„Bár a popgitározás előnyei nyilvánvalók, fontos figyelembe venni a hátrányait is. Gitártanárként látom, milyen következményekkel jár, ha a diákok kizárólag a YouTube-on található oktatóvideókra vagy a barátoktól való tanulásra hagyatkoznak.” – Bob Habersat középiskolai gitártanár írása saját tanítási tapasztalatairól.
Bob Habersat középiskolai gitártanár az Illinois-i Oak Lawnban, amellett a shedthemusic.com nevű weboldal társalkotója, ahol a kortárs zeneoktatással kapcsolatos cikkek érhetők el. Alábbi írása a Yamaha zeneoktatással foglalkozó oldalán jelent meg.
„A gitár tanulás pop dalok segítségével nagyon élvezetes, és kiváló belépési pontként szolgálhat egy komolyabb zenei képzéshez. Lehetőséget ad ugyanis a tanulóknak arra, hogy válogassanak a zeneirodalomban, ráadásul szinte azonnali sikerélményt szerezzenek, akár zenei előképzettséggel nem rendelkezők is.
A popgitározás előnyei nyilvánvalók, ugyanakkor fontos figyelembe venni a hátrányait is. Gitártanárként látom, milyen következményekkel jár, ha a diákok kizárólag a YouTube-on található oktatóvideókra vagy a barátoktól való tanulásra hagyatkoznak. Bár elsajátítják, miként kell dalokat eljátszani, az auditív és ritmikai készségeik nem fejlődnek megfelelően, és sokszor a fogólapon lévő hangokat sem tudják értelmezni. Ezért is osztok meg néhány tippet a pop-gitár oktatáshoz.
Jó technika kialakítása és egyszerű akkordok játszása
A rossz szokások könnyen alakulnak ki, és nehezen törlődnek. A gitártanulás első lépése, hogy a diákok sikeresen le tudjanak játszani valami egyszerű dallamot megfelelő technikával. Általában azzal kezdjük, hogy megtanuljuk a nyitott húrok hangjait és, hogy miként kell az alapvető háromhangú akkordokat játszani. A YouTube-on elérhető What You're Going to Do című dalom a jó ujjtechnika alapjaira összpontosít, és útmutatást ad a gyakorláshoz. A dal segítségével az ujjak helyes pozicionálása könnyen elsajátítható, ráadásul azonnali sikerélményt nyújt a kezdőknek.
A gitár fogólapjának és hangjegyeinek megértése
Kulcsfontosságú megtanítani a diákoknak, hogyan találják meg a hangjegyeket a gitár fogólapján a kromatikus skála segítségével. Minden egyes bund egy fél lépést jelent, így a tanulók a fogólapot kromatikus számsornak is tekinthetik. A diákjaimnak ezért mindig megmutatom a tájékozódási bundokat, például a 12., az 5. és a 7. bundot. Amint a diákok meg tudják találni ezeket, megtanítom, hogyan használják őket az akkordok alaphangjainak lejátszásához. Hangszinkronizált kottákat használok, így a diákok kedvenc számaikat kísérhetik, miközben megértik a bundtábla hangjegyeit. A mély E húr lefedése után ugyanazt a folyamatot megismételjük az A húrral, megtanítva a diákoknak, hogyan kell a két legmélyebb húr között átlépni anélkül, hogy kéztartást váltanának.
Kvintakkordok
A kvintakkordok elsajátítása lehetőséget nyújt a tanulóknak arra, hogy jobban elsajátítsák a mély E és A húrokat használni. Mivel a kvintakkordoknak nincsenek akkordminőségei, a tanulóknak nem kell aggódniuk a váltások miatt, amikor kottalapokat olvasnak. A kvintakkordokat ezért be szoktam építeni a tanulóknak választott dalokba. Gyakran kis csoportokban is oktatom őket, hogy együtt játszhassanak a basszusgitárosokkal. A csoportmunka végén mindig kiadok egy pop-punk projektfeladatot is, amikor csoportokban pop-punk dalt kell írniuk kvintakkordok használatával. Ez mindig nagyon élvezetes számukra, főleg hogy beletartozik a dalszövegírás, az albumborítók tervezése és a zenekarok nevének kitalálása is.
„Cowboy” akkordok
Az oktatás következő fázisában a tanulóknak nyitott pozíciójú akkordokat kell megtanítani, amelyeket gyakran „cowboy” akkordoknak neveznek. Hagyományosan a tanulók ezeket az akkordokat akkordtáblázatokból tanulják, de én inkább azt mutatom meg, hogyan változtassák az akkordok minőségét azáltal, hogy bizonyos akkordformákon belül azonosítják az egyes hangok meghatározott helyeit.
Bevezetés a szólózásba a blues segítségével
A legtöbb gitárszóló, amelyet az elmúlt 70 évben rögzítettek, blues stílusú. Ezért, ha szólózásra készítem fel egy-egy diákomat, valamilyen blues darabot tanítok neki. Általában egy válasz-felelet játékkal kezdünk. A tanulóimnak emellett blues lejátszási listákat és oktató videókat is szoktam mutatni, hogy megismerhessék a blues jellegzeteségeit. Itt is alkalmazni szoktam a csoportmunkát: egy blues darabot három fős csoportoknak tanítok, ahol van egy basszusgitáros, egy akkordjátékos és egy szólista, és minden tanulónak lehetősége van arra, hogy az összes szerepet kipróbálja. Úgy tapasztaltam, a blues ilyen módon történő tanítása jelentősen javítja a tanulók szólózási képességeit, mert így a tanulók jól megtanulják, hogyan kell folyékonyan olvasni a hangjegyeket. A kromatikus skála ismeretét minden egyes húrra alkalmazni tudják, így jobban haladnak a gitártanulással is.”
Bob Habersat
(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)
Forrás: https://hub.yamaha.com/music-educators/instruments/guitars-education/pop-guitar-as-an-entry-point/