Az idén tizedik alkalommal megrendezett Music Hungary Konferencia programjában a könnyűzenei oktatás helyzetét boncolgató kerekasztal is helyet kapott. Bajnai Zsolt, a Hangfoglaló Program elindítója, a Poptanítás munkacsoport vezetője, iamyank zenész, producer, az imPro School vezetője, Pap Tibor, a Peron Tehetségközpont irányítója, és Maróthy Zoltán, a Kőbányai Zenei Stúdió gitár és zenekari gyakorlat tanára hívta fel a figyelmet arra, milyen nehéz helyzetben van a magyarországi könnyűzenei oktatás.
A könnyűzenei oktatás szinte teljes mértékben hiányzik az állami oktatási rendszerből, de a zeneiskolai lehetőségek is korlátozottak ezen a téren, legfőképpen a fővároson kívül. Bajnai Zsolt megjegyezte, hogy míg a sport és a nyelvtanulás területén országszerte van lehetőségük a fiataloknak több területen kipróbálni magukat, lényegében válogathatnak, addig a hangszeres zeneoktatása, a könnyűzenei ismeretek elsajátításának a lehetősége még a megyeszékhelyeken sem minden esetben érhetők el.
A hangszerekkel való ismerkedésre van lehetőségük a diákoknak egy-egy rendhagyó énekóra keretében, azonban ezek az alkalmak többnyire egyszeriek, kevés lehetőségük van a diákoknak arra, hogy ezt folytassák az iskolában vagy iskolai kereteken kívül – hívta fel a figyelmet Pap Tibor, aki a Peron Tehetségközponttal második éve járja a tatai és tatabányai iskolákat rendhagyó, zenetanulásra inspirálni próbáló, rendhagyó énekórákkal.
A zeneiskolák az esetek többségében támogatás nélkül, piaci alapon működnek. Ez sokszor olyan anyagi terhet róna a családokra, amit sokan nem tudnak havi szinten megfizetni. Ráadásul a támogatás hiányában ezek a költségek a jelenlegi gazdasági helyzetben magasabbak lehetnek a korábbiaknál. Iamyank kiemelte, hogy fontos lenne a hangszeres zeneoktatást és az elektronikus zeneoktatást együtt kezelni, hiszen míg a drága hangszerekhez nem minden fiatal tud hozzájutni, addig az elektronikus zenei applikációk már letölthetők telefonra és laptopra is, így ezek segítségével a fiatalok nem veszítik el az érdeklődésüket a zene iránt.
Maróthy Zoltán elmondta, hogy a Kőbányai Zenei Stúdióban megvan a törekvés, hogy összekapcsolja a hobbi zenészek és a profi zenészek oktatását, de jelenleg óriási lemaradással kell megküzdeni ezen a téren. Fontosnak tartja, hogy az emberek megértsék, a könnyűzene művészet, és igenis lehet nagyon magas szinten művelni. A könnyűzenét az egyetemes kultúra részeként kell tekinteni.
Bajnai Zsolt arra hívta fel a figyelmet, hogy a zenei oktatás fejlődéséhez kulcsfontosságú lenne a szakmai támogatottság, ennek hiányában politikai támogatás sem várható el. Az oktatási rendszer jelenleg átalakulóban van Magyarországon és félő, hogy reformok teljes mértékben el fognak szaladni a könnyűzene, de lehet, hogy a zeneoktatás mellett is. Ahhoz, hogy a könnyűzenei oktatás terén változás történjen, erős szakmai támogatásra lenne szükség, be kellene emelni a könnyűzene oktatását a zenészek életpályamodelljébe, illetve folyamatos párbeszédre lenne szükség a szakma és a politikai döntéshozók között, hogy ne a véletlenen vagy épp azon múljon, hogy kiből válik zenész, hogy van-e az otthonokban hangszer, amit a fiatalok kézbe vehetnek.
Sedulyák Violetta