„2009-et írtunk: a világ a gazdasági válság miatt nyakig a recesszióban, mégis a Black Eyed Peas az I Gotta Feeling című slágerében mindenkit megnyugtatott, hogy „ma éjjel jót fogunk bulizni”. Nem sokkal később pedig Pitbull és Neyo skandálta büszkén, hogy „ez az utolsó húsz dollárom, de ma este jól fogom érezni magam a bálon”. Nina Miyashita, a Vogue ausztráliai újságírója a recessziós popról írt cikkében elemzi az ismét egyre népszerűbb műfajt.
A popzenét 2007 és 2014 közötti időszakban a gyors, feszes ritmus jellemezte, amiről tudományosan is bebizonyították, hogy pozitív érzelmeket vált ki a hallgatókból. Hangzásvilágát tekintve a recessziós pop keveri a diszkót és a rave-et. A dalok szövegei szinte kivétel nélkül a féktelen bulizásról szól: élvezzük az életet a válság ellenére is. A szó szoros értelmében táncoljuk ki magunkból a gondjainkat.
A recessziós pop korai példái közé tartoznak azok a dalok, amelyek a 2008-as nagy pénzügyi válság idején váltak népszerűvé. Ebből az időszakból származik a Don't Stop the Music Rihannától vagy a Teenage Dream Katy Perry-től. Lady Gaga szintén ekkoriban kezdett igazán sikeres lenni, a Just Dance című megaslágerének refrénje „Just dance/Gonna be ok” (Csak táncolj – minden rendben lesz) tökéletes ars poeticája a recessziós popnak. Nehéz az élet? Csak táncolj! Számlák nyomasztanak, és sok a munka? Élj a mának, érezd jól magad! Bár ezek nem praktikus tanácsok, de egy krízis alatt gyakran érezhetjük, hogy a bulizás az egyetlen, ami némi örömet tud okozni.
A történelem során nem ez volt az első alkalom, hogy ilyesmi törtét a szórakoztató zenével. Az 1920-as évek nagy gazdasági világválsága idején vált népszerűvé a swing, míg a 70-es évek brit válsága a diszkó felemelkedését is hozta. A nehéz időkben nélkülözhetetlen a zene, amely eltereli a figyelmet a mindennapi gondokról. Napjainkban, amikor a sok helyen emelkednek az árak és a gazdaság is rosszul teljesít, nem meglepő, hogy a recessziós pop ismét egyre népszerűbb.
Nem mintha a művészek tudatosan törekednének arra, hogy recessziós popot írjanak. Magát a kifejezést a 2008-as válság után alkalmazták először, és 2024 nyarán kezdett újjáéledni a TikTokon. Joe Bennett zenetudós, a trend szakértője, a MarketWatch című lapnak nemrég azt nyilatkozta, hogy a recessziós pop „lényegében egy olyan címke, amely egy stílust és egy korszakot ötvöz”.
Charli XCX brat, Sabrina Carpenter Short n' Sweet és Chappell Roan The Rise And Fall Of A Midwest Princess 2024 legnépszerűbb albumai. És mind recessziós pop. Még Timbaland, Nelly Furtado és Justin Timberlake is újra összeállt, hogy kiadjanak egy olyan számot, amely a saját recessziós pop korszakukat idézi.
Ezúttal azonban a dolgok egy kicsit másképp hangzanak. A 2000-es évek recessziós popzenéje azt üzente, hogy a problémáinkra a bulizás a válasz. Azonban a COVID utáni recessziós popban inkább a nosztalgia és a szabadság utáni vágyakozás jelenik meg. Emellett a műfaj népszerű előadói az érzelmeket helyezik előtérbe: szerelemről, családi traumákról és barátságról énekelnek. Sabrina Carpenter a szexuális szabadságról írja a dalait, Chappel Roan önelfogadásra buzdít, és még Kesha is úgy gondolja, hogy először önmagadat kell szeretned, mielőtt bárki mást szerethetnél.
A koronavírus okozta létbizonytalanság népszerűvé tette a carpe diem mentalitást. Mindannyian boldogságra, szabadságra vágyunk, és arra, hogy elfelejtsük a világ gondját-baját. És a recessziós pop hangulatában sokan megtalálják ezeket.
Nina Miyashita
(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)
Forrás: https://www.vogue.com.au/culture/features/recession-pop/news-story/e69f2df8a36feffc07729fcfbc0f2fb2