A mesterséges intelligencia (MI) az utóbbi években drámaian előre tört a kreatív iparágakban, így a zenében is. Az „új” Beatles dal kapcsán az Ohioi Egyetem honlapján közölt beszélgetés Josh Antonuccio docenssel, az Ohio University School of Media Arts and Studies igazgatójával.
Már a Beatles is „kísérletezik” a mesterséges intelligenciával. A zenekar „új” dalát, a Now And Then-t mesterséges intelligencia segítségével hozták létre. A zenekar megmaradt két tagja, Paul McCartney és Ringo Starr 2023 novemberében adta ki a dalt, ezzel a Now And Then lett az utolsó szám, amelyben mind a négy Beatles tag szerepel, illetve az első és egyetlen daluk, amelyet a 21. században adtak ki. Az Ohio University School of Media Arts and Studies igazgatója, Josh Antonuccio zeneipari docens szerint ez még csak a kezdet.
– A mesterséges intelligencia messze meghaladja mindazt, amit eddig az emberi innovációban láttunk – vélekedik Antonuccio. – A Beatles esete a mesterséges intelligenciával a technológia változásáról szól, ami kreatív iparág minden szegmensében végbe fog menni.
Az Ohiói Egyetem felkészíti a hallgatókat arra, hogy a mesterséges intelligencia új valóságában boldoguljanak. Josh Antonuccio felelős az egyetem zeneipari tárgyaiért, és úgy véli, hogy a mesterséges intelligenciának az oktatás, a tananyag, az előadások részévé kell válnia. Ezért a 2023 őszi szemeszter elején létrehozta a „Mesterséges intelligencia a médiatermelésben” című kurzust. Ezzel Antonuccio célja az volt, hogy olyan órát biztosítson, amely lehetővé teszi a legmodernebb MI eszközök gyakorlati használatát, például a zenei produkció, a videószerkesztés és a generatív művészeti platformok területén.
– Minden órámon beszélek a mesterséges intelligenciáról, mert villámgyorsan kezdi átalakítani a kreatív gazdaság arculatát – jelentette ki Antonuccio.
A mesterséges intelligencia segítségével a zenészek és dalszerzők másodpercek alatt tudnak tartalmat generálni. A Beatles Now And Then című dalának esetében a mesterséges intelligenciát elsősorban a hang minőségének javítására használták. John Lennon hangját elkülönítették MI segítségével egy olyan zajos felvételen, amely korábban használhatatlan volt.
– Amikor a 90-es években megpróbálták a Now And Then-t az antológia sorozat részeként kiadni, George Harrison játszott rajta, de Lennon demójának minőségével nem tudtak mit kezdeni” – magyarázta Antonuccio. – Most képesek voltak elkülöníteni a vokált, a mesterséges intelligencia legújabb fejlesztéseinek köszönhetően.
A Now And Then létrejötte bebizonyította, hogy a mesterséges intelligencia olyan eszközt nyújt a művészeknek, amely dacol a halandósággal, ám a technológia más alkalmazásai számos aggályt vetettek fel. Az év elején a Ghostwriter mesterséges intelligenciával működő hangszűrőket használt arra, hogy Drake és The Weekend hangját a beleegyezésük nélkül utánozza a Heart on My Sleeve című dalban. Ezzel a Ghostwriter dala az év egyik legvitatottabb zenei sztorija lett. A dal diskurzust indított el arról, hogy milyen szerepet kellene játszania a mesterséges intelligenciának a zeneiparban.
– Aggasztó, ha nincs beleszólásod, hogyan használják a digitális hangodat és arcképedet – jelezte Antonuccio. – Egyébként ennek az erkölcsi dilemmának nemcsak a zeneiparra, hanem mindenkire nézve vannak következményei.
Antonuccio úgy véli, hogy van egy másik probléma is, amellyel az iparágban sokan már most is küzdenek: az iszonyatos mennyiségű ember által generált tartalom, amely az interneten jelenik meg. Naponta nagyjából 100.000–150.000 dal jelenik meg a nagy streaming platformokon, például a Spotify-on. Antonuccio megjegyzi, hogy a mesterséges intelligencia felgyorsítja a piacra kerülő dalok mennyiségét. Szerinte az elkövetkező években az MI által generált dalok cunamija fog bekövetkezni amatőr zenészektől és nagy előadóktól egyaránt.
Számos streaming platform mesterséges intelligencia-alapú algoritmusokat használ, hogy a felhasználóknak zenét szolgáltasson. A hallgatók számára ez megterhelővé teszi az új tartalmak felfedezését, az új művészek számára pedig ellehetetleníti a tömegből való kitűnést.
A mesterséges intelligenciával szerzett dalok körül mindig is nagy volt a felhajtás. Például 2016-ban mesterséges intelligenciával valaki létrehozta a Daddy's Car című dalt, amelyet zeneileg a Beatles stílusában, ember által írt szöveggel generáltak. A mesterséges intelligencia egy Beatles-dalokból álló adatbázist elemzett, hogy hasonló kompozíciót hozzon létre. A dal minősége nem épp a Beatleséhez mérhető, de a mesterséges intelligencia azóta gyakoribbá vált. Antonuccio szerint sokkal érdekesebb az, hogy mi történik, ha az MI technológia olyan dalokat hoz létre, amelyek valóban megmozgatják az embereket, vagy ha az MI-t végül olyan dalok írására használják, amelyek a valaha írt legjobb számokkal érnek fel.
– Vannak viták arról, hogy mennyire számít az ember, illetve, hogy hol a helye a technológiának a dalszerzők körében és a kreatív iparágakban, elvesz-e lehetőségeket emberektől, kirekeszt-e feltörekvő művészeket – folytatta Antonuccio. – Ugyanakkor különösen az elmúlt 100 év technológiája tette lehetővé a művészek számára, hogy rendkívüli kreatív teljesítményeket érjenek el. A mesterséges intelligencia most már részévé vált a művészek eszköztárának, ez már biztos, még ha bizonyos paramétereit vitatjuk is.
Alex Semancik
(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)
Forrás: https://www.ohio.edu/news/2024/04/how-ai-transforming-creative-economy-and-music-industry