A dalszerzésnek a zeneoktatás alapvető részének kell lennie – vélekedik Keith Ayling, a Leeds Conservatoire dalszerzés tanára, aki három évtizede vezet dalszerző műhelyeket a világ számtalan pontján. A brit zenetanár portálon megjelent cikkének szerkesztett fordítását közöljük.
Amikor 15 éves koromban elkezdtem dalokat írni, rögtön éreztem, hogy ez a hivatásom. Minden azzal kezdődött, hogy a középiskolai zenetanárom, klasszikus képzettsége ellenére, olyan lehetőségeket teremtett az iskolai zeneoktatás keretein belül, amelyek ösztönöztek a dalszerzésre. Koncerteket szervezett, próbatermet különített el, és benevezte az iskolai popzenekarunkat a Rockschool versenyre. Másodikak lettünk az előválogatón egy hagyományos képzettségű zenetanár segítségével, aki bevallotta, nem igazán ért a popzenéhez.
Úgy vélem, a dalszerzésnek a zeneoktatás részének kell lennie. Ez nemcsak azt jelenti, hogy ismerni kell a dalszerzés minden csínját-bínját, hanem azt is, hogy időt kell szakítani a felmerülő zenei ötletek fejlesztésére. Meggyőződésem, hogy a dalszerzés olyan kulcsfontosságú készség, amelyet érdemes oktatni. Az elmúlt 30 év során, amikor világszerte iskolai dalszerző műhelyeket tartottam, kidolgoztam egy olyan rendszert, amely minden helyzetben, minden korosztályú és képességű tanulók esetében működik.
Mindig azzal kezdem, hogy megkérdezem a diákokat: mitől jó egy dal? Általában a ritmust vagy a fülbemászó dallamot emelik ki. Ilyenkor elmagyarázom, hogy egy dalnak öt lényegi eleme van: a szöveg, a dallam, a ritmus, a szerkezet és a harmónia. Mindig szeretem megkérdezni, hogy nekik melyik okozza a legnagyobb nehézséget. A leggyakoribb válasz: a dalszöveg. Ennek pedig az az oka, hogy nehezen tudjuk úgy kifejezni a gondolatainkat és az érzelmeinket, hogy az mások figyelmét is megragadja. Pedig egy jó dalnak ez mindig sikerül. Ezért is fontos, hogy a tanulók tudatosítsák magukban, mit éreznek, és megfogalmazzák, mit akarnak üzenni a dallal.
Mivel a dalszövegek megírása a legnehezebb kihívásnak tűnik, szerintem jó, ha először ezzel foglalkozunk. A legjobb, ha a dalszövegeket gondolattérképpel is ábrázoljuk, azaz egy nagy papírlap közepére felírjuk azt a témát, amiről a dalt akarunk írni, majd szabunk egy időkorlátot – mondjuk 10 percet –, és leírunk mindent, ami eszünkbe jut a témáról. Az egyetlen kikötés van: a lapot tele kell írni. A minőség ilyenkor nem számít. Csak a mennyiség. Annyi ötletet, mondatot, idézetet vagy firkálmányt kell írni a lapra, amennyit csak lehet.
Ha már egy teljes lapnyi ötlet van, kérd meg a diákokat, hogy válasszák ki az ötletek közül a szerintük legütősebbeket. Ugyanis ezek alkotják majd a dal szívét, a refrént. A lapon található többi szó, kifejezés és gondolat pedig segít tovább szőni a versszakokat. Az első versszak bevezet minket a dal témájába, a második pedig kifejti azt. És minden, amire ehhez szükségünk van, már fel van írva a lapra, csak megfelelő sorrendbe kell helyezni őket.
A tanulók itt már természetesen elkezdhetik az érzelmeiket is beleszőni, hiszen a jó dalok jellemzője, hogy a dalszövegük nem csak leíró, hanem szívhez szóló is, tehát érzelmileg is tartalmas. Ha például a tanuló dalának témája egy nyaralás, rá lehet kérdezni, hogy milyen érzéseket kelt benned a nyaralás emléke. Az érzelmi válasz megadása kulcsfontosságú ahhoz, hogy a dal átélhetővé váljon, és magával ragadja a majdani hallgatót.
Az is rendkívül fontos, hogy a dal első sora ütős legyen, mert így azonnal megragadja a hallgató figyelmét. Javasolni szoktam a diákjaimnak, hogy gyűjtsék össze néhány kedvenc daluk első sorát. Mit üzennek? Mit vetítenek előre? Sok esetben az első sor hihetetlenül hatásos. Például a Beatles Yellow Submarine című száma a gyermekkori emlékeket idézi: In the town where I was born [A városban, ahol születtem], ami a dal témája szempontjából kulcsfontosságú. Loreen Euphoria című dala így kezdődik: Why can't this moment last forever? [Miért nem tarthat örökké ez a pillanat?]. Ez az erőteljes mondat kiemeli a dal témáját: hogyan tudnék többet kihozni az életemből?
Érdemes rákérdezni a diákjainknál, hogy az általuk választott első sor hatásos-e. Megragadja a hallgatót már az elején? Kíváncsivá teszi? Motiválja arra, hogy tovább hallgasson? Dalszerzőként mindig az a célunk, hogy a hallgatót arra csábítsuk, hogy a dalt végig hallgassa. Sosem sem szoktam feltenni a diákjaimnak a „hatás” kérdést az írás korai szakaszában. A gondolat térképezés során a legjobb, ha hagyjuk, hogy a szövegek és az ötletek szabadon áramoljanak anélkül, hogy a minőséggel törődnénk. A részletek csiszolását és a hatásosság kérdését a dalszerzés folyamatának a végére kell hagyni.
A dalszerzés a kommunikációs, valamint a hang- és szövegszerkesztési készségeket is fejleszti. Emellett a kész művek előadásával a diákok színpadi rutinja is jelentősen javulhat. Ezért minden zeneoktató kollégámat arra ösztönzöm: helyezze a dalszerzést a tantervébe!
Keith Ayling
(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)
Forrás: https://www.musicteachermagazine.co.uk/content/features/getting-started-with-songwriting/