Mi a közös Cha Eun-woo-ban, a Dahyunban és Minjiben? Amellett, hogy jelenleg a legkeresettebb K-pop sztárok közé tartoznak, mind ugyanabban a középiskolában végeztek. A dél-koreai Hanlim Arts High School számtalan K-pop előadót és hírességet bocsájtott útjára. A szingapúri Hazeeq Sukri riportja a CNA Lifestyle blogján.
Hanlim Arts High School hat tanszékkel rendelkezik: szórakoztatóipar, zenésszínház, tánc, zene, modell és filmkészítés. A diákok a hagyományos érettségitárgyak mellett itt művészeti kurzusokon is részt vesznek, és tanulnak például táncot, dalszerzést, zeneelméletet, mozgástechnikát.
Az iskola két diákja, a 18 éves Kim Seung-mo és a 16 éves Park Bo-eun, közismertebb nevükön Seungmo és Boeun – előbbi az Ampers&One K-pop együttes tagja, utóbbi a CLASS:y zenekar énekese –, akiket először arról kérdeztünk, miért döntöttek Hanlim Arts High School mellett. Beszélgetésünk közben persze az is egyértelműen kiderült, hogy kiváló médiatréningben részesültek az iskolájukban.
– Úgy gondoltam, hasznos lenne a karrierem szempontjából művészeti középiskolába járni - mondta Seungmo, aki szórakoztatóipar szakra jár. – Sok híresség járt már a Hanlim-ba. Az első évében színészkedni kezdtem, az ügynökségemnél pedig folytattam az ének- és tánctanulást. Azért választottam a szórakoztatóipar szakot, mert sokoldalú: a színészet mellett táncot is tanulhatok, ami szerintem nagyon hasznos. A szórakoztatóiparban ugyanis előny, ha több dologhoz is értünk.
– Ez az iskola híres a művészeti középiskolák között, és azért jelentkeztem ide, mert művészeti tantárgyakat akartam tanulni – válaszolta a zenei szakos Boeun, aki azért is döntött a Hanlim mellett, mert úgy vélte, előre viszi a karrierjét. –Az elméleti és gyakorlati órák keveredése rendkívül hasznos számomra.
Seungmo és Boeun egy átlagos tanítási napon a szakterületüknek megfelelő speciális órákon vesznek részt, amelyek az elméletre és a gyakorlatra egyaránt hangsúlyt fektetnek. Iskola után pedig vagy további különórákon vesznek részt, vagy a karrierükhöz kapcsolódó szakmai munkát végeznek.
A művészi karrier azonban már az elején is rengeteg kötelezettséggel jár, beleértve a zeneszerzést és koncertekre, interjúkra, közönségtalálkozókra való felkészülést. Ha ehhez még hozzávesszük a kötelező tanórákat, akkor felmerülhet a kérdés, hogy ilyen sűrű időbeosztás mellett Seungmónak és Boeunnak vajon van-e esélye jól tanulni és élvezni a tinédzser éveket?
– Hétközben a naptáram tele van forgatásokkal és tanórákkal, de az ügynökségem gondoskodik arról, hogy hétvégén legyen egy kis szabadidőm – magyarázta Seungmo.
– Nálam is eléggé hasonlóan működik. Mivel ez az iskola inkább a gyakorlati készségek fejlesztésére összpontosít, aggódtam is, hogy háttérbe szorul a hagyományos ismeretek megszerzése. Szerencsére az órarendünkben ott vannak az érettségi tárgyak is – egészítette ki Boeun.
Ám a K-pop ipari karrier azt jelenti, hogy lesznek olyan esetek, amikor az iskolai órák ütköznek a szakmai kötelezettségekkel. Mi történik ilyenkor?
– Mivel ez egy művészeti iskola, támogatják a szórakoztatóiparba belépő diákokat – magyarázta Seungmo. – A tanárok külön odafigyelnek arra, hogy segítsenek bepótolni a szakmai kötelezettségek miatti lemaradásunkat. Úgyhogy azt hiszem, gond nélkül tudom tartani a lépést a többiekkel.
Kim Jinnyvel, a Hanlim Arts High School PR-igazgatójával is beszélgettünk erről, aki elárulta, hogy évente legfeljebb 63 nap hiányzás megengedett.
– Mivel ez az iskola azért jött létre, hogy a diákoknak lehetőséget teremtsen művészeti tevékenységekre, nem gondoljuk, hogy ezek teljesen elkülönülnének a tanóráinktól. A tanórák részének tekintjük a diákok művészi munkáját. Ám amikor vizsgákról, dolgozatokról van szó, szigorúak vagyunk, a diákoknak ilyenkor jelen kell lenniük.
Az intenzív szórakoztatóipari munka és a középiskola rengeteg stresszel is járhat, ami akár mentális betegségek kialakulásához is vezethet. A Hanlim Arts High School erre is figyelmet fordít.
– Vannak pszichológiai programok a tanulók számára – mondta Kim. – Ezeknek a keretében előadásokat tartunk a diákjainknak érzelmi megküzdési stratégiákról, és foglalkozunk az ügynökségeken belül felmerülő problémákkal is. Ha egy diák pszichésen rosszul érzi magát, terapeutát biztosítunk neki.
A Hanlim Arts High School folyamatosan programokat szervez és plusz tanfolyamokat is indít annak érdekében, hogy a diákok lépést tarthassanak a technológiai fejlődéssel, a szórakoztatóipar legújabb eredményeivel. Például a zenei tanszék már a mesterséges intelligenciához kapcsolódó zeneszerzési kurzusokat is kínál.
A lehetőségek ellenére azonban nincs garancia arra, hogy a diákok sikeresek lesznek a szórakoztatóiparban. Ezért az iskola arra is tanítja diákjait, hogy képesek legyenek újra értelmezni saját eredményeiket.
– Ha nem is futnak be, a diákjaink akkor is értékes tapasztalatokat szereznek a szórakoztatóiparról – mondta Ko Min-soo, a Hanlim Arts High School médiaművészeti tanszék vezetője, aki azt is hozzátette, hogy bár minden iskola alapvető feladata a tanulás biztosítása, náluk legalább ennyire fontos a szakmai szocializáció. – Míg egyes diákok sztárok akarnak lenni, mások a szórakoztatóipar más területein találják meg a lehetőségeiket. Vannak olyan diákjaink, akiknél menet közben átalakul az érdeklődési kör, így ők iskolán belül szakot válthatnak.
Sokan, akik itt végeztek, végül más irányba indult tovább, például az előadóművészeti tanszék gyakorlati zenei szakos diákjai sikeres színészek lettek. A Hanlim Arts High School tehát egy reménysugár mindazoknak, akik Dél-Korea szórakoztatóiparában szeretnének érvényesülni. Bár a siker nem mindig garantált, a diákoknak lehetőségük nyújt arra, hogy több területen is kipróbálják magukat, így a későbbiekben könnyebben megtalálják a hivatásukat.
(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)