A legendás gitárművész, B.B. King híres mondása: „Az érzelmeimmel akarom összekötni a gitáromat”. Tulajdonképpen ezt próbálják elérni Gil Weinberg laboratóriumának kutatói az Expressive Robotic Guitarist (ERG) kifejlesztésével. A labor legújabb alkotása egy olyan robot, amelyik mechanikus ujjaival óvatosan pengeti a gitár húrjait. Bár szépen játszik, senki nem tévesztené össze egy hús-vér gitárművésszel. A Weinberg laborban folyó munkálatokról a GeorgiaTech honlapjának Jerry Grillo készített riportot.
– Meg akartunk építeni egy robotzenészt – mondta Ning Yang, a projekt vezetője. – A tervezés során azt is figyelembe vettük, hogy az emberek hogyan fejezik ki az érzelmeiket zenélés közben.
„Zenélő robot emberi kifejezőkészséggel” a Weinberg-laboratórium jelenlegi projektje. Az itt dolgozók már megépítettek egy marimbán játszó robotot, Shimont. Emellett létrehoztak egy „dobos protézist”, azaz egy felcsatolható robotikus végtagot, amely a zenészeket háromkarú dobossá változtatja. A Weinberg-csoport és más kutatók az elmúlt években komoly fejlődést értek el a robotzenében, különösen a gépi tanulás és a generatív interakciók terén. Azonban a robotzenészek kifejezőképességének fejlesztésében kevés előrelépés történt. Ahhoz, hogy egy robot érzelmesen zenéljen, tudnia kell különböző stílusokban, különböző technikákkal játszani a hangszerén. Pontosan ezért kezdett a Weinberg-csoport egy gitározó robot építésébe.
– A gitár az egyik legkifejezőbb hangszer, és jóval több ügyességet igényel, mint a marimba, vagy a dob – mondta Weinberg, aki kifejtette azt is, hogy a robotzenének két fő eleme van: mit és hogyan játszik a robot. Az, hogy mit játszik, attól függ, hogy mit hall. A gépi tanulás révén a robot képes feldolgozni egy hallott zenemintát, és eldönteni, hogyan reagáljon: megtanítja magát improvizálni. Weinberg néhány korábbi alkotása (például Shimon) ennek jegyében készült. Az ERG projekt azonban a „hogyan”-ra fókuszál.
– Ez az úgynevezett mechatronikai megközelítés, amely arra összpontosít, hogyan keletkezik a hang, nem pedig arra, hogy milyen hangokat kell játszani – fejtegette Weinberg.
Az ERG-nek Yang és kollegái modellezték, hogyan játszik valaki gitáron, majd létrehoztak egy olyan robotot, amely egy jobbkezes készülékkel penget, egy balkezessel pedig lefogja a húrokat. A kutatók a különböző zeneszámokat játszó gitárosok hangfelvételei és a kézmozdulataikról készült videók segítségével elemezték, hogy az emberek hogyan pengetnek, és hogyan hajtják végre a különböző ujjmeneteket, illetve hogyan használják a zenei kifejezés eszközeit.
Miután az ERG elkészült, a labor dolgozói 50 gitárost kértek fel, hogy vegyenek részt egy felmérésben. A zenészek olyan felvételeket hallgattak, amelyeket emberi gitárosok, a robot és egy digitális (MIDI) akusztikus gitár játszott. Ezután arra kérték őket, hogy értékeljék az egyes hangminták kifejezőerejét.
A legtöbb emberi és ERG által játszott hangminta hasonló értékelést kapott. A MIDI-minták mindegyik gyakorlatban az utolsó helyen végeztek. Tehát a projekt sikeresnek tekinthető, az ERG emberibben tud zenélni, mint amilyenre eddig bármilyen zenélő robot képes volt.
– Örülünk, hogy az ERG emberien tudja kifejezni magát – mondta Yang. – Úgy gondoljuk, hogy ez a technológia potenciálisan más húros hangszerekre is adaptálható.
A robot képes pengetési technikákat alkalmazni és olyan akkordokat játszani, amelyek meghaladják az emberi képességeket, vagyis az ERG olyan zenét is képes eljátszani, amely emberi gitárosok számára lehetetlen. Weinberg szerint azonban a cél az emberi élmény kiegészítése, nem pedig helyettesítése.
– Most kezdjük el vizsgálni, hogyan válhatna az ERG az emberi zenészek segítő társává. Mint minden robotzenészünknek, az ERG-nek is az a célja, hogy inspiráló legyen. Szeretnénk, ha segítene az embereknek másképp zenélni, és remélhetőleg új módon gondolkodni a zenéről.”
Jerry Grillo
(Fordította Ifj. Rozsonits Tamás)
Videó a gitározó robotról: https://www.youtube.com/watch?v=llHC-jus1GA