Beatkorszak szabadegyetem V. szemeszter 3. előadás
2024. március 6. szerda, 18.00 óra
Generációk zenéi – zenék generációi
Ifjúsági szubkultúrák és társadalmi szerepük az államszocializmusban
Előadó: Dr. Valuch Tibor történész, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem egyetemi tanára, a Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézetének kutatóprofesszora
A 20. század második felének Magyarországán a társadalmi és a kulturális viszonyokat is meghatározóan befolyásolták a különböző szocializációval, eltérő társadalmi és kulturális értékekkel rendelkező generációk. Ez önmagában is kisebb-nagyobb konfliktusok forrása volt, amit felerősített a szabadság korlátozása a kommunista hatalomátvételt követő évtizedekben. S az ezzel együtt járó, pontosan soha senki által meg nem határozott szocialista kultúraeszmény erőltetése. Az egymást követő politikai, társadalmi és kulturális generációk között nemcsak az egymástól való elkülönülés, hanem a korlátozott szabadság folyamatos bővítésének, a generációs önszerveződésnek a szándéka is különböző mértékű volt. Ebben maghatározó szerepet játszottak a különböző ifjúsági szubkultúrák, amelyek kialakulását jelentősen befolyásolta a beat, a rock and roll, a heavy metal, a punk és más underground zenei áramlatok megjelenése és gyors terjedése. A generációk kialakulását, életeszményeit természetesen nemcsak a zene, hanem a szocializáció, a kultúra, a társadalmi viszonyok is befolyásolták. És az egyes generációk igényei és életérzései is befolyásolták a zenei áramlatokat.
Előadásomban ebben a generációs és szubkulturális zenei metszetben próbálok meg rövid áttekintést adni a félmúlt Magyarországáról. Arról, hogy kikkel és mivel szemben fogalmazódott meg az a fajta ellenérzés, társadalmi önszerveződési és kivonulási kísérlet, amit ezek a csoportok igyekeztek megvalósítani és kifejezni. Milyen generációk voltak jelen az 1950-es, 60-as, 70-es, 80-as évek magyar társadalmában, milyen szocializációs élmények hatottak rájuk? Hogyan vált generációs élménnyé és részben önkifejezési formává a rockzene? Milyen volt a politikai és társadalmi fogadtatása mindennek?