Fontos, hogy legyen víziónk, meg kell határozni, hol akarunk tartani 10, 20 vagy 30 év múlva. Többek között erről is beszélt Wolfger Buchberger, dobos, hangmérnök, tanár, amikor a Mindenki zenéljen! konferencián bemutatta a Linzben 1999-ben 27 diákkal elindított POP-BORG-ot, azaz egy osztrák reálgimnáziumot, ahol a tanórák közel negyedét a könnyűzene teszi ki.
Wolfger Buchberger, aki klasszikus ütőhangszeresként végzett a linzi Bruckner Konservatoriumban, 1992-ben kezdett tanítani az ottani Bundes Oberstufen Real Gymnasium-ban (BORG), ahol nem sokkal később az iskola első zenekarát is létrehozta öt diákkal. A „rocksuli” ötlete innen indult, és mint a Mindenki zenéljen! konferencia online előadásában mesélte, ezt követően, 1998-ban kezdték összeállítani azt a gimnáziumi koncepciót, aminek a középpontjába a popzenét helyezték. A koncepció elfogadtatásához szükség volt a már a gimnáziumban dolgozó pedagógusok véleményére, továbbá arra is, hogy a felső-ausztriai tartományi iskolaszék, illetve az illetékes bécsi minisztérium is támogassa az elképzelést, amiben pontosan vázolniuk kellett, milyen új tantárgyakat kívánnak majd oktatni.
– Ha az ember egy új dolgot akar létrehozni, fontos, hogy az érintettek támogassák, ugyanazok legyenek a vízióik. Sok jó ötlet ugyanis azon bukik el, hogy a résztvevők nem tudják, mi a pontos cél. Esetünkben a vízió egy olyan popgimnázium elindítása volt, amelynek legfőbb célja, hogy az ott tanuló diákok könnyűzenéből érettségizhessenek – mondta Wolfger Buchberger, aki az 1999-es indulás óta tanára és vezetője a BORG Linz pop- és elektronikus zenei részlegének. Hozzátette: természetesen nagy szerepet kap náluk a tehetséggondozás, így már az első 27 diákot is felvételi vizsgán választották ki, ahol előre megadott, kötelező darabokat kellett előadniuk.
A 9-12 osztályosoknak átlagban heti 31 órájuk van a linzi BORG-ban, a popzenei tagozatra járóknak ebből nagyjából nyolc zenével foglalkozik. Mindenki tanul heti 2 órában ének-zenét, aminek a középpontjában a könnyűzene áll. Ugyancsak valamennyi diák részesül hangszeres képzésben, illetve négy éven keresztül kötelező zenekari órák is vannak, azaz „az együttzenélés ugyanúgy az életük része, mint a matematikatanulás”. Mindezek mellett fakultatív jelleggel tanulhatnak elektronikus zenei eszközökről, az utómunkáról vagy éppen a zenei felvételek készítéséről, illetve kötelező projektmunkájuk is van, ami az egyszerű „utánzástól” indulva a saját dalok írásáig és rögzítéséig jut el.
A normál oktatás mellett projektnapok és –hetek színesítik a tanévet: ötödik végén például a blues, hatodikban a zeneszerzés, nyolcadikban egy komplett CD felvétele áll az ilyen hosszabb alkalmak középpontjában. És, ha mindez nem lenne elég, a gimnázium workshopok keretében lehetőséget teremt az élő zeneiparba, a filmes zenekészítésbe, a sounddesigne-ba való betekintésre is, nem egyszer ismert zenészeket, sztárokat meginvitálva az iskolába. Évente négy alkalommal pedig iskolai koncerteken mutatkoznak be Linz legnagyobb koncerttermeiben, ezek közül a tavaszi egyben a „szóbeli” érettségi is.
Ausztriában egyébként 2015-ben reformálták meg legutóbb az érettségit, ami a POP-BORG Linz számára azt jelentette, hogy akkortól lehet „szóbeli” érettségit tenni valamilyen hangszerből. Ezzel kapcsolatban Wolfger Buchberger hozzátette: a tanfelügyelők megfelelő nyitottságról és bátorságról tettek tanúbizonyságot, amikor ezt engedélyezték. Így a gimnáziumi tanulmányok lezárásakor énekből és/vagy hangszeres zenéből és tudományos jártasságról tesznek tanúbizonyságot a végzősök, akiknek saját dal megírása és felvétele is szerepel a vizsgájukon.
– Fontos meghatározni a víziónkat, tudni, hogy hol akarunk tartani 10, 20 vagy 30 év múlva. Ausztriában, a nyolcvanas években nagyon erős volt a hazai könnyűzene jelenléte, aztán valamiért elég mostohán kezelték, leépítették az osztrák zenészek önbizalmát. Nekünk az is a küldetésünk volt, hogy ezen változtassunk, de ehhez az a vízió kellett, hogy az általunk tanított fiatalok magas színvonalon zenéljenek – mondta előadásában Wolfger Buchberger. Majd hozzátette: „azt hiszem, sikerült”. A POP-BORG Linz egykori diákjai ugyanis meghatározó zenekarokban, toplistás dalok előadói között szerepelnek, de jók az iskola visszajelzései a zenei felsőoktatási intézmények részéről is.