„Los Angelesben és Melbourne-ben is dolgoztam filmzeneszerzőként. Az elmúlt 15 évben pedig ezt tanítottam középiskolásoknak. Az iparágban töltött idő alatt ugyanis rájöttem arra, hogy a filmzene hasznos lehet a zeneszerzés tanításában.” – Írta a Popular Music Education honlapján az ausztrál Marita Rosenberg.
Marita Rosenberg középiskolai zenetanár Melbourne-ben. Zenei hangszerelést és zeneszerzést tanult a Los Angeles-i Grove School of Musicban. Több mint 25 éven keresztül filmzeneszerzőként dolgozott. Alábbi cikkében a zeneszerzés és a filmzeneszerzés oktatásával kapcsolatos tapasztalatairól ír:
„A diákok zenei előképzettségüktől függetlenül képesek jó minőségű filmzenét készíteni. A legtöbben könnyedén megértik a filmzene nyelvét és ösztönösen megtalálják az adott jelenethez illő zenei stílust. A filmzeneszerzés alternatív megközelítést kínál a zeneszerzés tanításához is, és elősegíti a kreatív kompozíciós készségek fejlesztését. A téma iránti érdeklődésem egy olyan kutatási projekthez vezetett, amely a zeneszerzés tanítását vizsgálja profi filmzeneszerzők munkái alapján.
A filmzene nyelve
A filmzenét a zene és a kép közötti interakcióban betöltött szerepe határozza meg. A rendezők különböző filmes eszközöket használnak, köztük a zenét is, hogy végig vezessenek minket egy-egy történeten. A filmzene nyelvét úgy tudjuk megérteni, hogy újra és újra találkozunk – filmek nézése közben – ugyanazokkal a zenei mintákkal. Például a mollban íródott dallamok általában negatív érzelmeket hívnak elő, míg az akciójelenetek alatt gyors tempójú zene szól. A hang és a kép között egyedülálló kapcsolat van, amely tovább erősödik, amikor pontosan ugyanabban a pillanatban hallunk és látunk valamit. Michel Chion zeneelméletíró és filmzeneszerző ezt audio-víziónak nevezi, ami azt jelenti, hogy ’halljuk és látjuk’ a filmet.
A kezdő zeneszerzők gyakran ösztönösen ’beszélik’ a filmzene nyelvét. Ez a készség a filmzeneszerzés tanulási folyamatának mozgatórugója.
A filmzene mestersége
A filmzeneszerzés gyakorlata nem sokat változott az elmúlt száz évben. A zeneszerző a jelenet bármely pontján elkezdheti a komponálást, a művészi intuíciójára támaszkodva. Fokozatosan egészíti ki a már meglévő kottát. Ez engem mindig egy keresztrejtvény megfejtésére emlékeztetett: először az egyszerű szavakat írjuk be, majd azok alapján találjuk ki a többi, nehezebb szót.
Van néhány jól bejáratott filmzene kompozíciós technika, amelyet minden zeneszerző gyakran alkalmaz. Ezek a filmzene alappillérei: a téma és variáció, illetve a vezérmotívum. Ha ezeket a technikákat példákkal együtt mutatjuk be a diákoknak, akkor könnyedén megtanulják, hogyan használják őket a saját szerzeményeikben.
Jegyzeteljünk!
A kottáinkhoz csatolt jegyzeteinkben meg kell jelölnünk az összes fontos vizuális, filmes és hangzásbeli elemet, amelyek minden jelenetben hozzájárulnak a narratívához és az időzítéshez. A profi filmzeneszerzők is a jegyzeteiket használják a kompozícióik megtervezéséhez és kivitelezéséhez, illetve kompozíciós döntések meghozatalához. A tanuló zeneszerzők a jegyzeteket egyfajta útmutatóként használhatják, amely felvázolja a formát, és meghatározza a zenei és vizuális sávok közötti szinkronizálást.
A filmzene médiuma
Az egyre könnyebben elérhető technológiák – például a képet és a zenét szinkronizáló szoftverek és a kiváló minőségű digitális hanganyagok – esélyt adnak a kezdőknek is, hogy kipróbálhassák magukat a szakmában.
A filmzene akkor tölti be a funkcióját, ha sikerül közvetítenie a közönség felé a jelenet mögöttes tartalmát. A filmművészet kezdete óta létező filmzeneszerzői konvenciók is ezt segítik elő. A mellékszövegek megzenésítése, az akciójelenetek hangsúlyozása, valamint az egymással versengő hangeffektusok, környezeti hangok és párbeszédek összehangolása nélkül egy film sokszor élvezhetetlen.
A filmzene tanítása hozzáférhetőbbé tette a zeneszerzést az osztályteremben a diákjaim számára. A zeneszerzés elemeit úgy mutatom be, hogy azok funkcióval, céllal, hatással és jelentéssel bírnak. A tanulók a különböző zeneszerzési eszközöket és készségeket gyakorlatias és valós megközelítéssel, könnyen elérhető hardverek és szoftverek használatával sajátítják el. A filmzene a XXI. századi zenetanulók számára olyan bevezetést nyújt a zeneszerzésbe, amely szervesen kapcsolódik ahhoz, ahogyan a mindennapi életben a zenével foglalkoznak.”
Marita Rosenberg
(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)