„Aki ért hozzá, az jól tanítja” című egésznapos, ingyenes pedagógiai-módszertani kurzus moduljait Veréb Lilla, Irinyi Tünde, Klem Dénes és Benkő Zsolt tartják Szegeden, az IH Rendezvényközpontban 2024. október 15-én, kedden.
A Hangőr Egyesület Poptanítás munkacsoportja által szervezett kurzust olyan könnyűzenét oktató tanároknak ajánljuk, akiknek nincs pedagógiai képzettségük, de szeretnének ilyen ismereteket szerezni, akik esetleg több éve szerezték pedagógiai végzettségüket, és úgy gondolják, érdemes felfrissíteni ezirányú ismereteiket, vagy jól szeretnének reagálni a fiatalabb generációk eltérő sajátosságaira, netán csak találkoznának és beszélgetnének kollégáikkal.
Szegeden, az IH Rendezvényközpont Maros-termében zajló esemény teljes programja alább olvasható.
10.00-11.30: „Beszéljük meg!”
A hatékony és hiteles pedagógiai kommunikáció szerepe a tanár-diák kapcsolatban
Az önismeret hiánya is vezethet kommunikációs problémákhoz. Biztosan ismerősek azok a szituációk, amikor egy konfliktushelyzet után kis idővel azon elmélkedünk, miért mondtuk azt, amit nem is úgy gondolunk, vagy miért hallgattuk el, azt, amit elmondtunk volna, vagy miért reagáltunk valamire hevesen vagy éppen ridegen. Annak a megismerése, hogy hogyan kommunikálunk a mindennapokban vagy konfliktushelyzetekben az önismeretünk része. Az önismeretünk formálódását pedig segítheti, ha kommunikálunk egymással.
Stresszes helyzetben, érzelmileg túlfűtötten, automatikusan reagálhatunk egy szituációban. Lefagyunk, vagy féktelen vitába bonyolódhatunk. Ha felismerjük ezeket és változtatni szeretnénk rajtuk, odafigyeléssel és gyakorlással jóval tudatosabban reagálhatunk. Ehhez azonban elengedhetetlen megismernünk az alternatíváinkat, hogy tudjuk, miből választhatunk. Emellett az is fontos lehet egy konfliktusban, hogy verbálisan, illetve non-verbálisan is el tudjuk mondani bármely pozitív vagy negatív érzésünket anélkül, hogy a másik felet megbántanánk. Ez is fejleszthető. Az asszertivitás és az erőszakmentesség a pedagógiai kommunikáció meghatározó elemei kell, hogy legyenek. A hiteles kommunikáció is fontos szegmense a pedagógiai munkának, hiszen az a nevelés-oktatás hatékonyságának alapja.
Előadó: Veréb Lilla szociálpedagógus, KRE PK egyetemi tanársegéd
Az Eszterházy Károly Főiskola Tanárképzési és Tudástechnológiai Karának Szociálpedagógia alapképzésén diplomázott 2014-ben, majd a Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Karának Neveléstudományi mesterképzésén végzett, felsőoktatás-pedagógia szakirányon 2018-ban. Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskolájában a Pedagóguskutatás Doktori Program doktorandusza, kutatási témája a Pedagógiai nézetek feltárása a pedagógusképzők kompetenciái függvényében. Egyetemi tanársegéd a Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógia Karának Pedagógusképző Intézetében a Neveléstani és Metodológiai Tanszéken.
11.30-11.45 Szünet
11.45-13.15: A fejlődésünk mérföldkövei
Út a felnőtté válásig
Az előadás során Erik Erikson pszichoszociális fejlődéselmélete mentén ismerkedhetünk meg a mozgás, a beszéd és az erkölcsi fejlődés legfontosabb mérföldköveivel a születéstől kezdve egészen a fiatal felnőttkorig. Betekintést nyerhetünk a kötődéselmélet alapjaiba, illetve az alapvető szükségletek modelljét is megismerhetjük az előadás során.
Előadó: Irinyi Tünde, pszichológus, klinikai szakpszichológus jelölt
A Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar viselkedéselemzés BA képzés elvégzése után (2016) a Károli Gáspár Református Egyetem Pszichológia MA képzésén szerzett klinikai gyermeklélektan szakirányú diplomát (2019). Erasmus ösztöndíjjal fél évet járt University of Limerick-re (Írország), közben a Debreceni Egyetemen angol–magyar bölcsészettudományi szakfordító végzettséget is szerzett. Ötödik éve pszichológus Református EGYMI Debreceni Tagintézményében, 2020 óta pedig a Debreceni Egyetem Általános Orvostudományi Kar, Klinikai és mentálhigiéniai gyermek és ifjúsági szakpszichológus szakirány hallgatója.
13.15-13.45 Ebédszünet
13.45-15.15: Módszertani kérdések a könnyűzene tanításában
Milyen módszertani szempontokat érdemes figyelembe venni a növendékek oktatása során?
Az előadásban érinteni fogjuk a következő témákat: gyermekek (növendékek) előzetes ismeretei, azok használatának lehetőségei az egyéni hangszeres órákon; a növendékek motivációjának szerepe; órára való felkészülés; óravezetéssel kapcsolatos kérdések; zenei írás-olvasás alapvető módszertani kérdései; az előadáson résztvevők által felvetett esetleges módszertani problémák közös megbeszélése.
Előadó: Dr. Klem Dénes PhD., adjunktus, EKKE Zenei Intézet
Egerben szerezett oklevelet karnagyként illetve történelemtanárként. 2009–2016 között egy ének-zenei általános iskolában tanított Egerben, 2014-től oktat az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Zenei Intézetében módszertani tárgyakat. 2023-ban doktorált neveléstudományból. Ütőhangszereken 9 éves korától játszik, jazz-dobolni Jeszenszky Györgytől tanult. Rendszeresen játszik zenekarokban (színház, szimfonikus zenekar, jazz), gyerekeket és felnőtteket is tanított dobolni.
15.15-15.30 Szünet
15.30-17.00: Amikor egy tananyag „önmagát” tanítja
avagy a megfigyelések fontossága a könnyűzenei oktatásban
Az emberi tanulás bármely területén a megfigyelések döntő fontosságúak. A zenetanulásban és annak oktatásában is így van ez. Megfigyeléseink kiterjednek az adott zeneműre és a tanítvány reakcióira, tanulási folyamatának apró részleteire is. Rugalmas módszertannal pedig jó eredményt érhetünk el, ha a megfelelő úton próbáljuk az információt átadni, rendszerezni, gyakorlatba helyezni. Az eltérő korú, társadalmi helyzetű, intelligenciájú (röviden nem homogén) összetételű zenélni szerető, tanulni vágyó emberek jól veszik az akadályokat, ha az oktató nyelvezete, gyakorlatai, tanácsai közelebb állnak a személyes attitűdjükhöz, mint amikor nekik kell egy általánosan megfogalmazott rendszerhez viszonyulniuk. Mivel a könnyűzene és annak tanítása eleve szubjektív látásmódot kíván, ebben a témakörben a rugalmasság jobban belefér a módszertanba, mint más művészeti ágaknál.
Előadó: Benkő Zsolt, blues gitáros, gitároktató
Bluesgitáros, előadó, oktató. Magyarországon és számos európai országokban jegyzett gitáros, többféle zenekari formációval és szólóban is fellép kluboktól a fesztiválokig. Közel harminc éve tanít gitárt, több helyen tartott gitárkurzusokat (pl. Gitármánia tábor), bluestörténeti előadásokat (pl. Hangszert a kézbe), hangszerbemutatókat és improvizációs kurzusokat.
A Hangőr Egyesület kurzusa az NKA Hangfoglaló Program támogatásával valósul meg.