Cortland Modern Band
2023. július 31. írta: Poptanító

Cortland Modern Band

„A Cortland Modern Band nevű zenei program 2014-ben indult. Eleinte „csak egy” módszertan-könyvre épülő gitáros képzés volt, amiből mára élénk, diákközpontú program lett, amelyben egyszerre tíz-tizenöt zenekar vesz részt. Nagyrészt maguk a diákok jelölik ki az irányt, a tanárok pedig inkább csak segítői szerepet töltenek be. A diákok tanév közben folyamatosan fellépnek az iskoláikban és nagyobb közönséget vonzó rendezvényeken is, így értékes tapasztalatokra tesznek szerezt.” Jen Rafferty zenepedagógus gondolatai.

230731-gitar.jpgJen Rafferty zenepedagógus, író és előadó. Jelenleg középiskolai zenetanárként dolgozik a new york-i Cortlandben, viszont az USA egész területéről működik együtt zenetanárokkal és zenei tanszékekkel, így osztja meg tapasztalatait. Az Association for Popular Music Education-nek írt cikkében a Cortland Modern Band működéséről és filozófiájáról mesél.

„A Cortland küldetése, hogy a diákok minél több zenei területen kipróbálhassák magukat, legyen az szekcióvezető a kórusban vagy basszusgitáros egy gyakorló zenekarban. Minden együttesünk együtt játszik és egymásra épít. Több diák úgy kerül be a koncertzenekarba vagy a kórusba, hogy eredetileg a gyakorló zenekar tagja volt. Mások ezekben a zenekarban találják meg a hangjukat, mert a már működő nagyobb együttesekben más poszton játszanak. A Cortlandon szándékosan megszüntettük a kizárólagosságot, az „ez vagy az” kettősségét a képzésünkben azért, hogy minél több lehetőséget kínálhassunk fel a diákjainknak. A zene nem fekete-fehér, így a zenei programunk sem az.

A Cortland City School District 2018 szeptemberében felkérte a tanárokat, hogy készítsenek tantervet a projektalapú tanulás (Project Based Learning - PBL) segítségével. A PBL fejleszti a problémamegoldó készséget, miközben elősegíti a közösségépítést. Mindezek mellett növeli a diákok önbizalmát. Zenetanárként a PBL alkalmazása nem jelent nagy kihívást, és a populáris zeneoktatáshoz is tökéletes módszer.

A Cortland Modern Band szinte minden együttese alkalmaz informális tanulási gyakorlatokat. Szerintem amennyiben az oktatók hagyományos gyakorlatokkal tanítanak popzenét, azt kockáztatják, hogy elidegenítik azokat a gyerekeket, akik az iskolai zenekarhoz való csatlakozást fontolgatják. Ezt elkerülendő a tanároknak ragaszkodniuk kell a tanulás nem hagyományos módszereihez. Nálunk a gyerekek maguk választják ki, milyen zenét szeretnének tanulni, illetve hallás után írtnak kottát. Ez gyakran egy hosszadalmas „rendetlen fázist” eredményez, ami eleinte stresszes egy ilyesmihez nem szokott pedagógus számára. A „rendetlen fázis” lehetővé tétele azonban kulcsfontosságú a PBL esetében.

Amikor felkértek minket, hogy vegyünk részt a projektalapú tanulás megszervezésében, azonnal észrevettük a hasonlóságokat a PBL és a mi rendhagyó gyakorlataink között. Az általunk naponta használt informális tanulási stratégiák jól illeszkedtek a PBL irányelveihez. A PBL egy lépéssel tovább visz a diákközpontú oktatáshoz, ugyanis konkrét eredményekre összpontosít, amelyeket a „való életben” is fel tudnak használni a fiatalok. A PBL-irányelvek követése rendkívül hasznos volt a diákok számára a legmegfelelőbb módszer megalkotásában. A projektalapú tanulási kísérletünk minden lépésnél szép és elgondolkodtató meglepetéseket hozott. A tervünk merevsége és a valós tanulás közötti határvonal megtalálása folyamatos önreflexióra késztetett bennünket – gyakran napi szinten. Amikor a dolgok összekuszálódtak, alkalmazkodtunk, aztán megint összekuszálódtak, és ismét változtatnunk kellett. Éppen ezért a módszereink a legkevésbé sincsenek kőbe vésve, sok mindent menet közben alakítottunk ki, hogy a diákjaink elvárásainak megfeleljünk. Mivel nincs kötelező szabványosított zenei vizsga, az irányt a tanulóink érdeklődése és képességszintje határozza meg. Ők azok, akik számon kérnek minket, és akik meghatározzák a közös utunkat.

230731-jen_rafferty.jpgA Cortland Modern Band programjának elindítása mögött álló alapgondolatok ugyanazokat az értékeket tükrözik, amelyeket a PBL is képvisel: a diákok bevonása, a szigorú tartalom és a valós alkalmazás. Ennek a projektnek a kidolgozása természetesnek tűnt, és nagyszerű gyakorlat volt számunkra, zenepedagógusok számára, hogy finomítsuk a tervezési folyamatunkat, miközben tovább fejlesztettük az eddigi munkánkat.

A diákok szkeptikusan, kissé félve érkeztek az első tanórára, amikor meghallották, hogy dalt fognak írni. A kezdeti aggodalmak ellenére a félév végére minden diák sikeresen megbirkózott a feladattal, és úgy tűnt, mély kapcsolatot alakítottak ki az általuk létrehozott zenével. Bár néhányan eleinte ellenálltak, de amint a munkájuk kezdett formát ölteni, észrevettük, hogy a bizonytalanság helyét átvette bennük a büszkeség. Az időnkénti kudarcok és több „rendetlen fázis” ellenére a projekt elsöprő sikert aratott, és azt tervezzük, hogy a tantervünk szerves részét képezi majd.”

Jen Rafferty

(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)

 

Forrás: https://www.popularmusiceducation.org/blog/music-for-social-change-modern-band-through-a-project-based-learning-paradigm/

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr9418183359

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása