„Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen a tudás vágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, megtanulja szeretni, amit csinál, és megtalálja azt a munkát, amit szeretni fog.” ( Szent-Györgyi Albert)
Budapesten, Zugló szívében, családias környezetben, magas szintű szakmaisággal 1992 óra várja az Európa 2000 Középiskola az általános iskolából kikerülő diákokat. A középiskolát fenntartó alapítvány fő célkitűzése, hogy sikeres és boldog diákokat neveljenek, akik megfelelő felkészültséggel a változásokhoz rugalmasan alkalmazkodó kreatív felnőtteké válnak. Egyedi iskolarendszerük az egyéni képességek maximális kibontakozását szolgálja. Az Európa 2000 Középiskola olyan alapítványi fenntartású gimnázium, amely folyamatosan alkalmazkodik a mindenkori kihívásokhoz, családias környezetben biztosítja a diákok szellemi, erkölcsi és testi fejlődését. Céljuk továbbá, hogy egészséges identitású, másokat elfogadó, a világra nyitott, világos jövőképpel és európai értékrenddel rendelkező európai polgárokat neveljenek. A fenti célok elérése érdekében – az alapítók szándékának megfelelően – minden tanuló számára biztosítják a tanuláshoz megfelelő nyugodt, biztonságos, családias környezetet. A diákok tehetségének kibontakoztatása érdekében a szükséges tárgyi és személyi feltételek segítenek a diákok fejlettségi szintjéhez alkalmazott ismeretek átadásában az érettségihez és a középfokú nyelvvizsga megszerzéshez szükséges szakmai tudás elsajátításában. A tanórán kívüli kulturális, sport és egyéb szórakoztató programok biztosítják a diákélet élményszerűvé tételét. Az Európa 2000 Középiskola olyan iskola kíván lenni, amely amellett, hogy tanulóinak egyéniségére épít, azt figyelembe véve oktat, nevel, fokozott erőfeszítéseket tesz afelé, hogy megőrizze a családias közösségi jellegét. Ebben a középiskolában az ének-zene tantárgyat a híres magyar dobos, Pálmai Zoltán oktatja, kicsit másképp:
- Az Európa 2000 középiskolában vagyok zenetanár, immár negyedik éve. Nagyon megszerettem, mert komplex zenei képzést nyújthatok a 9-10. osztályban. A nemzeti alaptantervet rá kell szabni ezekre a gyerekekre, ami nagyon nehéz feladat. Létezik egy gimnáziumi tanmenet, de mivel nagyon messze kerültünk Kodály Éneklő Ifjúságától, mára hatalmas rések tátongnak a pajzson. Nehezen tudsz haladni, mert mindenki más általános iskolából érkezett, másféle zenei örökséggel. Le kell söpörni mindent az asztalról és szépen, elölről, apránként csepegtetni a klasszikus zenét, amitől úgy félnek, mint ördög a tömjénfüsttől. Szemcseppentővel csepegtetni a zeneelméletet, különben kiugranak az ablakon. Kis fondorlattal érek el sikereket. Kitaláltam a nyílt zeneórákat a nagy generációval. Ezeken a rendhagyó zeneórákon a Budapest Ragtime Bandtól a Ladánybene 27-ig, a Hónaljmirigy, a B 52 vendégeskedik a nagy előadóban, ahol egy koncert keretein belül megmutatják, hogy néz ki az élő zene. Nem állok meg itt, hamarosan jön egy klasszikus zenei zongoraművész, operettet is szeretnék bevinni, megmutatni a zenei kincsestár széles palettáját. Lépésről-lépésre szeretném elérni, hogy tudják meg, volt egy Mozart, egy Beethoven, egy Bach, Bartók Béla és Kodály Zoltán. Leonard Bernstein és Kocsis Zoltán. Folyamatosan adagolom és hiszem, hogy megragad bennük.
- Kapnak osztályzatot is?
- Persze, van számonkérés. Azt vallom, hogy nem büntetem, amit nem tudnak, hanem dicsérem, amit tudnak. Van épp elég bajuk ezeknek a gyerekeknek, túl vannak terhelve a napi 7-8-9 órával, ezért arra törekszem, hogy az óráim jól teljenek el, minél többet jegyezzenek meg abból, amit mesélek nekik, és ők nyúljanak a zene után. Szóljon a karácsony a Diótörőről. Menjünk el! Olvassuk el az Egérkirályt. Hallgassuk meg Csajkovszkij gyönyörű zenéjét. Ha jól adom elő, amit szeretnék, talán elmennek majd koncertekre. Ismerjék meg legalább azt a tizenöt klasszikus sláger-darabot. Volt nemrég egy himnusztörténeti órám, lejátszottam az olasz himnuszt, erre egy srác: „Jaj, megint a Ferrari!” De legalább valahogy összehozta a kettőt magában.
- Fáraszt a tanítás?
- Nagyon fárasztó, hiszen egyszerre harminc gyerek motivációját kell lebegtetni. Ha egy is elunja magát, akkor vége a dalnak. Kezdhetem elölről. Fárasztó, de nagyon élvezem.
A fotókon a Budapest Ragtime Band rendhagyó énekórája az Európa 2000 Középiskolában.
Fotók: Balázsy József és az Európa 2000 Középiskola, Médiatár, András
A Music Media Magazin szíves hozzájárulásával.