A kedvencem a mesterem
2020. április 04. írta: Rozsonits Tamás

A kedvencem a mesterem

 

A Poptanítás blogon új sorozatot indítunk: olyan ismert és népszerű zenészeket mutatunk be, akik nem kizárólag a színpadon és a hangfelvételeken csillogtatják meg tehetségüket, hanem tudásukat átadják a tanulni vágyóknak is.

Elsőként a Magyar Hajnal Énekstúdió mutatkozik be. Névadója, Magyar Hajnal több zenekarban (Moralisa,  Dama, Moonshiners, Dawn and Chris) énekelt és zenélt frontemberként, számos hazai és nemzetközi sztár (Gloria Gaynor, Till Kahrs, Zorán, Katona Klári, Gerendás Péter, Presser Gábor) vokál-énekesnőjeként emlékezhetünk rá.

hajnal-vegleges.jpg

 

  • 1994 óta tanítasz. Mi indított erre az elhatározásra?
  • 94-ben a Dáma zenekarom „Szállj velem ne félj” című klipjét meglátta egy lány a TV-ben. Megkeresett, hogy nálam szeretne tanulni. Sárközi Rékának hívják. Annyira kitartó volt benne az elhatározás, hogy elvállaltam. Szorgalmas volt és lehetőséget adott nekem arra, hogy kibontakozhassak a tanításban, aztán egyre több tanítványom lett. A zeneiskolás években volt egy csodálatos karvezetőnk, Tarr Gábor tanár úr. Mindig azt a szólamot kellett énekelnem a kórusban, ahol éppen valaki hiányzott. Szopránként nagy kihívás volt altban énekelni. Ez nem jelenti azt, hogy nem volt tisztában a hangfajok meghatározásának fontosságáról, egyszerűen csak hagyott szárnyalni. Összedolgoztunk. Már akkor nagyon elvarázsolt az énekhang végtelensége. Tizenhat éves koromban Stibló Anna nagyszerű énektanárnőmtől sokat tanultam, remek tanár volt. Az operaéneklés technikáját sikerült elsajátítanom, de tizenhét évesen a könnyűzene magával ragadott és választanom kellett. Édesanyám Koren-díjas pedagógus, kicsit talán „bele is születtem” ebbe a hivatásba.
  • A nevedhez fűződik egy komplex oktatási rendszer, amelynek az alapja a „beszéd-szintű éneklés módszere”. Kérlek, mutasd be a módszeredet! Milyen állomásokon, csomópontokon át alakult a mostani formájává?
  • Szakterületem a kevert, mixelt hang oktatása. Ezen belül nagy hangsúlyt fektetek a hang és a személyiség fejlődésének párhuzamára. A kevert hang elsajátítása az operaéneklés (bel canto) technikájára épül, és azt továbbfejlesztve specifikus gyakorlatok használatával hozható létre. A módszer neve: beszéd-szintű éneklés. Ez annyit jelent, hogy az előadó magas hangtartományban is olyan játszi könnyedséggel énekel, mint ahogyan beszél. A speciális gyakorlatokra épülő, innovatív módszer azt is lehetővé teszi, hogy az énekes akár egy oktávval megnövelje hangterjedelmét. Tanultam Brett Manning-nél és Seth Riggs-nél. Az egész elgondolást át kellett ültetni a magyar nyelvre és tovább kellett fejleszteni. Tizenhat év alatt rengeteg tudással bővült a módszer.
  • Kilenc modulból épül fel a módszered. Melyek ezek?
  • 1-es fő modul – a beszéd-szintű éneklés elsajátítása
  • 2-es modul – foniátriai vizsgálatok a felvételi meghallgatást követően
  • 3-as modul – stúdióvizsgák, angol korrepetíció
  • 4-es modul – évente megrendezett workshop-ok, szemináriumok, koncertek
  • 5-ös modul – promociós kisfilmek gyártása
  • 6-os modul – oktató kisfilmek gyártása
  • 7-es modul – zongoraoktatás, zeneelméleti oktatás, zenekari gyakorlatok
  • 8-as modul – mikrofontréning, hangakusztika
  • 9-es modul – előadóművészet

Mindezekről a weboldalunkon bővebb információk találhatók. Az évek alatt több mint 150 videóanyagot készítettünk, a youtube-os csatornánkon ezek megtekinthetők.

  • Ez a módszer egy végső, kőbe vésett rendszer, vagy látod-e a változások, a továbbfejlődés lehetőségét a gyakorlati megvalósítás tapasztalatainak fényében?
  • Én az állandó változásban és a tudásanyag bővítésében hiszek. Ha egy tanár megragad akár egy ponton is, az egy megrekedt állapothoz fog vezetni. Ilyen módon nagyon innovatívak vagyunk. Ez persze nem azt jelenti, hogy nincsenek a metódusban olyan elemek, ami a régi hagyományokat tisztelné, mert ez is nagyon fontos. Példának okáért, a mai napig a tanítványnak írnia kell a hangjegyfüzetébe, nemcsak kottát, hanem az adott feladathoz tartozó instrukciókat is, mert mélyen hiszem, hogy nagy baj történne, ha elfelejtenénk írni. Van egy alap, egy váz, egy gerinc és egy ház. Ezekre az elemekre viszont csodás új technikákat lehet építeni. Megalakulásunk óta e-mailen küldjük a hanganyagokat a gyakorláshoz. Pillanatok alatt tudunk új, személyre szabott gyakorlatokat, zongorakíséreteket is rögzíteni a meglévőkhöz és egy gombnyomással továbbküldeni.
  • Kikből áll a növendékeid köre? Van-e valamilyen szűrő, követelmény-szint, amelynek meg kell felelni, ha valaki nálad szeretne tanulni?
  • Érdekes dolog ez… 2004-ben a fiam születése után kezdtem az amerikai oktatóanyagokkal mélyebben foglalkozni. Az akkori tanítványaim teljes odaadással fogadták az új oktatási módszert. Én abban hiszek, ki kerül hozzám, - később hozzánk – hogy az egy tökéletes felsőbb rendszer irányítása alapján történik. A Jóisten kezében vagyunk mindannyian. Már a felvételin, az adatlap kitöltésekor kiderül, hogy ki milyen zenei végzettséggel érkezett, milyen hangszeres tudással rendelkezik. A tanítványok nagy része zeneiskolákból érkezik és iskolás éveikben kórustagként szerepeltek.
  • A szűrő mindig az alapján változik, hogy az énekstúdió éppen hol tart szakmailag és spirituális értelemben. Ezt igyekszünk mindig újra és újra megfogalmazni az online felületeinken.
  • Mennyire harmonizál a módszered a nemzetközi trendekkel és milyen mértékben építed be a hagyományos, világhírű magyar értékeket, pl. a Kodály-módszert?
  • A Kodály-módszer fontosságát mi is komolyan vesszük. Minden évben tartunk szolfézs kurzusokat. Az énekstúdió alapvetően az énektechnikára fektet nagy hangsúlyt, de az oktató anyagban is szerepelnek zeneelméleti részek. Ezeket az ismereteket is folyamatosan bővítjük. Az amerikai trendek adottak, egyrészt az oktatási módszerünk alapjainak köszönhetően, másrészt pedig a könnyűzenei irányultságunkat tekintve.
  • Illusztris a munkatársaid névsora. Mi alapján választod meg a kollégáidat?
  • Mindegyikük tanítványként kezdte az énekstúdióban és itt váltak tanárrá. Óvári Éva tanárnővel húsz éve ismerjük egymást, régen együtt is zenéltünk több formációban. Őt még a 90-es években tanítottam. Kedl Ildikó és Fóris Rita tanárnőket a BPA Gospel kórusban tanítottam, később magántanítványok lettek, majd tanárok. Bokodi Bálint a rock tagozatunk tanára is tanítványként kezdte és viszonylag korán kiépítette a keményebb műfaj tagozatát az énekstúdión belül. Nádor Dávid tanár urat a The Voice tehetségkutató műsorban tanítottam és onnan került hozzánk. Simonné Balog Emese tanárnő klasszikus énektanárként érkezett hozzánk és miután a módszert elsajátította, megnyitottuk az első vidéki énekstúdiónkat Miskolcon, később csatlakozott hozzánk Boros Géza tanár úr, aki Ózdot és Mátészalkát képviseli. Kovács-Tatár Szidónia tanárnő, - ő a legfiatalabb közülünk – három tanárnál is tanult az énekstúdión belül, ezúton vált énektanárrá. Jelenleg ebben a felállásban működünk. Mindannyian rendelkezünk hangszeres tudással. A hosszú évek alatt egy komoly közösséggé formálódtunk. Ismerjük és szeretjük egymást, ez nagy öröm.
  • Milyen lehetőségek nyílnak az énektanuláson kívül a Magyar Hajnal Énekstúdióban? Az elméleten kívül a legfontosabb a hallgatók számára a színpadi és a stúdió-rutin megtapasztalása és megszerzése. Ebben a tekintetben milyen támpontok állnak a hallgatóid rendelkezésére?
