Mi történt Kodály országában a zeneoktatással?
2022. június 17. írta: Poptanító

Mi történt Kodály országában a zeneoktatással?

Pap Tibor Mindenki zenéljen! című kötetben megjelent előadása a tatabányai Hangszert neked programról

Mi történt Kodály országában a zeneoktatással?

A tatabányai Hangszert neked programról

9-pap.jpg

Fogj pár őrült zenészt, rakj össze egy élményekben gazdag zeneórát, keress meg tizenöt általános és középiskolát Tatabányán, szervezz le százhúsz tanórát, és robbanj be a gyerekek lelkébe! Mindez rendkívül fárasztó, de megéri. Mert az elmúlt három hónapban[1] is azt tapasztaltuk, hogy a gyerekek rendkívül nyitottak a zene, és fogékonyak a zenélés iránt. Nekünk csak meg kell mutatni, hogy zenélni és énekelni nem ciki.

 

Az ötletgazda

A Peron Music Alapítvány[2] 1993 óta foglalkozik tehetséggondozással és zeneműkiadással. A zeneműkiadás kezdetben műsoros kazetták, később már CD-k és DVD-k elkészítését és forgalmazását is jelentette, ám ez a tevékenységünk 2000-es évek második felétől fokozatosan visszaszorult, majd megszűnt. Az alapítvány legismertebb tevékenysége a Peron Music Tehetségkutató Fesztivál szervezése, amely ugyancsak 1993-ban indult útjára. Idén, 2021 szeptemberében szerveztük a huszonhatodik tatabányai Peron Tehetségkutató Fesztivált[3], ami azt is mutatja, hogy az elmúlt huszonnyolc évben mindössze két alkalommal nem tudtuk lebonyolítani a versenyt. A Peron tehetségkutató az elmúlt közel három évtizedben rendszerré nőtte ki magát, ami azt is jelenti, hogy ma már öt országban[4], hét tehetségkutatót szervezünk. Mi indítottuk el tíz évvel ezelőtt a külhoni tehetségkutatást először azzal a céllal, hogy bekapcsoljuk az erdélyi magyarokat a hazai zeneipar vérkeringésébe. Az Öröm a zene[5] és az NKA Hangfoglaló (egykor Cseh Tamás) Könnyűzene Támogató Program[6] 2015-ben karolta fel és kezdte támogatni ezeket a versenyeket, és így vált a tehetséggondozásunk egy határokon átnyúló, komplex, nagyobb rendszer részévé is.

Mindezek mellett több fesztivált útjára indítottunk az elmúlt évtizedekben, például a TAZ-Mánia fesztivált[7] és az In memoriam sorozatot. Hosszas előkészítés után pedig 2019-ben létrehoztuk Tatán a Peron Tehetségközpontot[8], amely az alapfokú könnyűzenei oktatást tűzte zászlajára. Ezen kívül elindítottuk a Peron Music Clubot, amely az élőzene fontosságára hívja fel a figyelmet, és a koncertlátogatást kívánja népszerűsíteni.

 

A popsuli

A Peron Tehetségközpontban, 2019-es megalakulása óta, a hazai alapfokú könnyűzenei oktatás megreformálásán dolgozunk kollégáimmal. Célunk, hogy a zenetanulást élményalapúvá, a zenélést élménnyé tegyük. Fontos számunkra a közösség, ezért nagy hangsúlyt fektetünk a közösségfejlesztő programokra, az olyan rendezvényekre, ahol a zenélés mellett a találkozások és a közös élmények kerülhetnek előtérbe. Rendkívül fontosnak tartjuk a közösségi zenélést, a közös zenélést. Azt szeretnénk megmutatni, hogy a zenélés nem egy öncélú tevékenység, hanem egy közös élmény, hogy dalok születnek, hogy szövegek születnek, hogy csapat születik, hogy barátságok szövődnek és végül még zenélni is meg lehet tanulni.

