Zenészképzés és márkaépítés
2025. február 03. írta: Poptanító

Zenészképzés és márkaépítés

„Szerintem minden feltörekvő zenésznek van egy küldetése, és amennyiben sikeres akar lenni, ezt meg kell tudnia fogalmaznia és képviselnie is kell, hiszen ez a személyes márkája.” Fogalmaz Jeff Dunn, előadóművész, a Rochesteri Egyetem zenepedagógusa a NAfME – amerikai zenetanárok szervezete – honlapján megjelent írásában.

250203-marka.jpgSzerintem minden feltörekvő zenésznek van egy küldetése. Amennyiben sikeres akar lenni a zeneiparban, egy zenésznek képesnek kell lennie arra, hogy ezt a küldetést megfogalmazza és képviselje, ugyanis ez az ő személyes „márkája”. A legtöbb zenész azonban hanyagolja a márkaépítést, ám a közönségben és az „ügyfelekben” így is határozott vélemény alakul ki a művész márkájáról. Akár építjük a márkánkat, akár nem, az létezik: digitális lábnyomot hagyunk a közösségi médiában, magunkat adjuk a fellépéseinken, és közben egyértelmű benyomást keltünk hallgatóinkban.

Az egyik leggyakoribb probléma, amit zenei karrier-tanácsadóként látok, hogy a fiatal zenészek nincsenek tisztában azzal, miként jelenik meg a márkájuk, és nehezen tudják megfogalmazni, kik ők és hová tartanak. Ez a Modern zenei karrier megteremtése című kurzusomon, valamint az egyéni és személyre szabott tanácsadásaimon is rendszeresen beszédtéma. Leginkább az a probléma forrása, hogy a tanuló nem tudja, hogyan határozza meg magát.

Ez a pedagógusokkal folytatott beszélgetéseim során is gyakran előkerül: a tanítási gyakorlatukat befejezők és álláspályázatot benyújtók tanárjelöltként definiálják magukat, holott rengeteg oktatási tapasztalatuk van, mire diplomát szereznek. Ez az ellentmondás sokszor nem tűnik fel az álláskeresőknek, de a munkáltatók, akik már elképzelték az ideális jelöltet, másképp reagálnak, ha az önéletrajz és a motivációs levél alapján egy hivatásos pedagógussal van dolguk és nem egy zöldfülűvel.

A zeneiparba való belépés előtt a diákok útját álltalában tanáraik egyengetik, együtt építgetik az új zenei karriert, azonban a márkaépítésben gyakran nem tudnak segíteni. Ezért a kritikusok és a tanácsadók segítsége kulcsfontosságú az új márka felépítésében és fenntartásában. Az online platformokon a közönség visszajelzéseiből is sokat tanulhatunk, mert kiderülhet például, mennyire tartanak bennünket hitelesnek, illetve célba értek-e az üzeneteink.

Azok számára, akik nehezen tudják megfogalmazni a céljaikat, hasznos lehet a Dave Ulrich és Norm Smallwood által létrehozott „képlet” amiben a diák megfogalmazza, miről szeretne ismert lenni, illetve, hogy ezáltal mit adhat a világnak. Ezt zeneoktatóként is lehet használni, én például így fogalmazom meg önmagam: „Szeretném, ha a tantervi innovációkról lennék ismert, hogy a diákjaim igényeinek megfelelően kialakított tananyaggal tudjak dolgozni.” Egy hivatásos zenész pedig például ezt mondhatja: „Szeretnék az egyedi zenei stílusomról ismert lenni, hogy a közönségem felejthetetlen élményeket szerezzen a koncertjeimen.”

250203-marka2.jpgEgy zenész művészi identitásának több összetevője is van, amelyeket a fellépésük stílusa, a személyes céljaik, valamint egyéb kötelezettségeik határoznak meg. A tanácsadásaimon sokszor már a bemutatkozásból kiderül, milyen egy zenész márkája. Így az ezt követő ötletelés már arra irányul, hogy megtaláljuk a módját annak megfogalmazására és megvalósítására. A cél meghatározása után a tanácsadó és a tanuló közösen csiszolja a márka különböző elemeit, például a művésznevet, az esetleges logót, az üzeneteket és az előadásmódot.

Egy zenész márkáját maga a művész alakítja ki, de a közönség és a különböző elismerések érvényesítik. A karriertanácsadó a márkaépítés mindkét részében tud segíteni: támogathatjuk a zenészt a szakmai feladataiban és az online jelenlétben, illetve a céljaik megtervezésében és a szakmai kapcsolatrendszerének bővítésében is.

Az Eastman Zenei Vezetői Intézetben tartott a karriertanácsadásomon többek között ezzel is foglalkozom. Egy-egy találkozó általában a hiányzó márkaelemek azonosításával kezdődik, majd a hiányosságok pótlásához szükséges erőforrások azonosításával folytatódik. Végül a kitűzött cél eléréséhez szükséges terv kidolgozásával zárul.

Jeff Dunn

(Fordította Ifj. Rozsonits Tamás)

Forrás: https://nafme.org/blog/building-a-musicians-brand-through-career-advising/

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr7718788018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása