Filmzene és zeneszerzés oktatás
2024. november 05. írta: Poptanító

Filmzene és zeneszerzés oktatás

„Los Angelesben és Melbourne-ben is dolgoztam filmzeneszerzőként. Az elmúlt 15 évben pedig ezt tanítottam középiskolásoknak. Az iparágban töltött idő alatt ugyanis rájöttem arra, hogy a filmzene hasznos lehet a zeneszerzés tanításában.” – Írta a Popular Music Education honlapján az ausztrál Marita Rosenberg.

241105-filmzene2.jpgMarita Rosenberg középiskolai zenetanár Melbourne-ben. Zenei hangszerelést és zeneszerzést tanult a Los Angeles-i Grove School of Musicban. Több mint 25 éven keresztül filmzeneszerzőként dolgozott. Alábbi cikkében a zeneszerzés és a filmzeneszerzés oktatásával kapcsolatos tapasztalatairól ír:

„A diákok zenei előképzettségüktől függetlenül képesek jó minőségű filmzenét készíteni. A legtöbben könnyedén megértik a filmzene nyelvét és ösztönösen megtalálják az adott jelenethez illő zenei stílust. A filmzeneszerzés alternatív megközelítést kínál a zeneszerzés tanításához is, és elősegíti a kreatív kompozíciós készségek fejlesztését. A téma iránti érdeklődésem egy olyan kutatási projekthez vezetett, amely a zeneszerzés tanítását vizsgálja profi filmzeneszerzők munkái alapján.

 

A filmzene nyelve

A filmzenét a zene és a kép közötti interakcióban betöltött szerepe határozza meg. A rendezők különböző filmes eszközöket használnak, köztük a zenét is, hogy végig vezessenek minket egy-egy történeten. A filmzene nyelvét úgy tudjuk megérteni, hogy újra és újra találkozunk – filmek nézése közben – ugyanazokkal a zenei mintákkal. Például a mollban íródott dallamok általában negatív érzelmeket hívnak elő, míg az akciójelenetek alatt gyors tempójú zene szól. A hang és a kép között egyedülálló kapcsolat van, amely tovább erősödik, amikor pontosan ugyanabban a pillanatban hallunk és látunk valamit. Michel Chion zeneelméletíró és filmzeneszerző ezt audio-víziónak nevezi, ami azt jelenti, hogy ’halljuk és látjuk’ a filmet.

A kezdő zeneszerzők gyakran ösztönösen ’beszélik’ a filmzene nyelvét. Ez a készség a filmzeneszerzés tanulási folyamatának mozgatórugója.

 

A filmzene mestersége

A filmzeneszerzés gyakorlata nem sokat változott az elmúlt száz évben. A zeneszerző a jelenet bármely pontján elkezdheti a komponálást, a művészi intuíciójára támaszkodva. Fokozatosan egészíti ki a már meglévő kottát. Ez engem mindig egy keresztrejtvény megfejtésére emlékeztetett: először az egyszerű szavakat írjuk be, majd azok alapján találjuk ki a többi, nehezebb szót.

Van néhány jól bejáratott filmzene kompozíciós technika, amelyet minden zeneszerző gyakran alkalmaz. Ezek a filmzene alappillérei: a téma és variáció, illetve a vezérmotívum. Ha ezeket a technikákat példákkal együtt mutatjuk be a diákoknak, akkor könnyedén megtanulják, hogyan használják őket a saját szerzeményeikben.

 

Jegyzeteljünk!

A kottáinkhoz csatolt jegyzeteinkben meg kell jelölnünk az összes fontos vizuális, filmes és hangzásbeli elemet, amelyek minden jelenetben hozzájárulnak a narratívához és az időzítéshez. A profi filmzeneszerzők is a jegyzeteiket használják a kompozícióik megtervezéséhez és kivitelezéséhez, illetve kompozíciós döntések meghozatalához. A tanuló zeneszerzők a jegyzeteket egyfajta útmutatóként használhatják, amely felvázolja a formát, és meghatározza a zenei és vizuális sávok közötti szinkronizálást.

 

A filmzene médiuma

Az egyre könnyebben elérhető technológiák – például a képet és a zenét szinkronizáló szoftverek és a kiváló minőségű digitális hanganyagok – esélyt adnak a kezdőknek is, hogy kipróbálhassák magukat a szakmában.

241105-filmzene1.jpgA filmzene akkor tölti be a funkcióját, ha sikerül közvetítenie a közönség felé a jelenet mögöttes tartalmát. A filmművészet kezdete óta létező filmzeneszerzői konvenciók is ezt segítik elő. A mellékszövegek megzenésítése, az akciójelenetek hangsúlyozása, valamint az egymással versengő hangeffektusok, környezeti hangok és párbeszédek összehangolása nélkül egy film sokszor élvezhetetlen.

 

A filmzene tanítása hozzáférhetőbbé tette a zeneszerzést az osztályteremben a diákjaim számára. A zeneszerzés elemeit úgy mutatom be, hogy azok funkcióval, céllal, hatással és jelentéssel bírnak. A tanulók a különböző zeneszerzési eszközöket és készségeket gyakorlatias és valós megközelítéssel, könnyen elérhető hardverek és szoftverek használatával sajátítják el. A filmzene a XXI. századi zenetanulók számára olyan bevezetést nyújt a zeneszerzésbe, amely szervesen kapcsolódik ahhoz, ahogyan a mindennapi életben a zenével foglalkoznak.”

Marita Rosenberg

(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)

Forrás: https://www.popularmusiceducation.org/blog/re-framing-composing-in-the-classroom-using-the-craft-of-film-scoring/

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr4218724796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása