A lengyel könnyűzene a rendszerváltás után
2022. április 25. írta: Poptanító

A lengyel könnyűzene a rendszerváltás után

A könnyűzene térnyerése Lengyelországban 3. rész: a’90-es és a 2000-es évek

A lengyel könnyűzene hatalmas lendületet vett a kilencvenes években köszönhetően a helyi zenészek kreativitásának. Egyesek a dzsessz múltját próbálták feleleveníteni, míg mások a népi gyökereket kutatták és hozták vissza. A stúdiótechnika és a produkciós lehetőségek is rohamosan fejlődtek.

220425-1024full-edyta-gorniak.jpgOlyan előadók, mint például Kayah, Renata Przemyk és Kora (ekkor már a Maanam nélkül) elkezdtek kifinomultabb poplemezeket kiadni. Új énekesnők jelentek meg a színen, például Kasia Kowalska (a Human és a Fatum egykori énekesnője), Edyta Bartosiewicz és Justyna Steczkowska, aki 4 oktávos hangterjedelméről volt híres. Az olyan együttesek, mint a Varius Manx és a Skankan a folklórt keverték rockkal, reggae-vel és ska-val. Inkább a grunge műfaját képviselte a Hey együttes Kasia Nosowska énekesnővel. Ez a zenekar később stadionokat töltött meg, majd a kilencvenes évek végére egyre experimentálisabb irányba mozdult el.

A korszak egyik legismertebb lengyel sztárja volt Barbara Stanisława Trzetrzelewska, aki Basia néven vált nemzetközi sztárrá. Basia a nyolcvanas évek második felében lett híres, a brit Matt Bianco trió tagjaként. A zenekarból kiválva aztán szólókarrierbe kezdett, ami a kilencvenes évek elején csúcsosodott ki. Legsikeresebb albumai, a Time and Tide és a London Warsaw New York az Egyesült Államokban platina minősítést értek el, de az énekesnő népes rajongótáborral büszkélkedhetett egész Európában és Ázsia számos országában is. Lengyelország 1994-ben vett részt először az Eurovíziós Dalversenyen. Képviselőjük Edyta Górniak – ő látható a cikk címlapképén – volt a To nie ja (Nem én voltam) című dallal, amely a második helyen végzett. A dal később is a komoly karriert befutó énekesnő legnagyobb slágere volt.

A hip-hop műfaja is betört Lengyelországbaa kilencvenes években. Az első lengyel előadó által készített hip-hop album PM Cool Lee East on the Mic című lemeze volt, amelyen két lengyel nyelvű dal is szerepelt. A műfaj központja Varsó lett, miután a KOLOR rádióállomás elkezdte sugározni a Kolor Shock nevű programját. A műsor egyik házigazdája DJ Volt, akinek csapata, az IKHZ 1995-től volt nagyon sikeres. DJ Volt alapította az első lengyel független hip-hop kiadót, a Beat Recordsot is, ami bár nem létezett sokáig, olyan együtteseket mutatott be, mint a Trzyha és a Molesta. A ma már Liroy néven ismert egykori PM Cool Lee 1995-ben kiadta az Albóómot, amely az egyik legismertebb lengyel hip-hop slágert, a Scyzoryk című dalt is tartalmazta.

Ebben az évtizedben az elektronikus tánczene is a legfelkapottabb műfajok egyikévé vált, amelyet Disco Polo-nak neveztek el. A kifejezés a kortárs folkzene és az olasz diszkózene (italo disco) neveinek kombinálásából származik. A nevet Sławomir Skręta (a Blue Star tagja) találta ki, egy régebbi kifejezés, a piosenka chodnikowa („járdazene”) helyettesítésére. A „járdazene” a felvételek fő terjesztési módjából, az utcákon és bazárokban felállított járda menti standokból eredt. A műfaj királynője Magdalena Pańkowska, más néven Shazza volt, de a Bayer Full és a Topless is népszerű előadók voltak. A műfaj a kilencvenes évek végén a nemzetközi tánczene hatására kissé felhígult.

Az ezredforduló elején a nyugati és az angolszász befolyás a korábbinál nagyobb méretet öltött Lengyelországban. Sok művész az angolszász és német rapzenekarok és stílusok tükörképe próbált lenni. A rap (különösen a gengszter rap) vált a leggyorsabban terjedő műfajjá. A kor népszerű hip-hop előadói a Paktofonika, a Płomień 81 és a Verba voltak. A breakbeatet (4/4-es tört ütemű, minimalista elektronikus zene) és a dzsesszt a Polucjanci nevű duó ötvözte.

Az kétezres évekre a folk pop is visszatért, olyan együttesekkel, mint a Brathanki és a Kapela Ze Wsi Warszawa. A dzsessz, a folklór és a pop szintézisét képviselte Anita Lipnicka, Kasia Stankiewicz és Anna Maria Jopek is. Utóbbi nagy sztárrá nőtte ki magát Lengyelországban, és olyan elismert dzsessz-zenészek kedvelt énekesnője lett, mint Pat Metheny és Joe Lovano. Népszerű popzenekar volt az Ich Troje, amely az extravagáns énekes-dalszerző Michał Wiśniewski köré szerveződött.

Az új évezredben a rockzene és az alternatív zene is nagy népszerűségnek örvendett Lengyelországban. Az olyan együttesek, mint a Lao Che és a Trafika Dżajant a funk, a rock és a reggae keverésével értek el sikereket. Feltörekvő formáció volt a Feel rockzenekar, amely a 2007-es sopoti nemzetközi dalfesztiválon elnyerte a Bursztynowy Słowik-t (fődíjat) és a közönségdíjat is. Abban az évben nagy sikert arattak az A gdy jest już ciemno (És amikor itt az alkony) című számukkal. Maria Peszek eközben anarchista elektropopjával sokkolta a közönséget, míg a dán/lengyel énekes Ceslaw Spiewa a folk pop műfajában tevékenykedett.

A kilencvenes években népszerű művészek (Kayah, Edyta Górniak és Justyna Steckowska) az új évezredben a karrierjük folytatásán dolgoztak. Kayah megalapította saját, Kayax nevű lemezkiadóját is, amely hamarosan olyan új lengyel tehetségek központjává vált, mint Monika Brodka, Krzysztof Zalewski, Błażej Król és SKUBAS, akik a 2010-es elején váltak ismertté.

 

ifj. Rozsonits Tamás

 

Források

https://www.europopmusic.eu/Poland_pages/Poland_nineties.html

https://www.europopmusic.eu/Poland_pages/Poland_millennium.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Basia

https://en.wikipedia.org/wiki/Italo_disco

https://en.wikipedia.org/wiki/Disco_polo

https://hu.wikipedia.org/wiki/Breakbeat

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr7417816485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása