Popzeneoktatás egy osztrák gimnáziumban
2022. május 20. írta: Poptanító

Popzeneoktatás egy osztrák gimnáziumban

Wolfger Buchberger előadásának összefoglalója a A Mindenki zenéljen! kötetben

Wolfger Buchberger: Popzeneoktatás egy osztrák gimnáziumban*

(Összefoglaló)

5-buchberger.jpgAz osztrák oktatási rendszer – hasonlóan más országokéhoz – az óvodával kezdődik, amit egy négyéves általános iskolai képzés követ. Ezen a ponton azonban a diákok útja kettéválik, hiszen a tanulmányaikat gimnáziumokban vagy a magyar szakközépiskolákra hasonlító, szakmát adó iskolákban folytathatják. A gimnázium nyolc évig tart, alsó és felső évfolyamra tagolódik. Az az iskola, ahol én tanítok, és amelynek a popzenei oktatását bemutatom, csak felső évfolyamokkal rendelkezik, azaz 6-8. osztályig[1] járnak hozzánk a diákok. Az utolsó év végén természetesen érettségiznek a gyerekek, akiknek a többsége valamelyik felsőoktatási intézményben folytatja a tanulmányait. A BORG[2] Linz egy állami reálgimnázium, ahol 22 évvel ezelőtt indult el a pop- és elektronikus zenei szakirány.

5-popborg1.jpg

Az osztrák iskolarendszer struktúrája

Jómagam klasszikus ütőhangszeres szakon diplomáztam a linzi Anton Bruckner Egyetemen[3], ami után, 1992-ben állást kaptam a BORG Linz-ben, ahol az oktatás akkoriban alapvetően a klasszikus zenére fókuszált. Nem sokkal később alakult egy iskolai kamarazenekar, aminek az öt ütőséről menet közben kiderült, hogy más hangszereken – basszusgitár, trombita – is játszik, és az ének is megy, így tulajdonképpen „véletlenszerűen” iskolai popzenekarrá alakultunk. Öt évvel később már koncerteztünk is helyi klubokban, mint például a linzi Posthof[4], ami a környék legjelentősebb popzenei helyszíne.

Ekkoriban született meg az ötlet, hogy alapítsunk a gimnáziumon belül egy önálló pop-rock szakirányt. A könnyűzene már korábban is szerepelt a diákok órarendjében, de csak úgynevezett szabadon választható tárgyként, ami általában nagyon későn, este fél öt és hat óra között volt. Irigykedve néztünk a klasszikus zenét tanulókra és oktatókra, hiszen kiváló modelleket és rendszereket hoztak létre. Valami hasonlót szerettünk volna mi is a könnyűzene terén kialakítani.

 

Ötlet és vízió

Az ötlet néhány év alatt kristályosodott ki annyira, hogy a gimnáziumi popzenei szakirány indításának tervét 1998-ban benyújthattuk, először a Felső-Ausztria tartomány[5] illetékeseinek, majd Bécsben, az osztrák oktatási minisztériumban prezentáltuk, ahol aztán az egyes konkrét tantárgyakat is tartalmazó tantervről döntés született. Az első popzenei szakirányú osztályt a BORG Linzben 1999-ben indíthattuk el 27 diákkal.

Az indulással kapcsolatban érdemesnek tartom elmondani, hogy mivel a BORG Linz egy viszonylag nagy iskola, aminek a tanári kara nagyjából 120 főt számlál, nagyon fontos volt, hogy az intézményen belül elfogadtassuk az új szakirányt és magunkat, megszerezzük a kollégák és a vezetés támogatását. Számunkra rendkívül fontos – mindegy, hogy valaki iskolát, céget, zenekart vagy családot menedzsel –, hogy az egész csapat egységes cél, vízió szerint dolgozzon. Félresikerült vagy nem megvalósult projekteknél sokszor megfigyelhetjük, hogy a résztvevők számára nem volt világos, mik a célok, mit akarnak közösen elérni, hová szeretnének együtt eljutni. Ezért fogalmaztunk meg az iskolánkban tanuló diákoknak három alapvető célkitűzést.

