Zenei producerek a középiskolában
2024. február 28. írta: Poptanító

Zenei producerek a középiskolában

Miért ne lehetne akár alapszintű zenei producerséget is tanulni és oktatni egy középiskolában? És miért ne lehetne ilyesmivel feldobni egy informatika órát? Mindennek pedig nemcsak pályaorientációs haszna lehet, de közösségszervező is lehet benne, sőt, az iskolai rendezvények is színvonalasabbak lehetnek. Dr. Kelley King 2022-es írása a Popular Music Education oldalon.

240228-producer2.jpgA zenei produceri tevékenység oktatása remek lehetőség lehet arra, hogy új életet leheljen a zene, és – meglepő módon – az informatika oktatásába egyaránt. A hagyományos iskolai zenei tananyag sok, egyébként zeneszerető diákot nem nagyon érdekel. Hasonlóképpen nem minden diák találja érdekesnek a hagyományos informatikai tananyagot. A zenei produceri tevékenység viszont egyedi lehetőséget kínál a diákoknak, hogy új, izgalmas módszerekkel tanulhassanak egyszerre zenét és informatikát.

A „zenegyártás” segít összehozni a különböző beállítottságú diákokat. A zenét tanulókat a technológiával, az informatika iránt érdeklődőket pedig a zenével ismertetheti meg alaposabban. Ha ez sikerül, akkor a diákok és oktatók két nagyon különböző érdeklődésű csoportja tud együtt dolgozni. És mivel lehetne jobban felkészíteni a diákokat a nagybetűs „Élet”-re, mint egy interdiszciplináris csoportmunkával, amely során az együttműködés elkerülhetetlen?

A zenei produceri tevékenység nemcsak a diákok számára nyújt előnyöket, hanem magának az iskolának is. Egyfelől öregbíti az intézmény hírnevét. Kinek ne keltené fel az érdeklődését egy olyan középiskola, ahol zenei producernek is lehet tanulni? Emellett az iskola számos módon felhasználhatja a diákok munkáját, például kóruselőadásokhoz, évvégi műsorokhoz, vagy a színjátszó szakkör fellépéseihez.

Bár a zenei produceri munka oktatása elsőre bonyolultnak tűnik, valójában egyáltalán nem az. Ma már az általános iskolás diákok is tudják, hogyan kell különböző hangszerkesztő programokat használni. Az idősebb diákok ugyanazokat az eszközöket is megtanulták használni, amelyekkel a profik dolgoznak. A Logic például egy hivatásos producerek által is jól ismert hangrögzítő program, amely használatát viszonylag könnyű elsajátítani. Egy jó mikrofon és az iskola kicsi szertára akár stúdióvá is alakulhat. A legtöbb iskolában ma már vannak számítógépes termek és közösségi terek, ezek tökéletesek a szervezés és szerkesztés lebonyolítására. Egy szó, mint száz: nem is olyan nehéz belevágni.

Íme néhány tipp a leendő zenei produceri munkát oktató kollégáknak:

Először is: hívjunk vendégelőadókat!

A Zoom és egyéb online eszközök segítségével a zeneipari szakemberek – beleértve a producereket is – az ország és a világ bármely pontján elérhetővé, azaz akár vendégelőadóvá váltak. Ennek pedig fontos eredménye lehet, hogy a zeneileg vagy az informatikában tehetséges diákok új pályákat fedezhetnek fel, új készségeket és ismereteket szerezhetnek profiktól.

Biztosítsunk pályaorientációs lehetőségeket a diákjainknak!

Erre az imént említett vendégelőadók „látogatása” remek alkalom lehet. Ilyenkor a meghívott művészek, szakemberek megosztanak néhány hasznos tanácsot a tanulókkal, és megválaszolják a szakmai kérdéseiket. Azok a diákok, akik hivatásos zenei karriert terveznek, a zenei produceri munkáikkal kitűnhetnek a többiek közül. Ráadásul producerként több meghívást is kapnak zenészektől közös munkára, mintha „csak” zenészek lennének.

Vigyünk be zenei produkciós szegmenseket zenei vagy informatika órákra!

Rengeteg könnyen elérhető online forrás áll rendelkezésre, amelyek segítségével a tanárok a zenei producerségről szóló leckék sorozatát készíthetik el. Sok iskolában már megtalálható az ehhez szükséges technológia nagy része, és a legtöbb diáknak már a zsebében van a technológia: a mobiltelefon. Az iPhone-on lévő Garage Band alkalmazással nagyon egyszerűen lehet zenét szerkeszteni, ráadásul több befutott zenész is dolgozik vele.

Végül pedig: alapítsunk egy zenei produkciós diákklubot!

Egy motivált diákcsoport a tanáruk vezetésével, YouTube-videók és a zeneszerző alkalmazások segítségével sokat tanulhat közösen. Emellett segíthetünk hasonlóan gondolkodó diákoknak egymásra találni. Fontos közösséget teremteni az iskolában, hiszen sok diák érzi magát elveszettnek és magányosnak.

Dr. Kelley King

(Fordította Ifj. Rozsonits Tamás)

Forrás: https://www.popularmusiceducation.org/blog/music-production-four-ways-to-bring-it-to-your-school-now/

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr9618341769

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása