Dalszerzés tanórákon
2023. június 19. írta: Poptanító

Dalszerzés tanórákon

A dalszerzésen keresztül a tanulók kreatívan fejezhetik ki magukat. Vallja Kelsey Giotta az Ohio-i Plain Local Schools középiskolai zenetanára, aki szerint a dalok írása ahhoz is kiváló, hogy diákközpontú környezet alakuljon ki az osztályteremben.

230619-ukulele.jpgKelsey Giotta az Ohio-i Plain Local Schools-ban dolgozik középiskolai zenetanárként és zenekarvezetőként. „Kreatív muzsikálás” elnevezéssel tanfolyamot vezet, amely az ukulele előadáson keresztül a kreatív zenei felfedezések köré épül. A Cincinnati Egyetem Zenei Főiskolai Konzervatóriumában végezte a zenei alapképzést, majd a Case Western Reserve Egyetemen szerzett mesterfokozatot zeneoktatásból. A zeneoktatás különböző témáiról számos helyi, állami, országos és nemzetközi konferencián adott elő, 2018-ban jelölték a Kantoni Szimfonikus Zenekar által alapított „Az év zenei oktatója” díjára is, és többször választották be a Plain Local Schools Top 25 oktatója közé.

„Már öt éve, hogy elkezdtem dalszerzést tanítani a középiskolás diákjaimnak. Tanítványaimmal együtt úgy gondoljuk, hogy ez a tananyag legizgalmasabb része. A dalszerzésen keresztül a tanulók kreatívan fejezhetik ki magukat. Emellett kiváló lehetőség arra, hogy a zeneoktatók diákközpontú környezetet alakítsanak ki az osztályteremben. Fantasztikus érzés tanárként részt venni egy ilyen kreatív folyamatban. Ebben a bejegyzésben néhány olyan módszert mutatok be, amelyekkel a dalszerzést beépítettem a tanmenetbe.

A dal, mint forma tanítása, kézenfekvő a zeneoktatók és a hallgatók számára egyaránt. Míg az absztrakt irányelv, miszerint „írj egy dalt” elsőre ijesztő lehet, a populáris zene formáinak megismerése strukturált és konkrét. Először az alapvető fogalmakat tisztázom: bevezetés, versszak, refrén. A tanulók úgy alkalmazhatják ezeket a kifejezéseket, hogy a kották különböző részeit olyan dalokhoz kötik, amelyek ismerősek vagy éppen ismeretlenek számukra. Végül csoportokban dolgoznak, hogy azonosítsák és megvitassák azokat az érzelmeket, amelyeket szerintük az adott dal közvetít.

Tapasztalataim szerint a tanulóknak általában könnyebb szöveget írni, mint akkordmeneteket vagy dallamot kitalálni. A dalszövegírás sokszor olyan, mint amikor nyelvórán a tanult nyelven verset írnak a diákok. A szövegíráshoz segítségül mindig adok nekik egy, a kritériumokat tartalmazó listát. A listán szereplő dolgok teljesítéséért pontok járnak, és minden diák egyéni értékelést kap. Míg egyes tanulók szívesen írnak dalt egy általuk választott témáról, másoknak nehezebben jön az ihlet. Ilyenkor hasznos, ha megadunk egy témát, amiről az egész osztály írhat. Mielőtt a tanulók elkezdik az önálló munkát, segít, ha közösen készítenek el és dolgoznak egy együtt írt dalt.

230619-kelsey-giotta.jpgÁltalában a dallam megkomponálása a legnehezebb. Azt javaslom, hogy a tanulók vegyék fel akkordmeneteiket és improvizáljanak dúdolva, vagy énekeljék a szöveget az akkordmenettel. Ez gyakran mind a szöveg, mind az akkordmenetek módosulásával jár, de ez az alkotói folyamat fontos része. Egyes tanulóknak nagy segítség, ha egy diáktársuk vagy tanáruk játssza le az akkordokat, miközben ők dallamot improvizálnak, vagy csak hallgatják a szöveget. A YouTube-on kiváló, a dalszerzés folyamatát magyarázó videók érhetők el a Berklee Online-tól és Dylan Laine-től. Ezek a videók azért nagyszerűek, mert új nézőpontokat mutatnak a diákoknak.

A dalszerzési folyamat során igyekszem pozitív, bátorító visszajelzéseket adni. Néha nagyon nehéz kiértékelni és leosztályozni egy ilyen kreatív feladatot. A biztonságos környezet megteremtésével és a megfelelő konstruktív visszajelzésekkel a tanulók végül egymást taníthatják. Megfelelő irányítással egymás legjobb kritikusaivá válhatnak.”

Kelsey Giotta

(Ifj. Rozsonits Tamás fordítása)

Forrás: https://nafme.org/songwriting-music-educators/

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr2118149230

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása