A diákok a legritkább esetben kapnak tanulásmódszertani felkészítést, holott nekik is el kell sajátítaniuk az online tanulás képességét – fogalmazott előadásában Dr. Ollé János, aki az online környezetben való tanítás és a tanulás lehetőségeit feszegette az Oly távol vagy tőlem (?) könnyűzenei oktatási fórumon.
Dr. Ollé János, a Pannon Egyetem, HTK, Digitális Módszertani Intézet tudományos főmunkatársa a Hangőr Egyesület Poptanítás munkacsoportja által szervezett fórumon leszögezte: az online oktatásban nincsenek univerzálisan jó, azaz mindenki által, minden környezetben, mindig használható platformok. Az Online pedagógiai összhangzattan című előadásában a szakember kifejtette: az online oktatás nem technológiai és még csak nem is kommunikációs, hanem elsősorban oktatás-módszertani kihívás. Ráadásul olyan, amivel a tanulóknak is meg kell küzdeniük a maguk módján, miközben erre a gyakorló pedagógusok a legritkábban szoktak gondolni.
A tanulás vagy a tanítás nehezebb? Tette fel a kérdést Dr. Ollé János az Oly távol vagy tőlem (?) címmel rendezett fórum harmadik előadójaként március 27-én a Budapest Music Centerben. Egyben utalt arra, hogy miközben a tanárok online oktatási képességeiről viszonylag sok szó esik, a diákok tanulásmódszertani felkészítéséről keveset beszélünk, holott ilyesmiben a legritkább esetben részesülnek a tanulók, miközben ezt a fajta tanulást nekik is el kell sajátítaniuk. Ugyanakkor az egyetemi szakember felhívta a fórum résztvevőinek figyelmét arra, hogy a hiedelmekkel ellentétben a Covid egyáltalán nem tett jót az online oktatásnak, a nagy többség ugyanis ugyanazt, ugyanazzal a módszerrel akarta tanítani, mint amit addig offline módon, hagyományos tantermi környezetben tett.
Dr. Ollé János beszélt arról is, hogy hatékonyabbak és eredményesebbek lehetünk oktatói munkánk során, ha nem a kontakt osztálytermi környezethez képest meglévő különbségeket állítjuk az online tanítás középpontjába, hanem egy testreszabott pedagógiai kultúrát alakítunk ki. Hasonlattal élve utalt arra, hogy az online oktatás olyan, mintha minden csak munkafüzetben lenne, azaz folyamatos tevékenykednie, közreműködnie kellene a diáknak. Szerinte online környezetben is alapkérdés a motiválás, az aktivizálás, a visszacsatolás, és a tanulásszervezés valamint a tanulási teljesítmény értékelése. A szinkron online oktatás mellett az aszinkron online kommunikációt tanulástámogató keretrendszerekkel, digitális tananyagokkal, a bevonódást és interaktivitást növelő tanulási feladatokkal tudjuk kiegészíteni.
A Pannon Egyetem oktatója felhívta a figyelmet egy fontos, bár sokak által tudni vélt, de nem jól alkalmazott aspektusára az online oktatásnak: az oktatóvideók vizuális kultúrájára. Olyan apróságnak tűnő dologra például, hogy nem mindegy, egy kisfilmben az oktatót milyen tárgyak veszik körül, hiszen azok akár el is vonhatják a tanulók figyelmét. Majd beszélt arról is, hogy az elágazásos tanulást támogató videókurzusok világa éppen úgy a digitális tolltartónk része, mint a kontaktkörnyezetben a digitalizált források tananyagként való felhasználása. Jelezte, a mesterséges intelligencia által támogatott szoftverek több olyan lehetőséget is kínálnak az online oktatás kapcsán, amelyekkel a módszertanilag átgondolt munkánk időgazdálkodása optimalizálható.
Dr. Ollé János előadásában számtalan megfontolandó kérdést tett fel az akár a könnyűzene területén is használható online oktatás módszertana kapcsán. Döntsük el például, hogy mikor, melyik tanulási stratégia a legjobb a ránk bízott tanulók oktatásához! Vagy az oktatás megkezdése előtt válaszoljuk meg, mit tudunk a tanítványainkról, az oktatási célcsoportunkról, miben és milyen mértékben különböznek egymástól, és ezzel mit tudunk kezdeni! Sok, korábban csak offline módon oktató számára lehet érdekes felvetés, hogy egy általa rendszeresen alkalmazott, egyszerű oktatási tartalmat hányféle munkafüzet-feladattá tudna átalakítani, vagy éppen hányféle módszerrel tudná megtanítani ugyanazt. Ugyancsak elgondolkodtató lehet, hogy egy tanár irányító szavak nélkül képes-e egy tanulási folyamatot vezetni. Az előadó felhívta arra is a figyelmet, hogy az online oktatás során kiemelten fontos, hogy az egyes tananyagrészekről, tanulási feladatról pontosan meg tudjuk határozni, az melyik tanítási-tanulási célt szolgálja, amihez persze ezeket a célokat is tudni kell meghatározni.
Az Oly távol vagy tőlem (?) című fórum résztvevői között egyértelmű sikert arató előadása végén Dr. Ollé János arra is felhívta a figyelmet, hogy a szakmódszertani háttértudás online környezetben is fontosabb, mint az online környezet kommunikációs sajátosságainak az ismerete.
R. T. – B. Zs.