Az első, mivel egy gimnázium vagyunk, az érettségi sikeres letétele, hogy utána lehetőség legyen a továbbtanulásra. A második cél a tehetséggondozás, ami azt is jelenti, hogy aki nálunk akar tanulni, annak hangszeres felvételi vizsgán kell megfelelnie, mert csak így tudjuk biztosítani, hogy a tanulóink alaptudása alkalmas legyen a kitűzött céljaink eléréséhez. Végül pedig meggyőződésünk, hogy ha valamit együtt hozunk létre és azon később együtt dolgozunk, akkor közös értékeket kell képviselnünk. Ez első hallásra mindig egyértelműnek tűnik. A kölcsönös tisztelet, a tolerancia és az együttműködés minden közösségben fontos, ugyanakkor sokszor tapasztalhatjuk Európában is, hogy a gyakorlatban vagy a hétköznapokban ez nem mindig valósul meg. Sajnos sokszor láthatjuk az osztrák iskolákban is, hogy a tanár-diák viszony nem mindig a kölcsönös tiszteleten alapul. Számunkra azonban fontosak a közös értékek, hiszen csak így tudjuk a zenét és a kreatív alkotást együtt megélni.

A célok mellett szükséges beszélni a hosszútávú víziókról is, azaz, hol képzeljük el az iskolát 10, 20 vagy 30 év múlva. A Pop-BORG Linz esetében ez azért fontos, mert az 1970-es években volt egy nagyon erős korszaka az osztrák könnyűzenei szcénának, amit Austropop-nak[6] hívunk, de az 1990-es évekre valamiért ellaposodott, ráadásul a helyi média is nagyon mostohán kezelte. Különösképpen a rádióink tartották nevetségesnek az osztrák popzenét, ez pedig természetesen kihatott az osztrák zenészek öntudatára és önbizalmára is. A Pop-BORG Linz indulásakor az is szerepelt a vízióink között, hogy a nálunk képzett profi zenészekkel az osztrák könnyűzene önmagát újraértelmezve, zeneileg nagyon magas minőséget létrehozva, visszanyerje az elismertségét. Ez a vízió az elmúlt húsz évben, mondhatjuk, hogy megvalósult. Számos nálunk végzett diák, illetve azok a zenekarok, amelyekben ott vannak az egykori diákjaink, kiemelkedő szereplői lettek az osztrák popzenei szcénának. Valamikori hallgatóink ma már olyan nemzetközileg ismert zenekarokban játszanak, mint a Parov Stelar[7] vagy a Bilderbuch[8], így az egész osztrák popzenét is meghatározó sikereiket az iskolánk is a magáénak könyveli el. Szintén az évtizedekkel ezelőtt megfogalmazott víziónkat igazolja vissza, hogy a bécsi zenei felsőoktatási intézményektől[9] is számos pozitív visszajelzést kaptunk, mert meg vannak elégedve a tőlünk kikerülő gyerekek színvonalas zenei tudásával.

Egy vízió megvalósulását természetesen nem lehet erőltetni, csak annyit tudunk tenni, hogy olyan támogató közeget teremtünk, amiben „magától” meg tud valósulni. Egy olyan oktatási környezetet, aminek a nyitottság és a tolerancia a legfontosabb alapértékei.

 

A képzés struktúrája

Ebben az oktatási környezetben felül helyezkednek el a diákok, akik egyéniségek, kreatívan szeretnének alkotni, és sokszor már kiforrott személyiséggel rendelkeznek, amikor hozzánk kerülnek. Középen található maga az iskola, mint szervezet. Az oktatásunk középpontjában természetesen a szélesen értelmezett zene áll, aminek köszönhetően a diákjaink betekinthetnek olyan önálló munkakörként is értelmezhető részterületekbe, mint az előadóművész, a stúdiózenész, sounddesigner, a zeneszerző vagy éppen a zenetanár. Az iskola, mint szervező platform is működik, hiszen a tanítás mellett kapcsolatban állunk a helyi médiával és rendezvényszervezőkkel, de például workshopokat is szervezünk különböző ismert hazai és külföldi zenészek bevonásával. Járt már nálunk például Robbie Williams[10] zenekarának és Pinknek[11] a dobosa, Mark Schulman[12], Madonna és a Weather Report[13] basszusgitárosa, Victor Bailey[14] is. Ezeknek a workshopoknak a költségeit a képzésre járó diákok szüleivel közösen létrehozott egyesület finanszírozza az éves 200 eurós tagdíjából.

