Hogyan változtatta meg a könnyűzenét tanító kevés intézményünk életét a covid, illetve a nyomában járó online átállás? Többek között ezeket a kérdéseket is feszegette az Oly távol vagy tőlem (?) könnyűzenei oktatási fórum második panelbeszélgetése, ahol az is felvetődött, kinek is kellene elearning tananyagokat készítenie.
A könnyűzenei képzőhelyek online képzési gyakorlatát vette górcső alá az Oly távol vagy tőlem (?) fórum második panelbeszélgetése. A Rédl Ádám rádiós műsorvezető-szerkesztő által moderált Neked pörög a net? című beszélgetés négy résztvevője a hazai könnyűzenei képzés négy különböző területéről érkezett.
Balogh Miklós Péter, a Debreceni Rocksuli igazgatója, aki végzettségét tekintve tanár, diplomája megszerzése óta köznevelési és szakképzési intézményekben dolgozik. A Debreceni Rocksulival 2001-ben került kapcsolatba diákként, nem sokkal később pedig önkéntesként digitális platformokon való megjelenéseket és rendezvényeket szervezett az intézménynek, ahol 15 éve tanít, 2015-től pedig igazgatóként is működik.
Kékesi Szabolcs, a budapesti Szent György Hang- és Filmművészeti Technikum igazgatója, és 2013 óta művelődéstörténet-tanára is. Az általa vezetett intézmény meghatározó szereplője a hazai hangtechnikai szakemberképzésnek, kollégáival pedig azon dolgozik, hogy a szakmában jelentősége legyen, ha valaki náluk végzett. Az elmúlt években közel kétszeres túljelentkezés volt az érettségire épülő hangtechnikus-képzésükre, a négy éve minden évben elindított hangosító felnőttképzésüket pedig eddig közel kétszázötvenen végezték el.
Hints Zoltán közgazdászként lett a Marosvásárhelyi Rocksuli egyik alapítója és igazgatója, aki ebben a minőségében fontos szerepet játszott a város zenei koncepciójának az előkészítésében. Az erdélyi magyar könnyűzene egyik kutatója, jelentős zenetörténeti gyűjtemény tulajdonosa. Aktív szerepet vállalt helyi könnyűzenei tehetségkutatók, fesztiválok, konferenciák, illetve zenetanároknak szervezett workshopok létrehozásában is.
Pap Tibor a kilencvenes években csatlakozott, az akkor még Tatabányán működő Peron tehetségkutatók szervezőihez, majd aktív részese volt a tatai Peron Tehetségközpont létrehozásának, amely néhány év alatt Magyarország egyik meghatározó könnyűzenei iskolája lett. A zeneiskolát is működtető Peron Alapítvány vezetőjeként immár Tata könnyűzenei életének is meghatározó alakja, hiszen klubjukban rendszeresen lépnek fel az ország legismertebb formációi.
A beszélgetés alaphangját az a felvetés adta meg, hogy miben változott a zeneoktatás a covid óta, és vajon lehet-e könnyűzenét oktatni online felületeken keresztül. Pap Tibor szerint a zeneoktatás veleje a személyes jelenlét, a hangszerek rezgése, az emberek kommunikációja, ugyanakkor el kell gondolkodni azon, hogyan lehet jól használni a képzés során az online eszközöket. Úgy véli, ha nem is az egész oktatást, de legalább egy részét lehetne ilyen módon csinálni, bár szerinte ezt még nem sikerült megfejteni, főleg, hogy jól használható oktatóvideókkal hazai kivitelben még nem találkozott. Balogh Miklós Péter mindehhez azt tette hozzá, hogy a covid előtt egyértelműen azt állították, hogy az online képzés nem lehet jó, hiszen a Rocksuli lényege éppen a közösségi zeneoktatás, az a fajta könnyűzenei kultúrára nevelés, ami órák előtt hozza be a diákokat, akik utána is ott maradnak és együtt zenélnek. Aztán az idő bebizonyította, hogy mindezek megtartása mellett óhatatlanul meg fognak jelenni az online alkalmazások a képzésben. Hints Zoltán erre úgy reagált, hogy a covid előtt nem is akartak az online oktatásról beszélni, aztán a covid után muszáj volt alkalmazkodni, hogy a diákok mégis megkaphassák, amiért beiratkoznak. Ugyanakkor tény, hogy a közösségi élményt online módon nem lehet visszaadni, de a bizonytalan hangszerválasztóknak se tudnak segíteni, holott minden ötödik diákot ilyennek kell tekinteni. A Marosvásárhelyi Rocksuli vezetője szerint kiegészítésként használhatók az online alkalmazások, és például ők sem készítették volna el a zeneelméleti videosorozatukat, ha nincs a járvány.
Ezek után Rédl Ádám az elérhető oktatóvideókról kérdezte a fórum résztvevőit, amihez kapcsolódva Kékesi Szabolcs azt mondta, az általuk oktatott hangtechnikai gyakorlat így biztosan nem működhet, hiszen rengeteg eszközt használnak, és nincs még megfelelő tananyag, ami arra kényszerítette őket, hogy ebből a szempontból is gondolják át a képzésüket. A hazai oktatóvideók kapcsán Pap Tibor hangot adott annak a véleményének, hogy sok online anyag eleve azért nem jól használható, mert maga az oktató sem készült fel kellően. Elmondta azt is, hogy sokáig bíztak abban, nem kell ilyesmiket használniuk, mert elmúlik a járvány. Mindezek kapcsán Kékesi Szabolcs felvetette, hogy arról is beszélni kellene, ki finanszírozza ezeknek az oktatási videóknak és online tananyagoknak az elkészítését, hiszen ez plusz időt, tudást, energiabefektetést igényel az oktatóktól. Balogh Miklós Péter ehhez csatlakozva javasolta, hogy valahonnan pluszforrást kellene biztosítani a zeneiskoláknak az elearning tananyagok készítéséhez, főleg ott, ahol nem főállású tanárok tanítanak. Hints Zoltán ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy mire náluk sikerült erőforrásokat teremteni, elmúlt a vészhelyzet, ugyanakkor azzal szembesültek, hogy a diákok elkényelmesedtek és egyre több dolgot szeretnének az okoseszközeiken viszontlátni, így az iskola lépéskényszerbe került.
A fórumon felmerült az a kérdés is, hogy mennyire számszerűsíthető a covid elmúltával az online alkalmazások beemelése a zeneoktatásban. Kékesi Szabolcs konkrét számot ugyan nem tudott mondani, de úgy véli, a tanáraikat mindenképp modernizálta a helyzet. Pap Tibor és Balogh Miklós Péter viszont számokat is mondott: Tatán a 120 diákból egy használja az egyébként a kínálatba bekerült online képzési csomagot, míg Debrecenben az 509 jelenléti oktatásra egy online jut, de ő is csak azért, mert menetközben külföldre költözött. Ugyanakkor Balogh elismerte, hogy sokkal több digitális eszközt használnak ma már, mert lehet, hogy 10 év múlva senki sem akar személyesen zeneiskolába járni.
A Neked pörög a net? panelbeszélgetés résztvevői ugyanakkor egyetértettek abban, hogy az online képzés nagy segítség lehet a diák és az iskola közötti távolság leküzdésében, hiszen 15 éve még akár 150 kilométert is utaztak a zenét tanulni vágyók, ma húszat is nehezen. Hints Zoltán ehhez hozzátette, az online oktatási lehetőség a speciális képzési igényeknél jöhet jelenleg jól, ők például máshogy nem is tudnának órákat biztosítani a jazzdobot tanulni vágyó diákjuknak.
R. T. – B. Zs.