A Magyar Zenei Tanács közleménye szerint a szervezet a hazai zeneoktatásról készít felmérést. A három részből álló online kérdőív azonban elsősorban az iskolai körülmények között dolgozó, leginkább komolyzenét oktató pedagógusokról, pedagógusoknak szól. Ettől függetlenül könnyűzenét oktatók kollégáknak is érdemes kitölteni.
A hazai zenei szervezeteket tömöríteni próbáló Magyar Zenei Tanács (MZT) a Zene világnapján indította el azt az online felmérést, amely közleményük szerint valamennyi hazai zeneoktatási intézményt megcélozza. A három részből álló felmérés a zenei újmédia-tartalmakkal, a zenehallgatási szokásokkal, és – legnagyobb részt – a zenetanítással kapcsolatos kérdésekkel foglalkozik. A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) támogatásával zajló felmérés az MZT szerint kiterjed a hazai zeneoktatás teljes vertikumára – alap-, közép- és felsőfokra –, és az intézményrendszer valamennyi szereplőjére, azaz oktatókra, hallgatókra és diákokra egyaránt. Azonban kitöltve a kérdőívet az az érzése az embernek, hogy megrendelői és/vagy készítői nem nagyon vettek tudomást a könnyűzenét oktatókról, az iskolarendszeren kívül zenét tanítók széles táboráról, így a könnyűzenei iskolákra és tanári karjaikra is nehezen húzható rá a felmérés.
A kérdőív első két szakasza a digitális eszközök használatát, illetve az újmédia-tartalmak elérését és a digitális zenehallhatási szokásokat vizsgálja, de a kérdések alapján úgy, mintha a készítőkhöz nem jutottak volna el az elmúlt években e témában készült (ProArt, Hanosz, Music Hungary, DUE) felmérések eredményei. Természetesen nem baj, ha újabb és újabb kutatások készülnek, bár ebben az esetben kicsit az az érzése az embernek, mintha ez a két téma csak „papucs orrán pamutbojt” lenne, azaz valamiféle hívószó a terjedelmében az első két téma kérdéseinél minimum kétszer több témát felvető harmadik részhez.
A harmadik szakaszban elvileg a zeneoktatással kapcsolatos kérdések kerülnek sorra, beleértve a diákok és hallgatók motivációit és preferenciáit is. Ám a zeneoktatás másik oldalán állóként – nem feltétlenül tanárként – kitöltve a kérdőívet könnyen az az érzésünk támadhat, mintha egy zenetanári wellbeing kutatás zajlana. A wellbeingen a HR szakma mindazt érti, ami a munkavállaló életminőségének különböző spektrumaira vonatkozik, közte például a stressz, az anyagi biztonság vagy éppen a kollektíva által teremtett munkahelyi légkör. Érdekes adat lesz az elvárt fizetés kérdésére adott számok átalag.
Az adatgyűjtéshez kapcsolódóan a Magyar Zenei Tanács, közleménye szerint a hazai zenetanárok helyzetét (?) és javaslatait (?) is össze kívánja gyűjteni. Így esetleg előkerülhetnek olyan témák is, mint az énekórák alacsony száma, az énektanárok megbecsülése a tanári karon belül vagy éppen az ének-zene szakos tanárképzés helyzete vagy jövője, amikkel érdemes lenne foglalkozni. A kutatás eredményeit online és nyomtatott kiadványokban is közzé kívánja tenni az MZT, amely ígérete szerint valamennyi, zenei felsőoktatásnak otthont adó városban – Budapest, Debrecen, Győr, Miskolc, Pécs, Szeged – nyilvános szakmai fórumokat is tart majd.
A kérdőív anonim, de aki a kitöltés végén megadja az elérhetőségét, fesztivál- és koncertjegyeket nyerhet.
A kérdőív ezen a linken érhető el: https://zeneitanacs.hu/felmeres-a-magyar-zeneoktatasrol/
B. Zs.