A szegedi „Aki ért hozzá, az jól tanítja” című képzési napon is kiderült, hogy a könnyűzenét oktatók számára az egyik legfontosabb segítség az olyan fórumok megteremtése, ahol szakmai kérdésekről szakmabeliekkel beszélgethetnek.
A Hangőr Egyesület Poptanítás munkacsoportja ötödik alkalommal szervezte meg pedagógiai-módszertani képzési napját október 15-én. Az „Aki ért hozzá, az jól tanítja” kurzusnapnak ezúttal a szegedi IH Rendezvényközpont adott otthont, ahol helyi zenetanárok mellett makói és mohácsi kollégák is megjelentek. A tavaly decemberben indult képzésnek ezúttal is előadója volt Irinyi Tünde pszichológus, aki a felnőtté válás mérföldköveiről beszélt, Dr. Klem Dénes, egyetemi adjunktus, aki módszertani kérdésekről tartott előadást, illetve Benkő Zsolt zenész, zenetanár, aki több mint harminc év magánzenetanári tapasztalatait osztotta meg a jelenlévőkkel. Először csatlakozott a Poptanítás munkacsoport által felkért oktatókhoz Veréb Lilla szociálpedagógus, egyetemi tanársegéd, akinek „Beszéljük meg!” című interaktív foglalkozásával indult a képzési nap.
A képzési nap végén a résztvevő zenetanárok mindegyike arról beszélt, hogy elsősorban saját munkájának a visszaigazolása, módszerei ellenőrzése miatt élt ezzel a lehetőséggel, de mindenki örömmel tapasztalta, kételyeivel, kérdéseivel, gondjaival nincs egyedül, más kollégák is hasonló cipőben járnak. Szegeden is többször elhangzott, hogy a rengeteg felelevenített és új ismeret mellett a képzési nap legfontosabb hozadékát a találkozások, a szakmai beszélgetések jelentették, hiszen így végre a könnyűzenét tanítók is azt érezhették, nincsenek egyedül. Nem véletlen, hogy a legtöbben azt is megfogalmazták, milyen jó lenne valamiféle folytatás, illetve mennyire fontos lenne egy valódi, netes szakmai fórum létrehozása, ahol akár kipróbált anyagokat is ki lehet cserélni, vagy éppen módszertani kérdéseket lehet megvitatni. Mert, ahogy az egyik résztvevő kifejtette: „felmerültek olyan jó gondolatok, amelyeket érdemes lenne tovább görgetni”.
Szegeden is szóba került az online oktatás kérdése, illetve a világhálón található segédanyagok minősége. A résztvevők egyetértettek abban, hogy bár a legtöbben nem rajonganak az online zenetanításért, de a dolog nem megúszható, ugyanakkor ebben a környezetben kiemelten fontos a tanár szerepe, aki segíthet eligazodni a világhálón elérhető, sokszor kétes minőségű tartalmak között Elhangzott, hozzáértő és a világhálón is eligazodó zenetanár nélkül simán előfordulhatnak rosszul begyakorolt dalok vagy akár egy életre hibásan rögzülő módszerek. A résztvevők e téma megbeszélésekor is visszautaltak arra, hogy milyen fontos lenne egy olyan szakmai fórum, ahol ilyen kérdéseket is meg lehetne vitatni, illetve tapasztalatokat, linkeket lehetne cserélni.
A szegedi képzési nap érdekes problémafelvetése volt, hogy a zenetanítás sikere nemcsak a növendéken és az oktatón, de iskolás korban a szülőkön is múlik. Néhány megszólalás alapján úgy tűnt, olykor a gyereküket zenére beírató szülőkre is ráférne némi oktatás, mert sajnos már ők sem kapták meg azokat az alapismereteket, amikkel nemcsak segíteni, de motiválni, a megfelelő zene irányába terelgetni is tudnák a gyermekeiket. Arról nem is beszélve, hogy a zenetanuláshoz nélkülözhetetlen gyakorlás szülői együttműködés nélkül, szinte lehetetlen.
A Hangőr Egyesület Poptanítás munkacsoportja az NKA Hangfoglaló Program támogatásának köszönhetően rendezhette meg az ötödik „Aki ért hozzá, az jól tanítja” című képzési napját, amit idén és 2025-ben is szeretne megismételni. A szegedi tapasztalatok alapján azonban úgy tűnik, a képzést érdemes megyeszékhelyeknél kisebb településekre is elvinni.
P. T. M.