés kombinációja működik a legjobban, egy-egy feljegyzett akkord sorozattal kiegészítve. Lássuk be, sok profi zenész is így tanulta meg a mesterségét! A legfontosabb, hogy működjön, és élvezzék a diákok.

Mi van, ha...

„Mi van, ha nem tudok játszani az adott hangszereken?” Még, ha időszűkében is vagy, nem árt, ha hazaviszel egy gitárt, hogy kipróbáld magad. Gondolj rá úgy, mint továbbképzésre! Valószínűleg gyakorlott zenész vagy, és meg tudod állapítani, ha valami nem stimmel. Alternatív megoldásként igénybe veheted a kollégák segítségét is. Vannak segítőkész munkatársaid, idősebb tanulók vagy akár egy lelkes szülő, aki hajlandó segíteni a szervezésben?

„Mi van, ha hiányzik egy szólam a zenekarból?” Az interneten (ingyenesen) elérhető háttérzene a barátod. Igen, önmagában sokszor rosszul hangzik, de ha zeneileg használjuk, akkor segíthet. Többféleképpen is elő lehet őket állítani (bizonyos hangszerek elnémításával), és nem kell hozzá túl nagy technikai tudás.

„Mi van, ha nagyon jó képességű diákjaim vannak, akik esetleg unatkoznak?” Vond be őket is a szervezésbe, segítsenek tanítani, adj nekik szólót, vagy hagyd, hogy játsszák a bonyolultabb részeket egy-egy darabban.

„Mi van, ha nincs elég hangszerem?” Szervezz hangszer-újrahasznosítást az iskolában, hátha azok a családok, akiknek van otthon egy felesleges gitárjuk, hajlandók azt felajánlani. Az olyan helyeken, mint a Facebook Marketplace, a Shpock, sőt, akár a helyi jótékonysági boltokban is általában rengeteg a régi hangszer, amelyek új otthonra várnak.

„Mi van, ha beindul?” Egy popzenekar remek módja az iskolai szakkörkínálat bővítésének. Emellett a tanulókkal való kapcsolatot is fejleszti és remek szórakozás. A zenekarok feldobhatják az iskolai rendezvényeket. De jó kiindulópont lehet akkor is, ha például új osztályod van és közösséget akarsz építeni.

Sok sikert!

Rick Kershaw

(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)

Forrás: https://www.musicteachermagazine.co.uk/content/features/building-ks3-rock-and-pop-bands/

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr4518894758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása