„Megtapasztaltam, hogy sokkal szorosabb lett a kapcsolat köztem és a tanítványaim között, mióta én is megosztom, milyen dalokat hallgatok, milyen új zenét fedeztem fel, és mit tanulok éppen játszani a saját hangszeremen.” Maria Del Valle zenepedagógus, zeneművészetis doktorandusz 12 év tanítással a háta mögött osztotta meg tapasztalatait a MusicConstructED oldalon.
Maria Del Valle emberi jogi aktivista, fuvolista és zeneoktató. A Floridai Egyetemen szerzett diplomát zenepedagógiából, jelenleg a Bostoni Egyetem zeneművészetis doktorandusza, 12 éves tanári tapasztalattal rendelkezik. Cikkében a könnyűzene zeneoktatás során történő használatáról osztotta meg érdekes tippeket és tapasztalatokat.
„Minek tanítsak olyasmit, amit a gyerekek már ismernek? Mi haszna van, ha olyan zenét oktatok, amit a diákjaim amúgy is állandóan hallgatnak? Mindkét kérdést gyakran hallom zenetanároktól, amikor azt fontolgatják, hogy a könnyűzenét beépítik az általános zeneóráikba. Mi lenne, ha figyelembe vennénk, hogy a könnyűzene tanítása nem arról szól, hogy a diákok által már ismert dalokat tanítunk, hanem inkább egy olyan lehetőségről, hogy többet tudjunk meg a diákjainkról? Tudjuk egyáltalán, milyen zenét hallgatnak a tanítványaink? Ha kapcsolatot teremtünk velük, és lehetővé tesszük, hogy megosszák zenei érdeklődésüket, fontosnak fogják magukat érezni. Ha megtapasztalhatják, hogy ők is számítanak, és a tanáraik figyelnek rájuk, akkor szívesen, motiváltan jönnek majd az órára.
Hogyan fogjunk hozzá?
Először is, ki kell derítenünk, milyen zenét szeretnek hallgatni a tanítványaink. Tegyünk fel kérdéseket az osztályban a tanulók kedvenc előadóiról vagy műfajairól. Ezután a tanulók írják le, hogy melyik dal a kedvencük és miért. Ez a gyakorlat elvégezhető mind egyénileg, mind osztályonként. Érdemes létrehozni egy közös online felületet, például a Google Classroom-ban vagy Google Drive-ban, ahol mindenki megoszthatja a kedvenc dalait. Ez azért is praktikus, mert így van lehetőségünk meghallgatni a kedvenceiket, mielőtt bevisszük azokat órára, így elkerülhetünk kínos helyzeteket. (Például éles helyzetben derül ki, hogy a dalszövegben káromkodik az előadó, vagy a dal témája túlságosan felkavaró.)
Sokszor szoktam lejátszási listákat összeállítani az osztályaimmal. Ilyenkor megkérem a gyerekeket, hogy írják le azokat a dalokat, amelyeket bizonyos élethelyzetekben hallgatni szoktak, például esős napokon, örömteli vagy szomorú pillanatokban, vagy elalvás előtt. Ilyen alkalmakkor én is rengeteg új művészt és műfajt megismerek, néhány hónapja például életemben először hallgattam K-Pop (koreai popzene) zenét.
Megtapasztaltam azt is, hogy sokkal szorosabb lett a kapcsolat köztem és a tanítványaim között, mióta én is megosztom, milyen dalokat hallgatok, milyen új zenét fedeztem fel, és mit tanulok éppen játszani a saját hangszeremen.
Ha már sikerült kideríteni, hogy melyik dalok népszerűek a tanulók között, akkor valamilyen módon be lehet építeni azokat a számokat az órákba. A tanítványaim például szeretnek egy táncolós játékot játszani a kedvenc dalaikkal. Ez úgy néz ki, hogy lejátszok egy számot az adott osztály közös listájáról, és felszólítok valakit, hogy tegyen egy táncmozdulatot, amely a zene ütemét. A többiek utánozzák a táncmozdulatot, közben figyelnek, hogy pontosan kövessék a ritmust. Amikor a kiválasztott diák megváltoztatja a mozdulatát, az osztály azt lényegében visszatükrözi. Egy másik változatot nyolc ütemre játszunk, azaz az osztály nyolc ütemig utánozza a bemutatott mozdulatsort. Ezt általában az óra elején szoktuk játszani, hogy bemelegítsünk.
A könnyűzene a furulya tanítása során is jól szokott jönni. Az aktuális kedvencek kottáit át szoktam írni C, G vagy D dúrba, mert a tanulók midig szívesebben fognak bele a furulyázásba, ha a kedvenceiket játszhatják, nem pedig egy klasszikust kell megtanulniuk. Ilyenkor ugyanúgy megtanulnak a hangszeren zenélni, de sokkal lelkesebben és izgatottabban fognak hozzá, több örömük telik benne. És van annál fontosabb, minthogy örömüket leljék a zenében?
A gyerekek által kedvelt zenékkel hidat építünk a diákok otthoni és iskolai zenei élete között. Ha a tanulók érzik, hogy fontosak a tanároknak, akkor könnyebben megbíznak bennük. Így amikor legközelebb arra kérjük őket, hogy hallgassanak meg egy klasszikust, már sokkal nyitottabban fogadják. Ha párbeszédet kezdeményezünk arról, hogy az egyes tanulók számára milyen típusú zene fontos, az segít nekik abban, hogy élethosszig a zene szerelmeseivé váljanak.”
Maria Del Valle
(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)
Forrás: https://www.musicconstructed.com/tool/teaching-through-the-popular-music-of-today/