5-popborg2.jpg

A Pop-BORG Linz oktatási környezete

A képzés alapját természetesen a gimnáziumi órarend jelenti. A mellékelt ábrán (3-as ábra) jól látható, hogy a klasszikus órák mellett (pl. matematika, nyelvek, informatika) melyik évfolyamon, hány órában és milyen a zenei, könnyűzenei órákat tartunk (pirossal jelölve). A könnyűzenei órák között integráltan olyan ismeretek is megtalálhatóak, mint a szerzői jog, a menedzsment vagy a zenetörténet. Diákjainknak minden évfolyamon heti kettő hangszeres órájuk is van, illetve a második (6.) évfolyamtól kezdődően hetente két, kötelező zenekari gyakorlat is illeszkedik a tanrendbe. Az osztályok ezt két-két zenekarra osztva teljesítik úgy, hogy ezek a formációk két éven keresztül együtt zenélnek. Nagyon fontos, hogy a könnyűzenei órák egyenrangúak más főtárgyak – például a matematika – óráival, azaz a délelőtti tanrendbe vannak illesztve. Természetesen vannak úgynevezett melléktárgyaink is, mint például a zenei elektronika (mikrofonozás, stúdiótechnika, zeneszerkesztő és hangrögzítő programok stb.). A hetedik évfolyamosoknak így például összesen 31 tanórájuk van egy héten, amiből 8 könnyűzenei.

5-popborg3.jpg

A Pop-BORG Linz órafelosztása 5-8. osztályokban

Mint említettem, minden osztályból két-két zenekart szervezünk, amelyek két tanéven keresztül különböző témákat érintve dolgoznak és játszanak együtt. Az első évben, azaz ötödik osztályban például feldolgozásokkal foglalkoznak, a következő tanévtől, azaz hatodik osztálytól viszont már saját, német nyelvű dalokat írnak a tanulóink. A heti tanórák mellett tartunk úgynevezett „projekt napokat” is, például a nyári koncert előtt ez egy kétnapos próbaidőszak. Ötödikben van például egy nap, amikor a blues témaköre kerül terítékre, hatodikban pedig egy nap csak a Beatles dalairól szól. Mindezeket hatodik évfolyamon kiegészíti egy dalszerző hét, az utolsó évben pedig egy olyan hét, amikor egy komplett CD felvétele a feladat.

A képzés során nemcsak a zenekari órákat, az önálló zeneszerzést tartjuk fontosnak, de a színpadi jelenlét megtanulását is, amire évente négy koncert szolgál, amelyeken minden diákunk részt vesz, illetve fellép. Az első minden tanévben a karácsonyi koncert, amit februárban egy nagy, nyilvános esemény követ a már említett linzi Posthof-ban. A harmadik az érettségi koncert, ami a szóbeli vizsga is egyben. A tanévet pedig júliusban egy nyári évzáró koncerttel fejezzük be.

Fontos megemlíteni, hogy kötelező zeneismeretből és/vagy hangszeres zenéből csak 2015 óta lehet érettségizni Ausztriában. Azaz a hangszerből tett érettségi önálló jegyként azóta kerülhet be a bizonyítványba. Emellett minden végzősnek kötelező egy úgynevezett „előtudományos dolgozatot” is készítenie, amiben leginkább a tudományos közlemények elkészítésének technikáit gyakorolhatják. Ezeknek a dolgozatoknak a témája lehet akár egy saját szerzemény is, ha valaki ír egy dalt, akkor azt rögzíti, mellékeli a partitúrát és bemutat egy kapcsolódó témakört. De volt olyan diákunk is, aki például saját kutatásaiban azt vizsgálta, hogy a dobverő fejének a formája miként befolyásolja a keletkező hangot, és a dolgozatában ennek a kutatásnak az eredményeit prezentálta.

 

* A konferencián online közvetítés formájában elhangzott előadás összefoglalóját Ősze Gergely készítette.

 

[1] Ez a magyar 9-12. osztálynak felel meg.

[2] BORG: Bundes Oberstufen Real Gymnasium (szövetségi felső szintű reálgimnázium)

[3] https://www.bruckneruni.at/en/home

[4] https://www.posthof.at/programm/alles/

[5] Felső-Ausztria: https://www.land-oberoesterreich.gv.at/, https://hu.wikipedia.org/wiki/Fels%C5%91-Ausztria

[6] https://en.wikipedia.org/wiki/Austropop

[7] https://www.parovstelar.com/

[8] https://www.bilderbuch-musik.at/

[9] https://www.mdw.ac.at/

[10] https://robbiewilliams.com/

[11] https://hu.wikipedia.org/wiki/Pink_(%C3%A9nekesn%C5%91)

[12] https://www.markschulman.com/

[13] https://weatherreportmusic.com/band/

[14] https://en.wikipedia.org/wiki/Victor_Bailey_(musician)

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr8017831191

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása