„A cél az, hogy az meghallgassák és megvásárolják a zenét. Jó dolog, ha az emberek moziba mennek egy nagyszerű élményért. Egyelőre ez a terület még nincs kiaknázva, és kíváncsian várom, mit hoz a jövő.” - Nyilatkozta Ralph Jaccodine, a Berklee Zenei Menedzsment Tanszékének adjunktusa, aki jelenleg a koncertfilmek hatásait vizsgálja.
Ralph Jaccodine, a Berklee Zenei Menedzsment Tanszékének adjunktusa több mint 30 éve dolgozik a zeneiparban koncertszervezőként, illetve saját lemezkiadója menedzsereként. Az évek során dolgozott többek között Bruce Springsteen-nel és a Kiss zenekarral is. Egyetemi tanárként jelenleg a koncertfilmek hatásait vizsgálja. A kasszasiker Eras Tour koncertfilm megjelenése után és közvetlenül azelőtt, hogy Beyoncé Renaissance World Tourja filmje a mozikba került Jaccodine azt nyilatkozta, hogy ezek a filmek olyan trendet indítanak el, amelyek hatása éveken keresztül érezhető lesz a zeneiparban. Tori Donahue-nek adott interjút a Berklee oldalán.
– Taylor Swift Eras Tour című filmje kasszasiker volt, és Beyoncé Renaissance World Tour című filmje is efelé halad. Van valami, ami különösképpen növeli az ilyen filmek vonzerőjét?
– Kevés olyan előadó van, aki úgy fel tud lendíteni egy iparágat, mint Taylor Swift. Olyasmi ez, mint amikor Paul McCartney vagy Bruce Springsteen turnézik, de ez nagyobb, és hatásosabb. Többen szabadságot vesznek ki és messzire utaznak, hogy Taylor Swift-et, Beyoncé-t, vagy más, hozzájuk hasonló művészeket láthassanak élőben. Ahhoz viszont, hogy moziba eljussunk, nem kell messzire utazni, fizetni a szállásért, mint egy turnénál. És egy ilyen filmet megnézhetnek mozgássérültek, esetleg túl idősek vagy túl fiatalok is, akik vagy nem engedhetik meg maguknak az utazást vagy a koncertjegy megvásárlását.
– Miben más egy koncertfilmet moziban megnézni, mint egy streaming platformon?
– Ez nagyon egyszerű: a közösségi élmény miatt. A moziban ugyanolyan emberekkel vagy együtt, akik ugyanazt a zenét, művészt szeretik, mint te. Nincs annál se jobb érzés, mint amikor 65000 ember között egy stadionban nézel egy koncertet. Ez egy igazán erőteljes, életre szóló katartikus élmény. Ezek a filmek is ideálisak a rajongók bevonására. És ez a zenészeknek is bevételi lehetősége. Nem is beszélve arról, hogy van egy egész korosztály – a Covid miatt talán kettő is –, akik nem járnak moziba, nem ismerik ezt az élményt, ezek a filmek viszont újra divatba hozhatják a mozizást.
– Beyoncé és Taylor Swift koncertfilmjei vagy a Talking Heads Stop Making Sense című filmjének vetítése után ez már trend, a jövőben más előadóktól is várhatunk hasonlót?
– Biztos, hogy egyre gyakoribbá fognak válni, hiszen nem kell az embereknek több száz mérföldet autózni, hogy lássák a kedvenceik koncertjét. A virtuális valóság nagyon magával ragadóvá és hihetetlenül valósághűvé teszi ezeket a koncerteket, szinte olyan, mintha tényleg ott lennénk. És szerintem ez jót tesz a zeneiparnak. Bemutatja az élő zene szépségét, amire nagy szükség van, hiszen a technológia, a mesterséges intelligencia és a kiterjesztett valóság másféle zenehallgatást is lehetővé tesz. A cél az, hogy az emberek elszakadjanak a képernyőktől, hogy meghallgassák és megvásárolják a zenét. Jó dolog, ha az emberek moziba mennek egy nagyszerű élményért. Egyelőre ez a terület még nincs kiaknázva, és kíváncsian várom, mit hoz a jövő.
Tori Donahue
(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)