Beyoncé és a projektjeibe bevont afrikai művészekről, valamint együttműködésük hatásairól írt érdekes dolgozatot James Chikomborero Paradza a Popular Music Education oldalon. A cikkből kiderül, hogy a hazájukban már ismert művészeknek mit adhat egy világsztár, amit talán kisebb léptékben, és máshol is lehetne alkalmazni.
Beyoncé, a világhírű afroamerikai popénekesnő gyakran dolgozik együtt kevésbé ismert afrikai művészekkel. Korábbi projektjei egyike során például a Tofo Tofo mozambiki táncegyüttessel működött együtt, akik a Run the World című számban szerepeltek. Egy másik alkalommal C. Ngozi Adichie, nigériai írónő 2012-es TedTalkjából idézett a Flawless (2013) című számban és különböző fellépéseken. Warsan Shire, kenyai író verseit pedig a Lemonade című albumában zenésítette meg. Beyoncé nemrég a nigériai énekes-dalszerzővel, Temsszel működött együtt a Move című dalban legújabb, Renaissance albumán. Beyoncé eddigi legjelentősebb közös alkotása afrikai művészekkel azonban a Black Is King című albumon valósult meg.
A Black Is King Afrika kultúrájának ünneplése. Az album az önazonosság és az önismeret útját mutatja be. Ez az utazás egy metafora az afrikai diaszpóra hagyományainak felfedezésére. A Black Is King elsődleges célja az afrikai művészeti formákat a nemzetközi popkultúra előterébe helyezni, és bemutatni Afrika kulturális sokszínűségét. Az album zeneileg az afrikai zene gazdag szövevénye, megjeleníti például a Dél-Afrikából származó gqom, és a nigériai afrobeats stílust.
Beyoncé azokkal a zenészekkel kollaborált ezen az albumon, akik jelenleg is ezekben a stílusokban zenélnek, például Shatta Wale Ghánából, a nigériai Yemi Alade és WizKid, vagy a Dél-Afrikából származó Moonchild Sanelly. A Black Is King megjelenésének köszönhetően ezek a zenészek jóval ismertebbek lettek nemzetközileg. Az album premierjét követően Shatta Wale közösségi média oldalán mondott köszönetet Beyoncénak: „Köszönöm, hogy hittél a tehetségemben és platformot adtál nekem, hogy megoszthassam az üzenetemet a világgal!”, míg Moonchild Sanelly nemrég azt nyilatkozta: „Beyoncé megváltoztatta az életemet”. Azt azonban semmiképp ne feltételezzük, hogy e művészek sikerüket elsősorban Beyoncénak köszönhetik. Ehelyett inkább Beyoncé szerepét kell elismerni abban, hogy rajongói és közönsége körében ezek a művészek ismertté válhatnak.
A Black Is King megjelenését követően számos vita alakult ki arról, Beyoncé hogyan mutatja be Afrikát, az afrikai művészeket és zenei stílusokat. Az albumot körülvevő kritika szerint Beyoncé kisajátítja ezeket, ami jogos reakció azok részéről, akiknek a kultúráját ábrázolja. Ugyanakkor azt is el kell ismerni, hogy Beyoncé – a különböző afrikai kultúrákból és etnikumokból származó rendezők, színészek, zenészek, koreográfusok, stylistok, sminkesek, kutatók és filmes stábok csapatával együttműködve – nagyra értékeli a vizuális albumban bemutatott afrikai műfajokat és művészeti formákat. A kisajátítás és a megbecsülés között vékony a határvonal. Az a meggyőződés, hogy Beyoncé a megbecsülés oldalán áll, abban gyökerezik, hogy bevonja az afrikai művészeket (ahogyan minden más alkotót is), és teret ad nekik, hogy azt tegyék, amihez a legjobban értenek. Ráadásul Beyoncé afroamerikaiként ezt a kreatív gyakorlatot arra használja, hogy megünnepelje és felfedezze afrikai gyökereit.
Rengeteg kutatás foglalkozik azzal a szereppel, amelyet Beyoncé zenéje a feminista tudatosság előmozdításában játszik. Világméretű közönségét figyelembe véve számos kutató arra a következtetésre jutott, hogy Beyoncé sikeresen hívja fel a figyelmet például a feminizmusra, hiszen feminista témákat is beépít a zenéjébe. Hasonlóképpen, azáltal, hogy Beyoncé számos feltörekvő afrikai művészt szerepeltet projektjeiben, katalizátorként működik a globális zeneiparban való karrierjük építésében. Azonban ezek a művészek azelőtt is nagyszerű művészek voltak, hogy Beyoncéval együttműködtek volna. Nem ő csinált karriert nekik – dalaikat korábban is játszották a rádióban. Ismertségük viszont szélesebb körű lett, és tevékenységük is színesebbé és változatosabbá vált a közös alkotás hatására.
James Chikomborero Paradza
(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)
Forrás: https://www.popularmusiceducation.org/blog/beyonce-as-a-catalyst-for-emerging-african-artists/