Mindezek érdekében zenekari gyakorlati órák is szerepelnek a hozzánk járó diákok „órarendjeiben”, illetve rendszeres fellépési lehetőségeket is biztosítunk számukra. Elsődleges célunk, hogy megszerettessük a zenélést, hogy elhiggyék, zenélni élmény, és megtapasztalják: zenélni a világ legklasszabb dolga.

Ez ilyen egyszerű.

Mint a könnyűzene.

Vagy mégsem?

 

A küldetés

Fontosnak tartjuk, hogy a Peron Music Alapítvány egy tudatosan építkező szervezet. Közösen terveztük meg stratégiánkat és közösen fogalmaztuk meg a küldetésünket is. Olyan szervezet vagyunk, amely odafigyel a változásokra, és igyekszik azokra folyamatos válaszokat adni. Meggyőződésünk, hogy ez lehet a sikerünk egyik kulcsa. A másik természetesen a csapat, amelynek tagjai hittel és elköteleződve végzik nap mint nap a munkájukat.

És akkor álljon itt a küldetésnyilatkozatunk:

„Mi, a Peron Music Alapítvány összetartó, elhivatott csapata azon dolgozunk, hogy egy modern, folyamatosan fejlődő, nyüzsgő, kreatív könnyűzenei campust hozzunk létre – a Peron Tehetségközpontot.

Célunk a saját módszertannal végzett könnyűzenei oktatás, tehetségkutatás és tehetséggondozás.

Olyan zenei életpályamodellen dolgozunk, amely a zeneipari szereplők fejlődését, érvényesülését és kiteljesedését támogatja.

Hisszük, hogy a sikeres, boldog emberek pozitív hatással vannak a társadalom egészére.

Hisszük, hogy a könnyűzene, az egyetemes magyar kultúra része.”

 

Hangszert Neked, azaz rendhagyó énekórák Tatabányán

Programunk, a TOP-7.1.1-16-H-ESZA-2020-02088 számú projekt keretében valósul meg[9]. Pályázatunkat annak idején azzal a szándékkal állítottuk össze, hogy küldetésünket, a zenélés örömét és lehetőségét eljuttathassuk minél több tatabányai általános iskolába, és megismertessük tevékenységünket a helyi fiatalokkal. Minderre 2 147 944 forint támogatást kaptunk.

Támogatott pályázatunkkal azt szerettük volna elérni, hogy a lehető legtöbb tatabányai általános iskola felső tagozatos diákja kipróbálhasson valamilyen könnyűzenei hangszert. Ennek érdekében az intézményekben rendhagyó énekórákat szerveztünk, ahol a 10-15 éves diákok hangszert vehetnek a kezükbe, és talán felkelthetjük az érdeklődésüket a zenetanulás iránt.

A következőkből indultunk ki:

– Magyarországon csupán az emberek 10%-a tud valamilyen hangszeren játszani[10].

– Sok gyerek életében nem foghatott hangszert a kezében, nincsenek tisztában az alapvető zenei fogalmakkal.

– Mindezekből is következik, hogy a fiatalok jelentős része nem tudatos zenefogyasztó, és nem tudja objektíven megállapítani egy dalról, hogy az jó vagy rossz.

– Akik „hangszermentes” környezetben nőnek fel, nem tudják használni a mindennapjaikban a hangszeres játékból eredő funkcionális előnyöket. Pedig kutatások bizonyítják[11], hogy a hangszeres játék fejleszti például a matematikai készségeket, javítja a koncentrációt, határozottá, valamint a közösségben együttműködővé tesz.

Hiszünk abban, hogy zenélni élmény. Miként abban is, hogy a zenélés élményét minden gyereknek meg kell tapasztalnia annak érdekében, hogy egészséges lelkületű emberek válhassanak belőlük.

 

A Hangszert Neked program keretében az alábbi vállalásokat tettük:

– a programot kiajánljuk legalább tizenöt tatabányai általános iskolának,

– a programra nyitott iskolákban megszervezünk és lebonyolítunk százhúsz rendhagyó énekórát, azaz hangszerekkel, eszközökkel és „tanárokkal” helybe megyünk,

– a százhúsz rendhagyó énekórán megpróbálunk legalább háromezer diákot elérni és a kezükbe hangszert adni,

– mindezt egyetlen tanév alatt valósítjuk meg.

