Altamonttól a Generációk zenéjéig
2024. február 27. írta: Poptanító

Altamonttól a Generációk zenéjéig

Az 51 évvel ezelőtt bemutatott Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című, önmeghatározása szerint tragikus musicalről valamint elő- és utóéletéről szólt a Beatkorszak szabadegyetem idei második előadása a Lumenben. Legközelebb Generációk zenéi – Zenék generációi címmel Valuch Tibor történész tart előadást.

240227-szabade1.jpgVass Norbert, a beatkorszak blog szerkesztője előadásában arra vállalkozott, hogy a mára ikonikussá vált musical – ami tulajdonképpen kinyitotta a könnyűzene előtt a hazai színjátszás kapuit – születéstörténetét, fogadtatását, és lassú elhalását vázolja fel a Lumen kávézó közönsége előtt. Előzetesen rövid áttekintést nyújtott a hatvanas-hetvenes évek fordulójának hazai politikai viszonyairól, beemelve például Acél György kultúrideológus Déry Tibornak küldött születésnapi jókívánságát is, aminek nagyjából az volt az üzenet, hogy ismerik az író múltját, akinek tudnia kell, mit várnak tőle, mert akár az újbóli kirekesztettség is ott lebeg a feje felette. Ugyanakkor az előadó frappánsan összefoglalta a Déry kisregényt inspiráló, 1969. december 6-ai Altamont Free Concert zavaros születéstörténetét, és a tragédiákhoz vezető eseményeket, megemlítve, hogy a koncert közben született babák – több is volt – lehetnek az utolsó „virág gyerekek”.

Vass Norbert előadása részletesen foglalkozott az eredeti kisregény megjelenésének körülményeivel és annak irodalmi valamint könnyűzenei fogadtatásával, illetve azzal az úttal, ami az első magyar musicalek egyikévé tette. Kiemelte, hogy a darab születése mögött az úgynevezett ifjúsági színház igénye is meghúzódott, és bár Presser, Adamis és Marton László még a húsz-harmincasok közé tartozott, a Képzelt riport musical változatának létrejöttéhez hozzájárulók már jóval túl voltak a hatvanon. Az mindenesetre tény, hogy az 1973. március 2-ai vígszínházi premiert meglepő gyorsasággal lemez – és hangkazetta – megjelenés követte, majd miközben a Szent István körúton tovább játszották a darabot, a vidéki színházak szinte mindegyikében műsorra tűzték a Presser-Adamis-Déry szerzőhármashoz kötött művet. Ugyanakkor Vass Norbert kitért annak boncolgatására is, hogy az eleinte sikeres darab egy évtized alatt hogyan vált zeneileg érdektelenné, miközben a musical és a lemez üzenete messze nem esett egybe az eredeti Déry mű gondolatiságával.

A Beatkorszak szabadegyetem idei második előadásáról videófelvétel is készült, így akik lemaradtak Vass Norbert előadásáról, a mostani szemeszter után, a nyár folyamán megtekinthetik azt.

240227-szabade3.jpgA Beatkorszak szabadegyetem ötödik szemesztere március 6-án Valuch Tibor történész – az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem egyetemi tanára, a Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézetének kutatóprofesszora – Generációk zenéi – zenék generációi című, az ifjúsági szubkultúrák államszocializmusban betöltött társadalmi szerepepéről fog szólni. Valuch Tibor előzetes összefoglalójóban a következőket írja előadásáról: „A 20. század második felének Magyarországán a társadalmi és a kulturális viszonyokat is meghatározóan befolyásolták a különböző szocializációval, eltérő társadalmi és kulturális értékekkel rendelkező generációk. Ez önmagában is kisebb-nagyobb konfliktusok forrása volt, amit felerősített a szabadság korlátozása a kommunista hatalomátvételt követő évtizedekben. S az ezzel együtt járó, pontosan soha senki által meg nem határozott szocialista kultúraeszmény erőltetése. Az egymást követő politikai, társadalmi és kulturális generációk között nemcsak az egymástól való elkülönülés, hanem a korlátozott szabadság folyamatos bővítésének, a generációs önszerveződésnek a szándéka is különböző mértékű volt. Ebben maghatározó szerepet játszottak a különböző ifjúsági szubkultúrák, amelyek kialakulását jelentősen befolyásolta a beat, a rock and roll, a heavy metal, a punk és más underground zenei áramlatok megjelenése és gyors terjedése. A generációk kialakulását, életeszményeit természetesen nemcsak a zene, hanem a szocializáció, a kultúra, a társadalmi viszonyok is befolyásolták. És az egyes generációk igényei és életérzései is befolyásolták a zenei áramlatokat.

240227-szabade2.jpgElőadásomban ebben a generációs és szubkulturális zenei metszetben próbálok meg rövid áttekintést adni a félmúlt Magyarországáról. Arról, hogy kikkel és mivel szemben fogalmazódott meg az a fajta ellenérzés, társadalmi önszerveződési és kivonulási kísérlet, amit ezek a csoportok igyekeztek megvalósítani és kifejezni. Milyen generációk voltak jelen az 1950-es, 60-as, 70-es, 80-as évek magyar társadalmában, milyen szocializációs élmények hatottak rájuk? Hogyan vált generációs élménnyé és részben önkifejezési formává a rockzene? Milyen volt a politikai és társadalmi fogadtatása mindennek?”

Az előadásra jegyek válthatók a helyszínen, illetve a Tixa rendszerén keresztül.

A március 6-ai program Facebook eseménye:

https://www.facebook.com/events/922446069293711/?ref=newsfeed

(Archív kép: Fortepa.hu/Urbán Tamás)

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr4318340665

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása