Varga Ágnes gyógypedagógus, zeneterapeuta előadásban a zeneterápia és a zene jótékony hatásain túl a zenepedagógia és a terápia különbségeire, de esetleges összefonódásair is felhívta a figyelmet. Mint kiemelte, a zeneoktatásban a cél a hangszeres tudás, míg a terápia során a zene egy eszközként jelenik meg, ami nagyon sokrétű célokat szolgálhat.
Aktív hobbizenészként, a zeneterápia jótékony hatásai felől közelítve, Varga Ágnes az utóbbi időben kutatóként is elmélyült a zene hatásmechanizmusainak vizsgálatában. Mint arra előadásnak kezdetén felhívta a figyelmet, a zenével kapcsolatos szakirodalmak meglehetősen eklektikus képet mutatnak, mivel mindegyik vizsgálat más aspektusban közelíti meg a zene jótékony hatásait, ahogy azt is, mit tekintünk tulajdonképpen zenének. Hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy zenehallgatásról vagy aktív zenélésről beszélünk. Mindemellett pedig azt is érdemes szem előtt tartani, hogy a zeneoktatás elsődleges célja maga a zene, az adott dalok megtanulása, egészen egyszerűen, hogy zenélni tanítsuk a gyerekeket.
A zenét használó terápiák esetében azonban egészen más a helyzet. A szakember szerint ugyanis a terápia során a zene eszközként jelenik meg a folyamatban, így itt nincs is szükség a hangszeres tudásra. Sőt, még azt sem feltétlenül kell tudnunk, mi egy aktuális használt hangszer neve, hogyan kell használni, hiszen a hangszer is egy közvetítő, fejlesztő eszközként jelenik meg a terápiás folyamatban.
A zeneterápiának tehát a legkevésbé sem célja a hangszeres tanulás. A gyógypedagógia esetén például a hallásdifferenciálás, a hallás fejlesztése történik zeneterápiás módszerekkel, de a dadogásterápia vagy az artikulációs terápia során is alkalmazhatók ilyen eszközök. Ahogy pedig Varga Ágnes kiemelte, a hallássérülteknek és az autizmus spektrumzavarral küzdőknek is szüksége van a zenére. A zene ugyanis univerzális eszköz, ami lehetővé teszi különböző folyamatok lemodellezését, ugyanakkor bizonyos idegpályák bejáródását is elősegítheti, miközben transzferhatásként, a zenélés során megtapasztalt élmények az élet más területein is jótékony hatást váltanak is, fejlődést eredményeznek.
A „Könnyű zenét vinni az iskolákba?” című konferencia utolsó panelbeszélgetését megelőzőn, előadása zárásaként Varga Ágnes emlékeztetett arra is, hogy a zene olykor hatékonyabb, mint a beszéd, mivel a preverbális – beszéd előtti – korba tudja visszarepíteni a terápia alanyát, oda, ahol még nincsenek szavak, amik korlátoznák. A szakember szerint ezek a technikák egyéni és csoport szinten is működőképesek. Ráadásul a zene egy olyan kulturális nyelv, ami mindentől függetlenül adja meg a közvetlen, minden áttétel nélküli kommunikáció lehetőségét.
B. M. L.