  • Az iskola évenként szemináriumokat szervez - zeneelmélet, szolfézs, dalszövegírás, népdaléneklés, beatbox, hangakusztika, zongoraoktatás, angol korrepetíció, zenekari gyakorlat. Ezeket az előadásokat is folyamatosan bővítjük. A minden évben kötelező, egyéni stúdióvizsgákon keresztül tudjuk felmérni a tanítványok fejlődését Szabó Miklós hangmérnök segedelmével, Miki a kezdetektől dolgozik velünk. A tavalyi évben megalakult a 30 fős gospel kórusunk. Az énekstúdió nagy hangsúlyt fektet arra, hogy diákjainak a tanulás mellett bemutatkozási, fellépési lehetőséget is biztosítson. 2017-től promóciós kisfilmek gyártásával egyengeti a tanítványok énekesi karrierjét. Az évente megrendezett karácsonyi koncerteken a haladó tanítványok a professzionális énekes tanítványok mellett kapnak lehetőséget a bemutatkozásra egy állandó zenekar kíséretében. A zenekar az ország legkiválóbb zenészeiből áll össze. (Dajka Krisztián, Kolta Gergő, Kaszás Péter, Juhász Attila, Molnár Levente)
  • Mennyi ideig tart nálad egy képzés és milyen dokumentumot kapnak a végzett hallgatók? Egyáltalán: szükséges-e ilyen?
  • Az alapok elsajátításáról szól az első év. Erre épül a komplex metódus. A jelenlegi tapasztalatok alapján 4-5 évnyi tananyag elsajátítása kell ahhoz, hogy valaki igazi előadóvá váljon. Nálunk minden évben kapnak a tanítványok bizonyítványt, amiben összefoglaljuk az adott évben megtapasztalt fejlődésüket. Támogatjuk őket és irányt mutatunk a következő évre.
  • „Mélyebb zenei műveltség mindig csak ott fejlődött, ahol ének volt az alapja. A hangszer a kevesek, kiváltságosak dolga. Az emberi hang, a mindenkinek hozzáférhető, ingyenes és mégis legszebb hangszer lehet csak általános, sokakra kiterjedő zenekultúra termő talaja.” (Kodály Zoltán) Zenekari produkcióban mindig a frontemberre, szólista tekintetében pedig különösen rájuk fókuszálódik a figyelem. Ha valaki közölni kíván valamit, az felelősség. Az énektechnika fejlesztésén túl figyeled, segíted-e a növendékeid szellemi, spirituális fejlődését? Ha igen: hogyan? És: alkalmas-e a befogadásra mindenki?
  • Mi abban hiszünk, hogy a beszéd- és énekhang fejlődése párhuzamos utakat jár be a személyiség fejlődésével. Például, vannak tanítványaink, akiket egyszerűen csak „bevárunk”. Lehet, hogy óriás tehetség, de nincs rendszere. Segítünk neki megtalálni a sajátját. Az énekhanggal sincs ez másképpen. A magánének oktatásnak pont ez a lényege, óráról-órára megfigyeljük őket és együtt kitaláljuk, merre haladjunk tovább. Van egy adott metódus, ami szerint haladunk, de helyet adunk a személyiség szabad kibontakozásának is. A spirituális fejlődés megtapasztalása minden egyes tanítványnál ennek a módszernek köszönhetően gyakorlatilag elkerülhetetlen.
  • Hogyan és mikor lehet felvételizni a Magyar Hajnal Énekstúdióba?
  • A weboldalon feltüntetett e-mailcímen lehet jelentkezni. A járványhelyzet miatt jelenleg a személyes felvételitől és a foniátriai vizsgálattól eltekintünk. Egy demófelvételt (ez lehet egy telefonnal rögzített felvétel is) kell küldeni telefonos elérhetőséggel és ezek alapján egyeztetünk.
  • Tartasz-e szemináriumokat, előadásokat a saját iskoládon kívül? Ha igen, ezeket hol lehet elérni?
  • Leginkább azokon a vidéki helyeken, ahol az énekstúdió is jelen van, legutóbb Miskolcon jártam. A minden évben megrendezett énekstúdiós szemináriumokon olykor én is tartok összefoglaló kurzusokat. Több alkalommal meghívást kaptam a Hangfoglaló rendezvényre előadást tartani, Janicsák Veca és egy másik alkalommal Bebe vállalta a közös szereplést. Nagyon szerettük. Annak idején a Gitármánia táborban is többször jártam előadásokat tartani.
  • Tekintettel a járványra, az online oktatás szerepe felerősödött. Téged és az iskoládat hogyan lehet elérni?
  • Több mint tíz éve tartunk távoktatást. Vannak külföldön élő és külföldi tanítványaink. Tapasztaltak vagyunk az online oktatásban elvárt követelményeket tekintve, így magabiztosan tudtunk váltani. Elindítottuk az online intenzív 1-2-3 hónapos kurzusainkat is, ahol szeretéssel várunk minden énekelni vágyót!

 www.magyarhajnalstudio.hu

 Fotó: Temesi Ádám és Szecsődi Balázs

bmc_gospel_koncert_foto.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr8815590752

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása