A Modern zenekar egy filozófia
2024. június 17. írta: Poptanító

A Modern zenekar egy filozófia

A modern zenekar tárgy a hangszeres, vokális, technológiai zeneoktatás új kategóriája, amely a már létező programok, például a jazz-zenekar és a klasszikus zenekar mellett jelent meg. Christy Go, a University of Colorado zeneoktatás szakos hallgatója az Association for Popular Music Education honlapján megjelent cikkében mutatja be a modern zenekar módszereinek hasznosságát.

240617-modern.jpg„Az égen szürke felhők, hűvös szél fúj, dideregve tartok az iskola felé. Szombat kora reggel van Modern zenekar – bevezető című foglalkozásra tartok. Megörülök, amikor az előadóban meglátom egyik mentoromat, Ellát, aki az első sorban ül, kezében egy gitárral, és mosolyogva integet nekem. Egy olyan népszerű zenekar kapucnis pulóverét viseli, amely nemrég játszott a környéken. Leülök mellé, és előveszem a saját gitáromat.

– Tudod, milyen lesz a mai program? – kérdezem. Megrázza a fejét.

– Nem, de a tanárok, akikkel beszéltem, azt mondták, fantasztikus.

Most ugorjunk előre nyolc évet!

Ella óráján ülök, jegyzettömb az ölemben. Éppen arról tart előadást, hogyan vezette be a Modern zenekar témát az általános iskolai zeneórai programjába. Megemlíti, hogy eleinte tanácstalan volt, nem igazán tudta, hogyan kezdje el. Ezzel együtt tudtam érezni. Emlékszem, boldogan távoztam a foglalkozásáról, majd rájöttem, hogy az ott bemutatott anyag nem fog működni az iskolámban. Évekig tartott, mire kisakkoztam, hogyan illesszem be a Modern zenekart az óráimba. Ezen még a doktori programom megkezdése előtti utolsó évben is sokat tűnődtem.

Ezért végeztem egy átfogó kutatást, hogy bemutassam azoknak a tanároknak a tapasztalatait, akik sikeresen bevezették a Modern zenekart a tantervükbe. Bár a Modern zenekar kifejezést több különböző pedagógiai módszer leírására használják, én a Music Will nonprofit szervezet definícióját használom: a hangszeres, vokális, technológiai zeneoktatás új kategóriája, amely a már létező programok, például a jazz-zenekar és a klasszikus zenekar mellett jelent meg.

Szerintem a Modern zenekar nem egy oktatási módszer, hanem filozófia, amely minden zenekarhoz igazítható, és tiszteletben tartja a diákok egyéniségét. Ennek számos módját láttam, amikor interjúkat készítettem zeneoktatókkal, és megfigyeltem őket tanítás közben. A tanárok elvégzik a bevezető tanfolyamot, majd kísérletezni kezdenek azzal, hogyan illeszthetik a Modern zenekart a saját tananyagukba.

Először is maradjunk hűek a hiteles könnyűzenei pedagógiához. Lucy Green az informális tanulásról szóló tanulmányában rámutat, hogy a példamutatás központi szerepet játszik a könnyűzene oktatásában. Ennek kulcsfontosságú eleme, hogy a tanár a zenélésen keresztül felfedezze saját zenészi identitását. Ezt Chen-Hafteck és Heuser kutatása is alátámasztja, akik pedagógusok véleményét kérték ki.

Másodszor is, önvizsgálatra van szükség. A bevezető programnak köszönhetően több oktató is rájött, csak a saját zenei tapasztalatai alapján hoz döntést. Jópáran merevnek tartották formális zenei képzésüket, mivel az kevés szerepet ad a kreativitásnak. Ezzel szemben sokszínű zenei tapasztalatokkal rendelkeztek, ahol saját maguk fedezték fel a zenei folyamatokat. Ez vezette őket arra, hogy a kreativitást helyezzék előtérbe az osztálytermeikben. Egyikük azt is megjegyezte, hogy a Modern zenekar lehetőséget nyújt arra, hogy a tanulókat az oktatás különböző pontjain jobban bevonják a zenélésbe.

Végül pedig, legyen a diákokon a fókusz. Mikor tanítani kezdtem, egy kollégám azt mondta, három évbe fog telni, mire megszilárdul a saját tantervem. Volt benne igazság, ám ahhoz, hogy valóban támogathassam a diákjaimat, azóta is folyamatosan felül kell vizsgálnom a tantervemet. Ella is egyetértett abban, hogy a Modern zenekar bevezetése egy folyamat, amelyet a diákok visszajelzései vezérelnek. Motiválja őket, ha tiszteletben tartják a véleményüket, és ez megszeretteti velük az iskolai zenetanulást.

Bár a modern zenék bevezetése nehézkes és fárasztó folyamat, de megéri. Az interjúalanyaim történetei is bizonyítják a Modern zenekar erejét, és azt, hogy a jó megvalósítás nagy hatással lehet a tanulókra.”

Christy Go

(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)

Forrás: https://www.popularmusiceducation.org/blog/noodling-time-a-collective-case-study-of-modern-band-implementation-in-a-primary-and-secondary-school-setting/

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr7618429453

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása