A tatai Peron Music Alapítvány egy uniós pályázatnak köszönhetően három és fél hónap alatt tizenöt tatabányai iskolában több mint 140 rendhagyó énekórán, közel 3000 diák kezébe adott hangszert, miközben megmutatták a zenélés örömét is. A projektet Pap Tibor ismertette a Mindenki zenéljen! konferencián.
„Fogj pár őrült zenészt, rakj össze egy élményekben gazdag zeneórát, keress meg tizenöt általános és középiskolát Tatabányán, szervezz le százhúsz tanórát, és robbanj be a gyerekek lelkébe! Mindez rendkívül fárasztó, de megéri.” Ezekkel a mondatokkal kezdte előadását a Mindenki zenéljen! konferencia Jógyakorlataink szekciójában Pap Tibor, a tati Peron Music Alapítvány elnöke, aki a három hónapon keresztül zajló Hangszert neked programot mutatta be. Hozzátette: „A gyerekek rendkívül nyitottak a zene, és fogékonyak a zenélés iránt. Nekünk csak meg kellett mutatni, hogy zenélni és énekelni nem ciki.”
A Hangszert neked, azaz rendhagyó énekórák Tatabányán program a TOP-7.1.1-16-H-ESZA-2020-02088 számú projekt keretében valósult meg. A Peron Music Alapítvány a pályázatát annak idején azzal a céllal adta be, hogy az alapítvány és egyben a Peron Tehetségközpont küldetését, azaz a zenélés örömét és lehetőségét minél több tatabányai általános iskolába eljuttassa. Az Európai Uniós pályázat révén összesen 2.147.944 forint állt rendelkezésre ahhoz, hogy a lehető legtöbb tatabányai felső tagozatos diák kipróbálhasson valamilyen könnyűzenei hangszert. Ennek érdekében az intézményekben rendhagyó énekórákat szerveztek, és bíztak abban, hogy a 10-15 éves korosztályból sokakban felkeltik az érdeklődést a zenetanulás iránt. „Hiszünk abban, hogy zenélni élmény. Miként abban is, hogy a zenélés élményét minden gyereknek meg kell tapasztalnia annak érdekében, hogy egészséges lelkületű emberek válhassanak belőlük” – tette hozzá előadásában a Peron vezetője.
A Hangszert neked kitalálói pályázatukban vállalták, hogy programjuk legalább tizenöt tatabányai általános iskolába eljut, ahol lebonyolítanak százhúsz rendhagyó énekórát – azaz hangszerekkel, eszközökkel és „tanárokkal” helybe mennek –, amelyeken legalább háromezer diák kezébe adnak hangszert. Az eredeti terv az volt, hogy mindezt egy tanév alatt valósítják meg, ám a koronavírus miatti korlátozások – a távoktatás bevezetése, az intézményekbe idegenek és kívülállók nem léphettek be – keresztülhúzták az elképzeléseinket, így mindössze három és fél hónap állt rendelkezésre. A tervezettnél rövidebb megvalósítási időszak miatt mindez azt jelentette, hogy gyakorlatilag napi rendszerességgel, minden délelőtt rendhagyó énekórákat tartott a csapat tatabánya valamelyik általános iskolájában.
A rendhagyó tanórák menetét Ruska Péter, a Peron Tehetségközpont szakmai vezetője állította össze, amiben boomwhackers feladat, hangszeres zenei bemutató, tapsolási gyakorlat, közös zenélés és az utazó hangszerek kipróbálása szerepelt. Az órák megtartásához komplett zenekart utaztattak, mert mint Pap Tibor utalt rá, szerintük a könnyűzenét csak kézzelfogható eszközökkel lehet hitelesen bemutatni. Éppen ezért hangosító rendszer, dobfelszerelés, szintetizátor, gitár, elektronikus hangszerek, és ezeknek kombinációja utazott az iskolák között annak függvényében, hogy éppen melyik kollégák tartották az adott órát. A Hangszert neked óráinak megvalósításában ugyanis hat tanár vett részt, egymást váltva, akiknek végül 142 rendhagyó énekórán 3014 gyereket sikerült elérni.
A tapasztalatokról Pap Tibor elmondta: úgy érzik. komoly nyomot hagytak az iskolákban és az óráikon résztvevő diákokban. Azokon a napokon, amikor zajlott a Hangszert neked, délutánonként sok szülő hívta a Peront, hogy „a gyerek egyfolytában nyaggatja, hogy telefonáljon, mert annyira tetszett az óra, és szeretne zenélni”.