Trendinek tűnik az online zeneoktatás, de vajon hatékony-e? Hangzott el az Oly távol vagy tőlem (?) fórum Online figyelj rám! panelbeszélgetésén, amelyen különböző típusú intézmények zeneoktatással is foglalkozó szakemberei fejthették ki véleményüket.
Oly távol vagy tőlem (?) című, a zeneoktatás online lehetőségeiről rendezett fórum első két előadását az Online figyelj rám! című panelbeszélgetés követte. Dr. Fenyvesi Kristóf Zeneoktatás digitális környezetben illetve Altschach László Becsülni a semminél mégis többet ér című előadása után Fülöp Attila moderálása mellett a zenével is foglalkozó oktatási intézmények online tanítási gyakorlatáról esett szó. A beszélgetés résztvevője volt dr. Pintér Tünde Kornélia adjunktust, a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Művészeti Intézet Ének-Zene tanszékének tanára, Rázsi Botond Miklóst, az egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégium intézményvezetője, az egri Ifjúsági Zenei Program alapító kurátora, Orosz Mihály zeneszerző-zenei producer és Réz Györgyöt, a Majdnem Híres Rocksuli vezetője, társalapítója.
Vitaindítóként Fülöp Attila feltette a kérdést, hogy az oktatás területén visszatértünk-e már a pandémia előtti időkhöz, avagy annyi minden változott, hogy azok az állapotok már nem jöhetnek vissza. Rázsi Botond úgy reagált, hogy a közoktatás nem teljesen rázódott vissza, de a digitalizáció sem történt meg teljesen, pedig sok jó törekvés van, például a Krétában is, amit azonban megismerni és használni kellene. Réz György kifejtette, hogy a fizetős magániskolákba egyáltalán nem tért vissza a covid előtti állapot, merthogy nagyon sokan azóta is inkább az online képzéseket választják, és ezt a lehetőséget felismerve sok multinacionális cég is lecsapott erre a piacra és kialakult köztük egyfajta globális verseny. Orosz Mihály is arról beszélt, hogy bár a zeneoktatásban hatalmas a közösség, a közös zenélés szerepe, a covid óta is sokan élnek az online óralátogatás lehetőségével. Úgy véli: az online oktatás kényelmére valóban igény van, így talán az élő-online hibrid megoldás lehet a legcélravezetőbb. Pintér Tünde véleménye is hasonló volt, aki szerinte vissza kell hozni a személyes oktatást, de online elemekkel kiegészítve, mert a személyes találkozások és az emberi kapcsolatok nem pótolhatók semmivel. A közoktatásban is tanító Pintér elmondta, hogy az egyik intézményben, ahol dolgozik, a felújítás miatt felvetődött az online oktatás időszakos visszaállítása, ám ezt mindenki leszavazta.
Fülöp Attila ezt követően azt a kérdést tette fel, hogy ugyan trendinek tűnik a digitális távtanítás, de vajon hatékony-e? Orosz Mihály véleménye szerint rengeteg előnye van annak, ha a tanuló személyesen vesz részt az órán és később önállóan gyakorol, főleg azoknál, akik valóban ambicionálják a zenetanulást. Szerinte mindkét módszer hatékony, de nem cserélhető fel. Réz György ugyanakkor leszögezte, hogy szerinte a közoktatásban a személyesség a legfontosabb, mégpedig azért, mert a közösen, együtt töltött diákévek alatt olyan személyes kapcsolatrendszer alakul ki, amelynek mozgatása a továbbiakban fontosabb, mint a megszerzett tudás. Az online tanítás ugyan demokratizálja a tudást, ám a személyes kapcsolati háló ennél sokkal fontosabb lehet például a zeneiparban. Úgy véli, a hibrid modell hasznos lehet, habár szerinte nagyon bizalomhiányos a szakma. Az online zeneoktatás legnagyobb akadálya, hogy a technika még nem érte el azt a fejlettségi szintet, hogy szinkronban lehessen zenélni egymástól távol. Még az 5G hálózat esetében is fennáll a jelkésés, így a digitális próbaterem ma még megvalósíthatatlan. Rázsi Botond véleménye szerint az online oktatás azért lehet vonzó, mert bárki be tud kapcsolódni és a tartalmak folyamatosan bővülnek.
A moderátor következő felvetése arra irányult, hogy vajon mennyire hatott a tanárképzésre a pandémia és az azóta eltelt idő? Pintér Tünde szerint a Zoom-oktatás akkor hatékony, ha az abban résztvevők már korábban is ismerték egymást személyesen. Vannak technikai korlátai, például a magas hangok eltűnnek a Zoomban. Rázsi kifejtette, hogy ebben az időszakban a digitális alapon történő oktatás jól működött például a nyelvtanulásban és a digitális annak eszköztára beépült a jelenléti oktatásba is. Nehéz a távoktatásban motiválni a diákokat, de ha nem vonódnak be, az oktatás nem lesz hatékony. A diákok nagyon hamar ráunnak arra, hogy csak beszélő fejeket és prezentációkat látnak a monitorjukon.
Ehhez kapcsolódóan került elő a kérdés, hogy a frontális oktatás bizonyos fokú biztonságot ad a tanulók számára, de ebből hogyan lehet átlépni a távoktatásba? Orosz Mihály szerint a közös zenélés megélésének élménye a legfontosabb. Játékos együttlét távoktatásban kivitelezhetetlen. A távoktatás lehetősége, hogy lehet egyénre szabva kommunikálni akár csoportos oktatás esetén is úgy, hogy az instrukciókat csak az érintett hallgathassa, ami tantermi keretek között lehetetlen. Réz György ehhez hozzá is tette, hogy a zenetanításban a legfontosabb, hogy mindenkinek legyen saját módszere.
Zárszóként Pintér Tünde intézett körkérdést a beszélgetőtársaihoz: mit szeretnének célként látni vagy elérni négy év múlva? Réz György azt mondta: ne álljon meg a technológiai fejlődés, ezáltal jobb lehet az online oktatás minősége a zenetanításban is. Rázsi Botond azt kívánná, hogy tananyagtartalom, eszközök, felkészült tanárok, színesebb órák legyenek a jelenléti-online oktatásban. Orosz Mihály azt szeretné, hogy találhassanak a hallgatók órákon kívüli segítséget online platformokon (kották, stb.), javuljon az önállóság, ne minden az oktatón múljon, és dőljenek le a nyelvi akadályok, mert jelenleg szinte minden kizárólag angol nyelven érhető el. Pintér Tünde saját felvetésére válaszolva kifejtette, hogy azt szeretné, hogy fejlődjön a műfaji specializáció és a zenei applikációk, kollégái pedig ezen a téren is legyenek felkészültebbek.
Rozsonits Tamás