 

A koronavírus miatti korlátozások – a távoktatás bevezetése, az intézmények idegenek, kívülállók nem léphettek be – alapvetően keresztülhúzta az elképzeléseinket, így egy tanév helyett mindössze három és fél hónap állt minderre rendelkezésünkre. Ez pedig komoly szervezést és megfeszített munkát kívánt meg a részünkről és a megvalósításba bevont zenészektől is.

Csalai Judit, a Peron Tehetségközpont irodavezetőjének a feladata volt, hogy egyeztessen a tatabányai iskolákkal, illetve ő végezte a pályázat szükséges dokumentálást és adminisztrációját is. Ruska Péter[12], a Peron Tehetségközpont szakmai vezetője pedig összeállította a rendhagyó énekórának azt az „óramenetét”, amihez a program egészében igyekeztünk tartani magunkat. Ez az alábbiak szerint alakult:

– bemutatkozás (2 perc)

– boomwhackers[13] (5 perc)

– hangszeres zenei bemutató (20 perc)

– tapsolási feladat (3 perc)

– közös zenélés (10 percben)

– az utazó hangszerek kipróbálása (5 perc)

A projektről érdemes tudni, hogy egy komplett zenekart vittünk minden iskolába, minden órára. Azt gondoltuk, a könnyűzenét csak így – kézzelfogható eszközökkel – lehet hitelesen bemutatni és prezentálni. Ezért vittünk magunkkal komplett hangosító rendszert, dobfelszerelést, szintetizátort, gitárt, elektronikus hangszereket, és ezeknek mindenféle kombinációját, annak függvényében, hogy éppen melyik tanár kollégáink tartották az adott órát. A Hangszert neked óráinak megvalósításában ugyanis hat tanár és két adminisztrátor[14] vett részt, egymást váltva.

A tervezettnél rövidebb megvalósítási időszak miatt mindez azt jelentette, hogy gyakorlatilag napi rendszerességgel, minden délelőtt rendhagyó énekórákat tartott a csapat tatabánya valamelyik általános iskolájának[15] nagyon sok osztályában. Mindez szervezéssel, pakolással, utazással együtt azt jelentett, hogy reggel fél héttől délután egy óráig a tanáraink ezen a projekten dolgoztak, majd délután kettő és nyolc óra között a Peronban megtartották az órarend szerinti óráikat. Azt hiszem, nem túlzás azt mondani, mindez elképesztő teher volt, és ezért is írtam a dolgozat elején, hogy „fogj pár őrült zenészt”. Mert ez csak így volt kivitelezhető, és így sikerülhetett 142 rendhagyó énekórán 3014 gyereket elérnünk.

 

Tapasztalatok

Úgy érezzük, komoly nyomot hagytunk az iskolákban és a rendhagyó óráinkon résztvevő diákokban. Azokon a napokon, amikor zajlott a Hangszert neked, délután sok szülő hívott, hogy „most ért haza, és a gyerek egyfolytában nyaggatja, hogy telefonáljon nekünk, mert annyira tetszett az óra, és szeretne zenélni”. Ez alapján azt mondhatom, hogy a befektetett rengeteg munka meghozta az eredményét, bár azt is hozzá kell tennem, nem annyira, mint reméltük. A rendhagyó énekórák után mindössze tíz új diákja lett a Peron Tehetségközpontnak. Talán azért, mert látható, hogy az első lelkesedés mindig nagy, de aztán kiderül: zenélni nem is olyan könnyű. Mindig vannak negatív hangadók, akiknek ciki figyelni, értelmes dolgot csináli, zenélni, és menőbb beszólni.

