Gondolatkertészeten a Hangadó fórum
2025. február 13. írta: Poptanító

Gondolatkertészeten a Hangadó fórum

Magyarország zenei analfabéta ország – vezeti fel Horváth Gergely kulturális kommentátor, a Gondolatkertészet gondozója azt a műsorát, amelynek alapanyagát a Hangadó fórum „Álmodtunk egy világot (?)” című előadás és beszélgetés adta. A hanganyag linkje a Gondolatkertészet összefoglalója után található.

250213-gondolatkert.jpg 

Magyarország zenei analfabéta ország

Ez a kutatáson alapuló kijelentés is elhangzott azon a decemberi szakmai fórumon, amelynek célja a magyar könnyűzene-oktatás eddigi tapasztalatainak összegzése és az előrelépés módjainak megvitatása volt.

A magyar könnyűzene oktatási rendszerbe való beemeléséről 1968 óta szó van, eddig eredmény nélkül.

Az, hogy „Bartók és Kodály országa” az európai zenei kompetencialisták végén kullog, azért felveti a kérdést: miért nem erősíti a fiatalok számára vonzó kortárs könnyűzene oktatása az alapfokú képzést?

Mert ehhez szemléletváltásra lenne szükség. Az alapvető kérdés a 21. század harmadik évtizedének közepén itthon így tevődik még fel:

Miért nem művészet a könnyűzene?

Miközben a könnyűzenei oktatás felsőfokú intézményekben való képzési lehetőségei az utóbbi években itthon is jelentősen javultak. Most például a Debrecenu Egyetem indít zenei menedzser mesterképzést. Ám a felsőfokra érkezők és itt érdeklődésük mélysége szerinti szinten pallérozódó hallgatók mögött az állami intézményekben rendszerszinten nincs beépítve a zenéhez értő utánpótlás képzésének biztosítása. Már alig kezdünk el ifjúkorban zenélni és így alig értünk majd hozzá.

Miért nem művészet a könnyűzene?

A cél valójában nem az, hogy a kérdésre értelmezhető válasz szülessen, hanem az, hogy e kérdésfeltétel ügye-fogyott legyen. Amennyiben a könnyűzene művészeti tevékenységként jelenik meg, az a képzési sturktúrákra is visszahat és alapvető fordulatot hoz.

A zenei színtér szakemberei között azonban jelenleg vitathatatlan nézetkülönség van arról, mi a könnyűzene megfelelő helye az alapfokú oktatásban. Ha a fiatalok bevonására a kortárs muzsikálás ziccert jelent, miért ne éljen vele a szakma és a kultúra egésze?

A poptanítás blogot is gondozó Hangőr Egyesület szimbolikusan a Rockmúzeumba szervezte a szakmai fórumot, amelyen volt szerencsém az első panelt moderálni – eme eszmecsere tartalmi lényegét lehet meghallgatni a podcastban.

A beszélgetés véleményem szerint szemléletessé teszi, hogyan gondolkozik a “könnyűzenei oldal” arról, mi a zene és a zenei képzés szerepe a jövő “értő közönsége” képzésében, és rendkívül tanulságos tapasztalati megállapítások hangzanak el zenetörténeti, zenepedagógiai és kultúrtörténeti aspektusból is.

A podcast első 10 percében a vitaindító előadás hangzik el, utána a közös beszélgetés, mindkettő szerkesztett változatban.

 

https://gondolatkerteszet.substack.com/p/miert-nem-muveszet-a-konnyuzene

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr2418795436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása