Az Oly távol vagy tőlem? - A zenetanítás online lehetőségei című fórum nyitó előadását Dr. Fenyvesi Kristóf, egyetemi kutató, a Finn Oktatáskutató Intézet munkatársa tartja online formában. Alábbiakban előadásának előzetese összefoglalóját közöljük.
Az elmúlt évtizedekben lezajlott technológiai, digitális átalakulás zenei világunkat is alapvetően átformálta. Megváltoztak a zene előállításának és fogyasztásának lehetőségei és szokásai. A digitális és mesterséges intelligencia eszközökkel kibővült mediális és zenei eszköztár új lehetőségeket kínál a zeneoktatás számára, amelyeket érdemes a tanítás-tanulás folyamatában figyelembe venni, illetve a zenei tanárképzés során megismerni, kipróbálni.
A zene területén bekövetkezett technológiai fejlődés új távlatait illetően a zeneoktatás mindenekelőtt a tanulási formák, módszerek, eszközök sokféleségéből profitálhat. Az online oktatás nem csupán a hagyományos tanítási módszerek kiegészítője, hanem egy olyan új, hibrid pedagógiai ökoszisztéma kerete is lehet, amely a fizikai-virtuális és az analóg-digitális dimenziók integrációján alapuló zenei képességfejlesztést helyezi előtérbe. A hibrid pedagógiai ökoszisztéma felépítésében és működtetésében mind a tanár, mind pedig a tanuló aktívan részt vehet. A tanulási folyamat közös alakítása révén a kreativitás, az önálló gondolkodás és a problémamegoldó képesség fejlesztése kiemelt szerepet kaphat.
Az előadás célja, hogy felhívja a figyelmet az online zeneoktatásban rejlő lehetőségekre és ösztönözze a résztvevőket a hibrid pedagógiai ökoszisztéma kialakítására és alkalmazására saját oktatási gyakorlatukban. Előadásom során bemutatom, hogy a digitális technológiák hogyan támogathatják a tanulók kreatív gondolkodásának és problémamegoldó képességének fejlesztését. Szeretném felhívni a figyelmet arra is, hogy az online zeneoktatásban rejlő lehetőségek kiaknázása érdekében a tanároknak folyamatosan frissíteniük kell pedagógiai módszertanukat, és be kell építeniük az új technológiákat az oktatási programokba.
Az online zeneoktatásban rejlő lehetőségek mellett, azonban nem szabad megfeledkeznünk a kihívásokról sem. Az egyik legnagyobb kihívást a jóminőségű online oktatáshoz való hozzáférés kérdése jelenti, különösen azokban a közösségekben, ahol nem állnak rendelkezésre a megfelelő digitális eszközök, az internetelérés vagy a jóminőségű tartalmakhoz, platformokhoz való hozzáférés nem biztosítható. A fenntarthatóság szempontjából is fontos megvizsgálni, hogy az online zeneoktatási programok hogyan illeszkednek a hosszú távú oktatási célokhoz, vannak-e biztosítékai a digitális oktatás esélykiegyenlítő szerepének, és hogyan garantálható, hogy az online eszközök hozzájáruljanak a zenei oktatás minőségének javításához. Ezen túlmenően, a techno-stressz - a technológia használatából eredő stressz - is egyre inkább előtérbe kerül, különösen azok körében, akik nem rendelkeznek megfelelő digitális kompetenciákkal.
Ezek a kihívások rávilágítanak arra, hogy az online zeneoktatás sikeressége érdekében átfogó megközelítésre van szükség, amely magában foglalja a technológiai infrastruktúra fejlesztését, a pedagógiai módszertan innovációját, valamint a tanárok és tanulók digitális kompetenciáinak fejlesztését, mégpedig a zene területén, ami viszont a digitális kompetenciafejlesztés egyelőre kevéssé feltérképezett terepe.
A fórumról szóló korábbi cikkek:
Oly távol vagy tőlem
https://poptanitas.blog.hu/2024/03/06/oly_tavol_vagy_tolem_985
A zenetanítás online útjai
https://poptanitas.blog.hu/2024/03/11/a_zenetanitas_online_utjai_forum