Vokális tanulmányok néven új mesterszakot indít a londoni Kortárs Zene- és Előadóművészeti Intézet (ICMP – Institute of Contemporary Music Performance) olyan hallgatók számára, akik szeretnének elmélyülni a hangtechnika alapjaiban, függetlenül attól, hogyan használják majd azt a kortárs zenében. Az intézmény honlapján megjelent, témába vágó cikket idézzük.
Az Institute of Contemporary Music Performance új mesterszakjának hallgatói felfedezhetik többek között a hangképzés különböző fortélyait, a helyes testtartás fontosságát vagy éppen a hangegészség ápolásának lényegét, miközben megvizsgálják például, hogy ezeket a módszereket és eszközöket hogyan tudják alkalmazni saját zenei karrierjük során. Lucinda Allen zenetudós, az ICMP oktatója így nyilatkozta a szakról: „Nagyon büszkék és izgatottak vagyunk az új szak miatt. A célunk, hogy hallgatóinknak széleskörű ismereteket nyújtsunk az énektechnika minden aspektusában, majd lehetőséget biztosítsunk számukra, hogy a tanultakat saját karrierjükben is alkalmazhassák.”
Miért érdemes ezen a szakon tanulni?
A rapperektől kezdve a pop énekeseken át az énektanárokig ez a kurzus mindenkinek lehetőséget kínál arra, hogy többet tudjon meg az énekhang működéséről. Az oktatók arra törekszenek, hogy a hallgatók megértsék, hogyan működik a hangképzés, mik a legjobb módszerek a hangszál egészségének megőrzésére, hogyan használhatják a hangot kreatív környezetben, és miként oszthatják meg ezt a szakértői tudást másokkal. A szak elvégzése naprakész, piacképes tudást nyújt a kortárs énektechnika területén.
A Vokális tanulmányok mesterszakon felkészült szakértők oktatják a legfrissebb zeneipari ismereteket. Ez segíti a hallgatók kapcsolatteremtést is, hiszen számtalan zenei szakemberrel találkozhatnak a képzés során. Az első szemesztere arra összpontosít, hogy mit tudnak a hallgatók a saját hangjukról, és hogyan optimalizálhatják azt. A második félév aztán azt vizsgálja, hogyan lehet ezt kreatívan alkalmazni a gyakorlatban. A képzés felépítése a következő:
Énektechnika és gyakorlat (első félév)
A hallgatók az énektechnikák és módszerek széles skáláját fedezhetik fel. A hangegészségügy és a funkcionális anatómia mellett a szakértők azt is megtanítják, a tanulók hogyan optimalizálhatják hangjukat. Mindez gyakorlati bemutatókon, megbeszéléseken és önálló tanulmányokon keresztül történik.
Hang, elme és test (első félév)
Ez a tárgy lehetővé teszi a hallgatók számára, hogy megismerjék a hang, az elme és a test közötti kapcsolatot, valamint ezen elemek kölcsönhatását. A légzéstechnikával és hangmasszázzsal foglalkozó szakemberek segítenek a különböző szempontok szerint elemezni a hangot, továbbá megérteni, hogy ez hogyan hathat az énekesi teljesítményre és az előadásmódra.
Kreatív hang a gyakorlatban (második félév)
A hallgatók az előző szemeszterben tanultakat alkalmazhatják, hogy a hangjukban rejlő lehetőségeket gyakorlati környezetben fedezzék fel. Legyen szó érzelmes történetmesélésről vagy dalszövegek közvetítéséről, a cél annak feltárása, hogy a technika hogyan befolyásolhatja és teheti hitelessé az énekhangot különböző helyzetekben.
Énektanítás (második félév)
A tárgy célja, hogy támogassa a kreatív szakembereket a legjobb gyakorlatok elsajátításában a vokális oktatás területén. A hallgatók alapos ismereteket szerezhetnek a visszajelzések módjáról, a különböző énekesi értékelési módszerekről és a kreatív foglalkozások tervezéséről. Mindezt bizonyítékokon alapuló megközelítések és egyéni tanulási forgatókönyvek segítségével.
Kutatási project (második félév)
Ebben a záró projektben a hallgatóknak lehetőségük van egy általuk választott témát vizsgálni, amely támogatja a program befejezése utáni törekvéseiket. Az ICMP oktatóit mentorként használhatják e munka során, akár saját előadásuk javításával, akár egy közösségi projekt részeként.
A képzés mindezek mellett rengeteg technikai kurzust is tartalmaz. A hallgatók például funkcionális anatómiát is tanulhatnak, amely a testtartás és a hangképzés közötti összefüggésekre világít rá.
„Ez a képzés olyan hallgatóknak szól, akik érdeklődnek a hang ereje iránt, és szeretnének mély, átfogó ismereteket szerezni az énektechnikáról. Lehetnek olyan énekes hallgatók is, akik valamilyen énekesi alapdiplomát szereztek, vagy alapképzésben tanultak zenét, és szenvedélyük az éneklés, vagy az énekoktatás.” – mondta Lucinda Allen. „A cél az, hogy a diákok bátrabb énekesekké váljanak, akik segíteni tudnak önmagukon és másokon, mindezt a legszínvonalasabb kortárs zenei megközelítések mentén.”
Összeállította: Ifj. Rozsonits Tamás
Forrás: https://www.icmp.ac.uk/blog/exploring-our-new-ma-vocal-studies-course