„Emlékszem, amikor zeneelmélet órán az első sorban ültünk a zenepedagógia szakos barátaimmal. Szorgalmasok és lelkesek voltunk, igyekeztünk megoldani a szólamírási gyakorlatokat. Közben volt egy diáktársunk, aki átaludta az órákat, nem törődött a párhuzamos kvintekről és másodlagos dominánsokról szóló elméletekkel. Meg voltunk győződve róla, hogy hamarosan ki fog bukni az egyetemről. Jelesre vizsgázott. Kiderült, hogy jazz szakos, és egészen más a viszonya a tananyaghoz, ugyanis tudta, hogyan működik a zeneelmélet a gyakorlatban.”
Bob Habersat középiskolai zenetanár az Illinois állambeli Oak Lawnban, az ingyenes, zeneoktatással foglalkozó shedthemusic.com weboldal társszerkesztője. A NAFME blogjának írt alábbi cikkében innovatív zeneelmélet-oktatási módszereiről értekezik.
„Egyetemi hallgatóként az volt a problémám a zeneelmélettel, hogy a tananyagnak nem volt gyakorlati része. Mozart nem az én világom, és a klasszikus szolfézs sem hozott lázba. Viszont diploma után, gitárművészként már érteni akartam a zenelméletet. Felvételekről írtam le gitárszólamokat, hogy el tudjam őket játszani, punk-rock együtteseknek hangszereltem dalokat, és elkezdtem saját zenét is írni. Megértettem a zeneelméletet, ugyanis a gyakorlatban alkalmaztam. Sőt, még élveztem is. Ahogy átfogó, mély elméleti ismeretekkel szereztem, értelmet nyert a klasszikus szolfézs: Haydn vonósnégyeseit szórakoztató volt elemezni, és nem tudtam betelni Beethoven harmóniáival.
Zenepedagógusként az a legfőbb célom, hogy a diákjaimnak is megtanítsam, hogyan kell a gyakorlatban alkalmazni a zeneelméletet. Miért is ne lehetne már a kezdetektől fogva megtanítani a gyakorlati alkalmazást? Az ötödik akkord a B-dúrban ugyanazokat a hangokat tartalmazza, akár Brahmsról, akár Justin Bieberről vagy Taylor Swiftről van szó. A zeneelmélet mindenki számára érthetővé válik, ha az alkalmazását is oktatjuk, és az órákon a diákok nyelvén beszélünk. Ehhez azonban át kell alakítanunk a tanítási módszereinket. Én is ezt tettem: az új oktatási keretrendszerem a zeneiség minden aspektusát fejleszti. A tanulók begyakorolják vele a kottaolvasást, megtanulnak hallás után kottázni, saját zenét szereznek, improvizálnak és a kedvenc számaikat elemzik.
Annak érdekében, hogy az elméletet optimalizáljuk, foglalkoznunk kell azzal is, hogy milyen sorrendben tanítjuk a témákat. Az elméleti óráimon a témák így következnek: 1) ritmus, 2) dobok, 3) basszus szólam, 4) akkordmenetek, 5) dallam, 6) forma. Ez a sorrend lehetővé teszi a tanulók számára, hogy a zenei alapelveket megértsék, elsajátítsák, és tudják is alkalmazni.
Amikor a diákok megismerkednek az akkordmenetekkel, példákat keresek nekik akkordváltásokra az aktuális pop-slágerekben. Majd improvizációs feladatokat adok nekik, illetve megkérem őket, hogy írják át a kedvenc dalukat egy másik hangnembe. A dobegységben a tanulók az alosztások elsajátítását arra használják, hogy segítsék a különböző stílusú dob szólamok írását, átírását, improvizációját, olvasását és rögzítését, a szintetizátor billentyűzetét a dobok kiváltására használva. Ennek eredményeképpen a tanulók átfogó ismereteket szereznek a popzene összes eleméről, és képesek lesznek ezeket alkalmazni zenei pályafutásuk során.
Az sem mindegy, mennyire mélyrehatók a diákok órán szerzett ismeretei. Nézzük például a skálákat. Ha a tanulók már tudják szolmizálni a dúr és moll skálákat, akkor megtanítom nekik, melyik skálában milyen harmóniák vannak. Ezt leggyakrabban úgy csinálom, hogy megkérem a tanulókat, válasszák ki a kedvenc popdalukat, és az énekes szólamát játsszák le zongorán. Ezután közösen kitalálunk hozzá egy basszusszólamot, az adott hangnem harmóniáival. Ez egy nagyszerű módja annak, hogy a tanulók egyszerűen elsajátítsák az elméletet. Mivel általában ilyenkor azonnali a sikerélmény, motiváltak is lesznek arra, hogy még többet tanuljanak.
Amikor a dúr skálákat tanítottam, a gyerekek a kedvenc dalaikat játszották zongorán. Az óra végén már különböző hangnemekben tudták játszani őket. Ez az alkalmazott zeneelmélet ereje. Ha a diákok így tanulják meg a zeneelméletet, akkor könnyedén fogják azt alkalmazni is. Mivel tanulás közben játszanak, írnak és improvizálnak, a zeneelmélet órák már nem jelentenek gondot: szórakoztatóak, és a tanulók egy életre megértik a tananyagot.”
Bob Habersat
(Fordította ifj. Rozsonits Tamás)
Forrás: https://nafme.org/blog/making-music-theory-practical/