Az imPro School több mint 10 éve működik Budapesten, többek között zenei producer, zeneszerző és dalszerző képzést folytat felnőttképzési keretek között. Vincze Judittal, azaz Zsüddel az imPro School oktatójával, irodavezetőjével és menedzserével beszélgettünk az iskola aktuális képzéseiről, illetve hogy a Covid és a jelenlegi válság milyen hatással van a működésükre.
– Az imPro School megkerülhetetlen szereplőjévé vált a magyar zeneiparnak. Sok, mára ismert producer és zenész kezdte pályafutását az iskola falai között. Kik azok, akikre a legbüszkébbek vagytok?
– Jól esik ezt hallani, még ha nem is volt ez kitűzött céljaink között. Persze ha csak azt nézzük, hogy az idő múlásával egyre nagyobb az imPro Alumni, egyre nagyobb valószínűséggel fut az ember volt diákunkba, akár a színpadon, akár a színfalak mögött. A képzéseink többségén az alkotásra fókuszálunk. Büszkék vagyunk azokra a diákjainkra, akik karrier szinten tekintenek a zenére, például Saya Noé, Noemo, konkoi, Balla Gergő /Platon Karataev/, Biksi Gábor /Cloud 9+/, de sokan vannak azok is, akik nem vágynak részt venni az ipari tevékenységekben, csak egy nehéz nap után szeretnének összerakni egy karcos basszustémát. Az, hogy ehhez eszköztárat tudunk adni, számunkra ugyanolyan sikerélmény, még ha kevésbé hangos is.
– Melyek a legnépszerűbb kurzusok?
– A zenei producer képzésünk fut a legrégebben, így a szájhagyománynak köszönhetően ez a legnépszerűbb, folyamatos a túljelentkezés. De a mixing, zeneszerző és dalszerző képzések esetében is kezdünk hasonló pályára állni.
– Az egyik legfrissebb kurzusotok a Zenei menedzsment artistoknak című képzés. Mi indokolta egy ilyen képzés életre hívását?
– Fernbach Erikával, a Majdnem Híres Rocksuli (MHRS) vezetőjével egy másik téma kapcsán kerültünk kapcsolatba, és olyan gyorsan egymásra találtunk, hogy kettőt pislogtunk és összeraktuk a képzést. Nem volt kifejezett cél, csak elkezdtünk beszélgetni arról, ki mit lát maga körül, a végzőseink jellemzően milyen problémákkal küzdenek. A Zenei menedzsment artistoknak képzés lényegében az MHRS menedzsment képzésének kivonatolt változata, amit azért állítottunk össze, hogy azoknak a zenészeknek, előadóknak adjunk eszköztárat, akik a pályájuk elején még menedzser hiányában saját magukat kell, hogy menedzseljék, a későbbiekben pedig tisztában legyenek azzal, mit várhatnak el a körülöttük dolgozóktól, illetve kevésbé legyenek kiszolgáltatottak üzleti döntési helyzetekben.
– Milyen hatással volt a Covid az iskola működésére?
– Az elején még, ha kissé döcögősen is, de sikerült átállnunk online oktatásra. Idő kellett mire megtaláltuk a számunkra legoptimálisabb szoftvereket. Egyetlen képzésünk látta kárát: a mixing esetében ugyanis elengedhetetlen a megfelelő lehallgató környezet, így ezt parkolópályára kellett tennünk. A többi képzés esetében jól működött az online részvétel, sok órán azóta is tartjuk a hibrid formát, ami például a vidéken és külföldön élők számára is elérhetővé tette az imPro-t. Most már rendszeresen vannak Ausztriából vagy Németországból is diákjaink, de a személyes kedvenc történetem Pátkai Rozinához fűződik, aki a Dalszerző prezentációját a koncertje előtt 10 perccel, a backstageből adta elő, majd rohant a színpadra, csodálatos példát adva, hogy semmi sem lehetetlen, ha a megoldásokra fókuszálunk.
– Érezhető-e a jelenlegi gazdasági válság az iskola működésében?
– Alapvetően igen, a megnövekedett költségekkel nekünk is számolnunk kell, és kénytelenek voltunk a tandíjakat is ehhez igazítani. Egyelőre úgy látjuk, hogy az érdeklődés töretlen, reméljük, hogy ez továbbra is így marad.
– Mennyire sikerül az itt végzettek „utógondozása”?
– A nagyobb képzéseken résztvevők rendszeresen követelik a „második fordulókat”, amiknek igyekszünk eleget tenni. Idén indítjuk útjára a Zenei Producer II-t, amit kifele még nem kommunikáltuk, mert a zárt Alumni csoportból három nap alatt lecsaptak az összes helyre. Hosszú távú terv, hogy a többi képzésnél is megvalósítsuk ezt a lépcsős rendszert. Amit viszont még idénre tűztünk ki, és már folyamatban van, hogy rendszeres workshop, illetve meetup sorozattal jelentkezünk. Egyrészt, hogy tovább inspiráljunk ismeretanyagokkal, illetve lehetőséget adjunk a szakmai közösségben való részvételre. Utógondozás kapcsán még a One on One Session-öket, azaz a különórákat kell megemlítenem, ugyanis nem ritkán ilyen formában térnek vissza a diákjaink, például ha már dolgoznak egy anyagon, amihez szupervízióra van szükségük, vagy éppen valamilyen speciális problémába futottak bele.
– Elindítottatok egy Podcast-ot is. Mi a tematikája?
– Fő célom az volt, hogy minél szélesebb spektrumban lefedjem mindazt, ami egy elektronikus zenei alkotót érdekelhet. Fontosnak tartom, hogy a „kocka” tartalmak, és a soft-skill, zeneipari, mindset témák egyensúlyban legyenek. Nagyon szeretem az aktuális történésekre reagáló részeket. Ilyen volt például, hogy a mozikban is nagy sikert elérő Larry című film zeneszerzője is imPro-s volt, így adta magát, hogy kifaggassam az alkotói folyamatról. Szeretem követni az inspiráló kollégák életútját, hiszen mind tanulhatunk belőle.
Sedulyák Violetta
(Fotó: sinco)