Dal MI segítségével, a művész beleegyezésével
2025. január 06. írta: Poptanító

Dal MI segítségével, a művész beleegyezésével

„Nem az számít, mit viszel magaddal, amikor elhagyod ezt a világot, hanem az, amit otthagysz, amikor elmész” – hallható Randy Travis Three Wooden Crosses című dalában. A 12 évvel ezelőtt stroke-ot kapott countryénekes beleegyezésével, a mesterséges intelligencia segítségével készült új daláról és koncertjéről a Washington Post számolt be.

250106-travis.jpgRandy Travis countryénekes 2013-ban majdnem halálos stroke miatt elvesztette beszéd- és éneklési képességeinek jelentős részét. Ennek ellenére elhatározta, hogy a country világában marad. Miután évekig gyógykezelésekre járt, időnként felbukkant a Nashville környéki bulikon és koncerteken, ahol olykor énekelt néhány sort – nagy nehézségek árán.

A 65 éves Travis visszatért a zeneiparba, és ezzel a mesterséges intelligencia (MI) és a szerzői jogok kapcsolatáról szóló vita középpontjába került. Az MI ugyanis olyan közel került ahhoz, hogy lemásolja Travis hangját, ami bizonyos értelemben visszahozta őt a teljes értékű művészek közé. A zeneipart megosztó MI Travis esetében egyértelműen pozitív változást hozott: a művész visszatérhetett a stúdióba, sőt turnéra is indult.

A turné koncertjeit úgy indítja, hogy feleségével, Maryvel felsétál a színpadra, és leülnek a zenekar mellé. James Dupré, 40 éves countryénekes, akinek a hangszíne feltűnően hasonlít Traviséhez, átveszi a helyét a mikrofonnál, és a következő két órában Travis négy évtizedes karrierjének számos slágerét elénekli. A közönség sokféleképpen reagált: volt éljenzés, nevetés, a meghittebb pillanatokban szipogás. A koncertek legmeghatóbb pillanata a Where That Came From című szám előadásakor érkezett el. Ez a dal ugyanis nagy port kavart a megjelenésekor, mivel mesterséges intelligencia segítségével készült, Travis énekét klónozva. És ez több mint egy évtized után Travis első új dala. Mary Travis szerint ez „az első MI dal, amelyet művészi beleegyezéssel- és részvétellel, stúdióban rögzítettek és adtak ki.”

A koncertek során Dupré elénekelte az első versszakot és a refrént, majd ellépett a mikrofontól és a második versszaktól a hangszórókból felcsendült Randy Travis hangja. A közönség tombolt. Úgy tűnt szívesen látták a mesterséges intelligencia közreműködését.

– Szerintem lenyűgöző volt! – mondta Rachel Owens, veterán Travis-rajongó, akinek az egyik koncert közben könnyek gyűltek a szemébe. Owens öt órát utazott azért, hogy részese lehessen az élménynek. – El tudod képzelni, milyen érzés lehetett Randynek újra hallani a saját hangját?

Randy Travis karrierje során hatalmas rajongó táborra tett szert. Első albuma, az 1986-os Storms of Life több country slágerlistán is dobogós helyezést ért el a Diggin' Up Bones és az On the Other Hand című dalaival. Alig egy évvel később adta ki az első igazi nagy slágerét, a Forever and Ever, Amen című szerelmes dalt. Travist gyakran azon művészek egyikeként tartják számon, akik visszatértek a „hagyományos” countryzenéhez akkor, amikor a műfaj már kezdett poposabbá válni. Ez indította el hosszú kapcsolatát kiadójával, a Warner Music Nashville-lel, ahol karrierje nagy részét töltötte.

– Azon gondolkozunk, hogyan lehetne jól használni a mesterséges intelligenciát. Az első dolog, ami eszünkbe jutott, hogy adjuk vissza Randy Travis hangját – mondta a Warner Nashville egyik munkatársa, akikről az MI által generált dal ötlete származott.

Májusban, amikor a Warner Nashville bejelentette az MI által gyártott Where That Came From megjelenését, Travis csapata a sajtótájékoztatón hangsúlyozta: bár tud az MI körüli vitákról, Travis teljes mértékben beleegyezett, hogy használják a hangját. A dalt Travis korábbi 42 hangmintájából építették fel, amelyeket az énekes régi producere, Kyle Lehning gyűjtött össze.

Beth Ziesenis blogger részt vett a turné júniusi állomásán, amikor az a nashville-i Ryman Auditóriumba érkezett, és látta Travis arcán az örömöt, ahogy nézte a műsort. Ziesenis sokat foglalkozik mesterséges intelligenciával, és megdöbbentette, hogy a közönség mennyire elfogadó ezzel kapcsolatban.

– Ez egy fontos jele annak, hogy elfogadják a hang klónozást – mondta Ziesenis. – A countryzene anyaszentegyházában, az egyik leghagyományosabb countryénekessel, és a leghagyományosabb country rajongókkal hallgattuk a dalt. Természetesen Randy Travis áldása volt a dolgon, de a kiadó így is aggódott, milyen lesz a fogadtatás.

Travis családja azt nyilatkozta, hogy azért vágtak bele az új dal létrehozásába, hogy másokat is inspiráljanak. Ahogyan azt Travis megénekelte a Three Wooden Crosses című dalában: „Nem az számít, mit viszel magaddal, amikor elhagyod ezt a világot, hanem az, amit otthagysz, amikor elmész.”

Emily Yahr

(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)

Randy Travis MI-val készült száma: https://youtu.be/azCEpoYLxeg

Forrás: https://www.washingtonpost.com/entertainment/music/2024/11/10/randy-travis-artificial-intelligence-ai-sing/

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr6218767060

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása