Ha a gyerekek amúgy is mindig popzenét hallgatni, szabad-e ugyanezt bevinni a tanórákra? A mai fiataloknak ugyanazt jelenti a Beatles, mint a tanáraiknak? Hány év alatt tűnik el egy sláger az új generációk látóteréből? – Többek között ezekre is keresi a választ Ailenn Miracle, aki 24 éve tanít zenét.
Aileen Miracle 24 éve tanít zenét. A Midwest Kodály Music Educators of America korábbi elnöke, tanított a DePaul Egyetem Kodály Programjában, illetve módszertant és népdal-kutatást a Colorado Állami Egyetem Kodály Programjában. Írása végén ad néhány tippet, hogyan lehet beépíteni a popzenét a tananyagba.
„Pályafutásom kezdetén még idegenkedtem attól a gondolattól, hogy popzenét használjak a tanításban. Mielőtt elkezdtem a Kodály-módszert tanulni, meggyőződésem volt, hogy a gyerekek mindig csak popzenét hallanak. Minek hallgassák ugyanezt az én óráimon is? A Kodály-módszert oktató tanáraim osztották a véleményemet: a gyerekeknek klasszikus- és népzenét kell tanítani. Természetesen a mai napig fontosnak tartom a népzene és a klasszikus zeneszerzők munkáját, a zeneórán az esetek 95%-ában ezzel dolgoznak az oktatók. A kollégáimmal folytatott heves viták és némi tűnődés után azonban a popzenével kapcsolatos véleményem megváltozott.
A popzene segít összekapcsolni a múlt és a jelen zenéit. Egyszer beszélgettem erről egy barátommal, aki egyáltalán nem kedveli a popzenét – inkább az indie zenekarokat szereti. Feltette nekem a kérdést: ’Hogyan fogják összekapcsolni a gyerekek a tőled tanult zenét azzal, amit szabadidejükben hallgatnak?’ Akkor még nem tudtam erre kielégítően válaszolni, csak annyit, hogy ezt nekik kell megtenniük. De miért ne segíthetném ezt a kapcsolatot? Miért is ne segíteném a diákokat abban, hogy meglássák: a tőlem tanult zenei koncepciók minden zenében előfordulnak?
Mindnyájunkat arra tanítottak, hogy csak a legjobb zenét használjuk, de miért jelenti ez azt, hogy soha ne dolgozzunk popzenével? Azt hiszem, azért, mert sokaknak szent meggyőződésük, hogy a popzene értéktelen. Ez azonban egyáltalán nem igaz. Bár a popzene nagy része nem a legjobb minőségű, rengeteg jó popdal van, csak meg kell azokat találni.
Persze érvelhetünk azzal, hogy popzenét hallgatni olyan, mint amikor gyors étteremben étkezünk. Viszont ahhoz, hogy korunkban relevánsak maradjunk, nem kellene mégis a popzenével is foglalkozni? Itt nem a Beatlesre gondolok annak ellenére, hogy minden idők egyik legjobb zenekara. Nemrég a diákjaimnak megtanítottam, hogyan játsszák el az American Authors Best Day of My Life című dalának első ütemeit. A gyerekeknek nagyon tetszett. Ám az egyik diákom megjegyezte, hogy a dal már tíz éves, nem lehetne valami frissebbet játszani? Ha az American Authors tíz év után veszített aktualitásából, akkor a Beatles már egyáltalán nem aktuális. Természetesen nem azt szorgalmazom, hogy ne legyen Beatles-óra, mert – mint már említettem – imádom őket. Viszont annak érdekében, hogy a gyerekekhez szólni tudjunk, olyan zenét kellene keresnünk, amelyet a diákok ismernek és szeretnek. Valahányszor popzenét használtam, a teremben tapintható volt az izgalom. A diákok fel-le ugráltak örömükben. Nem mintha más zenék hallatán nem ugrálnának, ám ilyenkor sokkal izgatottabbak. Az első számú célom az óráimon, hogy azok örömtelik legyenek, így ez számomra nyomós érv a popzene mellett.
Miután elgondolkodtam azon, hogyan lehetne a popzenét beépíteni az óráimba, rájöttem, hogy nehéz, mert a popzene folyamatosan változik, 2020 legnagyobb slágere 2021-ben már biztosan nem az, öt év múlva meg már egyenesen elavult lesz. Ez tehát azt jelenti, hogy legalább néhány évente változtatnunk kell a popzenei leckéken, hogy azok, időszerűek maradjanak.
Miután átgondoltam, miért akartam a popzenét használni, az elmúlt néhány évben előálltam néhány olyan ötlettel, amelyek nekem és a diákjaimnak beváltak.
Ha találok egyenletes ritmusú popszámot, egy Kövess engem! elnevezésű játékot játszom a gyerekekkel. Egy bizonyos mozdulatot csinálok 8 ütemig, amit a tanulók tükröznek. Aztán amikor más mozgásra váltok, ők is váltanak. A dal felénél a tanulók önkéntesekkel vezethetik az ütemet. Ez még jobban működik, ha a tanulók ugyanezt már Beethovennel vagy Brahms-szal is elvégezték. Majd kipróbálják popzenével is. Az Imagine Dragons On top of the World című száma tökéletes ehhez a játékhoz.
Miután rájöttem, hogy milyen sok dal nem megfelelő az óráimhoz, elkezdtem hallgatni Lessia zenéjét az I am Bullyproof Music-nál. Azóta az ő zenéjét használom. Lessia azt mondja, hogy dalait úgy írja, ’mintha a gyerekek mellettem lennének, és elmondanák, mit szeretnének kifejezni’. A daloknak nagyszerű üzenete van, és ami a legjobb, a gyerekek imádják. Eddig a Miracle, a Monkey és az Einstein című dalokat vettük, és mindegyik nagy sikert aratott a gyerekek körében. A Gift in this Present-et a 3. osztályos programomhoz, az Einstein-t pedig a 4. osztályos programomhoz használtam. A dalokat fogalmak gyakorlására is használom, megbeszéljük a dalszövegeket és a dal részeit, például a versszakot és a refrént.
Nagyon hálás vagyok a kollégáimnak, amiért felnyitották a szememet arra, hogy miért érdemes popzenét használni az osztályteremben. Igen sokat hozzá tesz az óráimhoz és sok örömet okoz a diákjaimnak.”
Aileen Miracle
(fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)
Forrás: https://aileensmusicroom.com/2016/05/using-pop-music-in-your-music-classroom.html