Érdekes tapasztalat volt a megkeresett iskolák hozzáállása a programhoz. Volt, ahol azt érzékeltették velünk, örüljünk, hogy mehetünk, hogy teret adnak a pályázatunk megvalósításának. Miként olyan intézmény is akadt, ahol zsíros kenyeret kaptak reggelire a kollégák, sőt még kávéval is megkínálták őket.

Elképesztő logisztikai feladat volt, hogy melyik nap kik lépnek fel, hol, mikor, melyik autók viszik az eszközöket, be tudunk e pakolni a következő iskolába vagy nem. Sajnos azt is megtapasztalhattuk, hogy sok gyerek nem hallgat zenét. Vagy ha mégis, akkor elsősorban külföldi mainstreamet.

Mondhatnánk, hogy minden nehézség ellenére megcsináltuk, amit elterveztünk, és akkor most pihenünk. De nem! Már készülünk a következő etapra, és 2022 februárjától visszük a hangszereket a tatai általános és középiskolákba.

 

[1] A Peron Music Alapítvány által megvalósított Hangszer neked című projekt 2021 őszén zajlott a tatabányai oktatási intézményekben.

[2] https://www.peronmusic.hu/

[3] https://rozsdagyar.blog.hu/2021/09/03/peron_music_tehetsegkutato_hat_hataron_tuli_helyszinen_is_indulnak_a_fesztivalok (Utolsó letöltés: 2021. december 10.)

[4] A Peron tehetségkutatók a határon túli magyar területeket érintik, így Magyarország mellett Szlovákiában, Ukrajnában, Romániában és Szerbiában vannak ilyen versenyek.

[5] https://oromazene.hu/

[6] https://hangfoglalo.hu/

[7] 25 éve jött létre a TAZ-Mánia https://poptanitas.blog.hu/2020/11/30/25_eve_jott_letre_a_taz-mania?utm_medium=lista&utm_campaign=bloghu_cimlap&utm_source=keres%C3%A9si%20tal%C3%A1latok (Utolsó letöltés: 2021. december 10.)

[8] https://www.tehetsegkozpont.hu/

[9] TOP: Terület- és Településfejlesztési Operatív Program https://ec.europa.eu/regional_policy/hu/atlas/programmes/2014-2020/hungary/2014hu16m2op001 (Utolsó letöltés: 2021. december 10.)

[10] https://hangfoglalo.hu/aktualis/reflektiv-jelen---zeneipari-kutatasok-online-konferencia (Utolsó letöltés: 2021. december 10.)

[11] Laura Lewis Brown: The Benefits of Music Education (A zenei oktatás előnyei):

https://www.pbs.org/parents/thrive/the-benefits-of-music-education (Utolsó letöltés: 2021. december 10.)

[12] Ruska Péter: https://www.tehetsegkozpont.hu/ruska-peter/, https://www.youtube.com/watch?v=cJNZWOu7sG4 (Utolsó letöltések: 2021. december 10.)

[13] https://en.wikipedia.org/wiki/Boomwhacker (Utolsó letöltés: 2021. december 10.)

[14] A Hangszert neked programban résztvevő kollégák: Árvai Krisztián, Csalai Judit, Gaál András, Hermann Tamás, Járinka Erik, Pap Tibor, Ruska Péter, Sirkó Martin

[15] Ezúton is köszönjük a Hangszert neked rendhagyó órákat fogadó tatabányai iskolák közreműködését: Bánhidai Jókai Mór Általános Iskola, Bárdos László Gimnázium, Da Vinci Tehetséggondozó Általános Iskola, Dózsakerti Váci Mihály Általános Iskola Dózsa György Sportiskolai Általános Iskolája, Felsőgallai Széchényi István Általános Iskola, Hermann Ottó Általános Iskola, József Attila Általános Iskola, Kertvárosi Általános Iskola, Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI, Kölcsey Ferenc Általános Iskola, Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola, Óvárosi Általános Iskola, Pólya György Általános Iskola, Szent Margit Gimnázium és Általános Iskola, Tatabányai Árpád Gimnázium

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr4817860395

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása