Kristin Robinson-t a Billboard zenei blog újságíróját és a zenetechnológia szakértőjét különösen érdekli a mesterséges intelligencia. Nemrégiben indította el Machine Learnings című hírlevelét, amelyben mélységeiben foglalkozik a mesterséges intelligencia zeneiparra gyakorolt hatásaival. Egyik írásának fordítását közöljük.
„A mesterséges intelligencia (MI) körüli felhajtás 2024-ben nagyobb volt, mint valaha. A zeneiparban sem volt ez másképp. Az MI által generált ‘zene’ megmutatta, hogy ez a technológia képes gyökeresen megváltoztatni a művészetet. Míg a mesterséges intelligencia korszaka előtt szinte biztosra vehettük, mely dalok lesznek slágerek, ma már ezen a téren is bizonytalanság uralkodik. A lemezkiadók nem feltétlenül tudják, mi a feladatuk, és még a befutott szupersztárok is rendszeresen nagyokat buknak egy-egy új albummal.
Amikor tavaly Paul McCartney azt nyilatkozta, hogy MI segítségével fogja elkészíteni az utolsó Beatles-dalt (Now and Then), amelyben John Lennon is énekel, sok rajongó felháborodott. Azt feltételezték ugyanis, hogy egy új hangmintát fognak generálni Lennon hangjáról. McCartney gyorsan tisztázta, hogy semmit sem hoznak létre mesterségesen vagy szintetikusan, mindössze egy régi felvételt tisztít meg, amely még Lennon életében készült.
Míg a mesterséges intelligencia egyes alkalmazásai jogi és etikai aggályokat vetnek fel, számos olyan alkalmazási mód létezik, amely segíti a zeneszerzési folyamatot.
A gyártás forradalmasítása
A zenekészítő szoftverek megfizethetőségének köszönhetően az utóbbi néhány évben egyre egyszerűbb lett professzionális hangzású zenét készíteni. Egy feltörekvő zenész, aki megengedheti magának például az Apple termékeit, elkezdhet zenét írni a GarageBand programban, és könnyedén felveheti az éneket egy telefonnal.
Ennek ellenére egyre népszerűbb a mesterséges intelligencia által kínált opció. A Boomy nevű alkalmazás felhasználói például kiválaszthatnak egy zenei műfajt, és az alkalmazás másodpercek alatt generál egy dallamot, amelyet a felhasználók átdolgozhatnak, vagy felvehetik rá az énekhangjukat. A BandLab pedig adott dalszövegek alapján generál zenét. ’A művészi kiégés sokakat érint. Van az úgy, hogy egyszerűen nem jön az ihlet. Ezen segítünk átlendülni’ – szólt a BandLab hivatalos nyilatkozata.
Alkotóelemek beszerzése
A mesterséges intelligencia képes dalokat generálni a semmiből, de képes arra is, hogy azokat alkotóelemeikre bontsa. Ha a szerkesztő egy szám instrumentális változatát szeretné használni egy film előzetesében, vagy ha egy reklámfilmben csak a dal vokáljait szeretnék lejátszani, akkor ezt MI segítségével megtehetik. Ez a fajta technológia nagy segítség azoknak például, akik még azelőtt készítettek zenét, hogy létezett volna a részek elkülönítésére alkalmas felvételi technológia, de valamiért szeretnék elemeire bontani alkotásaikat. Rodney Jerkins zenei producer is ezzel a technológiával emelte le a Wu-Tang Clan Ol' Dirty Bastard című számának hanganyagát egy VHS kazettáról, hogy mintát vegyen belőle, amelyet a Forgiveness című számában használt fel.
Özönvíz
Az elmúlt évtizedekben a zeneipart néhány nagy cég irányította, lassú volt a gyártási folyamat, ezért a piac kínálata is meglehetősen korlátozott volt. A mesterséges intelligencia fejlődése azonban lehetővé tette, hogy bárki, nagyon gyorsan, nagyon sok zenét gyártson és adjon ki. Ez jelentősen felhígította a zenei piacot: egyre több zene készül a nagy kiadók hatáskörén kívül, így a streaming-szolgáltatások arányos üzleti modellje alapján a nagy cégek bevétele csökken. Februárban megkérdezték a Warner Music Group vezérigazgatóját, Robert Kyncl-t, aggódik-e amiatt, hogy az MI által generált tartalmak miatt hosszútávon csökkenni fog cége bevétele. ’Soha semmi nem forgatta még fel a zene piacot annyira, mint az MI’ - válaszolta Kyncl. ’Szóval igen, nagyon is aggódom.’
Személyre szabott hangsávok
Számos zenei cég gyárt olyan hangeffekteket videojátékokhoz, applikációkhoz, amelyek valós időben ‘alkalmazkodnak’ a szituációhoz. Ezt hívják ‘dinamikus’ vagy ‘személyre szabott’ zenének. Ezek gyártási folyamatában a producerek nem arra használják a mesterséges intelligenciát, hogy zenét generáljunk, hanem arra, hogy az ember által készített zenéből olyan új kompozíciókat állítsanak össze, amelyek illenek az adott helyzethez (gondoljunk itt egy videojáték aláfestő zenéjére, amely attól függően változik, hogy nyerésre, vagy vesztésre állunk).
Pitch Records
Több dalszerző is kísérletezik a mesterséges intelligencia hangszintetizáló technológiájával, hogy segítsen nekik eljuttatni szerzeményeiket a legnagyobb művészekhez. A pitch records kifejezés az iparban olyan dalokat jelent, amelyeket profi dalszerzők írnak, és később eladják őket a nagy művészeknek. Ez manapság különösen nehéz, mivel egyre több művész szeretne nagyobb szerepet játszani a zeneszerzési folyamatban. Az MI segít megmutatni a művész csapatának, hogy az énekes hogyan hangozhat egy számban, mielőtt még felvennék azt. Néhányan úgy gondolják, hogy az MI hangszintetizátor alkalmazása olcsóbb alternatíva a demóénekesek felbérlésével szemben (ami az iparágban bevett gyakorlat). Sokan azonban arra figyelmeztetnek, hogy ez csökkenti a demóénekesek munkalehetőségeit, és a művészek hangjának mesterséges lemásolása elriaszthatja őket.
Akár tetszik akár nem, az MI örökre megváltoztatta az iparág működését. Bár valóban vannak erkölcsileg kétes alkalmazási módjai, az vitathatatlan, hogy nagyban hozzájárul a zenei innovációhoz.”
Kristin Robinson
(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)