Első alkalommal rendezi meg 2024 júniusában az AES nemzetközi konferenciáját a mesterséges intelligencia és a zene kapcsolatáról. Az esemény izgalmas témákra tervez rávilágítani, illetve a mesterséges intelligenciával kapcsolatos etikai kihívásokat is boncolgatja majd.
A hangtechnikai szakemberek és rajongók szerint az Audio Engineering Society (AES, „hangmérnökök társasága”) a világ vezető szervezete ezen a területen. Az AES több mint 75 éve a hangtechnológia és az innováció élvonalát jelenti, platformot biztosít a tudástranszferhez, a szakmai kapcsolatok építéshez, és ezáltal fontos zeneipari együttműködésekhez. Daniel Pesquera, a Berklee College of Music internetes újságírójának cikk a közelgő konferenciáról:
„A Berklee College of Music és az Audio Engineering Society (AES) hamarosan megtartja az első AES International Symposium on AI and the Musician („a mesterséges intelligencia és a zene nemzetközi tanácskozás”) című kétnapos konferenciát. Az eseményen művészek, producerek, jogi szakértők és fejlesztők találkoznak, hogy a mesterséges intelligencia zenei alkalmazásával kapcsolatos fontos kérdéseket vitassanak meg. A konferenciának 2024. június 6-8. között a Berklee bostoni campusa ad otthont.
A rendezvény célja, hogy elősegítse a zenei, műszaki és üzleti szakma gondolatcseréjét a mesterséges intelligenciáról. A tanácskozás számtalan témát felölel, szó lesz többek között a szellemi tulajdonjogról, a zenei produkcióhoz használt mesterséges intelligencia-eszközök legújabb fejlesztéseiről, a mesterséges intelligencia művészeti oktatásban történő alkalmazásáról, valamint olyan etikai kihívásokról, amelyek elé a mesterséges intelligencia állítja a zenészeket. A programban szerepelnek továbbá vitaindítók, panelbeszélgetések, kész kompozíciók, valamint legújabb technológiák interaktív bemutatói is.
– A konferencia fő motivációja a zenéléshez és a zenei produkcióhoz fűződő régi kapcsolatunkból ered, ahol a technológia a kifejezési lehetőségek és a kreatív folyamat bővítését szolgálja – mondta Jonathan Wyner, a rendezvény szervezője, a Berklee zenemérnöki professzora. – A mesterséges intelligencia villámgyors fejlődése miatt elengedhetetlen, hogy a zenészek, oktatók, fejlesztők és a kreatív gazdaság minden érintettje értelmes párbeszédet folytasson ezekről a bonyolult kérdésekről.
Tod Machover zeneszerző és Anna Huang kutató és fejlesztő a konferencia fő előadói. Machovert a Los Angeles Times „Amerika leghíresebb zeneszerzőjeként”, a New York Times pedig „zenei látnokként” emlegeti. Tod Machover részletesen megvizsgálja majd, hogyan válik a mesterséges intelligencia értékes forrássá a zenészek számára a legkülönbözőbb kontextusokban. Huang pedig, aki az AI Song Contest zsűritagja és szervezője és 2024 őszén csatlakozik a Massachusetts Institute of Technology tanszékéhez, a generatív mesterséges intelligenciamodellezés legújabb fejleményeiről fog beszélni, amelyek megnyitották az ember és az AI együttműködésének lehetőségeit a zeneszerzés és az előadás területén.
Az előadók között lesz még Emily Tait, szellemi tulajdonjogokkal és technológiával foglalkozó ügyvéd, aki a mesterséges intelligenciához kapcsolódó szerzői jogi törvényeket fogja megvizsgálni. Bryan Pardo, a Northwestern professzora a mesterséges intelligencia technikáinak a zeneművészetben való alkalmazását boncolgatja, valamint jelen lesz a Berklee számos olyan oktatója, akik mesterséges intelligenciával alkotnak és tanítanak. Köztük van többek között Akito van Troyer (elektronikus produkció és design), Ben Camp (dalszerzés), Mark Simos (dalszerzés) és Carlos Arana (zenei üzlet és produkció) is.
– Az AES büszke arra, hogy a világhírű Berklee Zeneművészeti Egyetemmel közösen rendezheti meg ezt a konferenciát – mondta Leslie Gaston-Bird, az AES elnöke. – A tehetség és a kreativitás, amely ebből az intézményből árad, az AES hálózati erejével kombinálva egy felejthetetlen esemény katalizátora lesz.
Daniel Pesquera
(Fordította Ifj. Rozsonits Tamás)