Huszonnégy magyarországi és határon túli helyszín, közel ezer meghallgatott zenekar és előadó a 2023-24-es Öröm a Zene tehetségkutatókon, amelyek legjobbjai szeptember végén, Gyálon mérhették össze a tudásuk.
– Egyre tanultabbak, látványosan képzettebbek a mai fiatalok, illetve az is érezhető, hogy a digitális korosztályt rengeteg impulzus éri, kinyílt a zenei tudatuk, és egyre több műfajból merítenek sikeresen – mondta Andrásik Remo az Öröm a Zene országos döntőjének zsűrielnöke az eredményhirdetés után. – A kétnapos versenyen látszott, hogy a bejutott zenekarok hihetetlen tudással zenéltek. Nyilván, most azok jutottak a legjobb tíz közé, akiknél együttesen érvényesült maga a szerzemény, a dal és az előadásmód.
A Gyálon rendezett Öröm a Zene tehetségkutató legjobbja iszkaszentgyörgyi Boyongó zenekar lett, akik a keszthelyi Fülesbagoly Tehetségkutatóról jutottak a fináléba. A héttagú együttes zenéje folk zenei alapokra épül, amit más stílusok elemeivel – hip-hop, progresszív pop-rock, trance – is ötvöznek. A Boyongo ezzel nemcsak az 1 millió forintos fődíjat nyerte el, de jogot szerzett arra is, hogy ott legyen az NKA Hangfogló Program Induló Előadói meghallgatásán, ami akár további több milliós támogatást is jelenthet. Ide egyébként további kilenc zenekar jutott be Gyálról: a Visionless Humanity, a The Age, a Cancel, a Butterbros, a Backdoor People, az L1, a The Rovig Chess Club, Fegyverneky Levente és az avEEva.
– Ezeknek a formációknak a további zenei karrierjét ma még nehéz megjósolni – fogalmazott Andrásik Remo, aki az elmúlt évben több ezer kilométert utazva valamennyi Öröm a Zene versenyen zsűrizett. – Az viszont egyértelműen látszik, hogy a döntősök elképesztő munkát fektettek a felkészülésbe. Hitem szerint ez majd meg is hozza az eredményét. A zenészhivatás ugyanis nem rövid távú gyorskorcsolya, hanem maratoni futás, és valamikor, valamilyen eredménnyel mindenképp járnia kell a befektetett energiáknak. Az Öröm a Zene küldetésének fontos része, hogy olyan célt tűz ki a fiatalok elé, amiért érdemes dolgozni, és ugyan ma még talán csak emiatt vágtak bele ebbe az extra energiabefektetésbe, de hamarosan ráébrednek arra, hogy tulajdonképpen nélkülünk is képesek a kitűzött céljaikat megvalósítani.
Az Andrásik Remo mellett Cselőtei László, az NKA Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Program Kollégiumának vezetője, Lombos Márton producer, dalszövegíró, előadó, Major Eszter, Artisjus-díjas szövegíró, Nagy Szabolcs zenei újságíró, PR-szakember és Warnusz Zsuzsa zenész, Artisjus-díjas zenepedagógus alkotta zsűri nemcsak a fődíjról és az NKA támogatás lehetőségéről döntött a 24 produkció meghallgatása után. Az év felfedezettje az L1 zenekar lett. Kimagasló zenei tehetségükért hatan kaptak Újfalusi Gábor-díjat: Karsai Dániel, a Cancel dobosa, Meretei Ákos, a moszkvatér basszusgitárosa, Kollarics Anna, a Totoro dalszerző-szövegíró énekesnője, Németh László, a Visonless Humanity dobosa, Pongrácz Benedek, a The Roving Chess Club és a Klisé gitárosa, továbbá a komplett Backdoor People zenekar.
– Világos, hogy többek között a Covid okozta bezártságban a fiatalok sokat gyakoroltak a hangszereiken, sikeresen csiszolták tudásukat a neten fellelhető nívós oktatóanyagok segítségével – fogalmazott a díjátadón Andrásik Remo, az Öröm a Zene igazgatója. – Mindezeknek és az internet kínálta zenei világlátásnak köszönhetően magas minőségű és szerteágazó, műfaji korlátok nélküli koncerteket láthatott a szakmai zsűri a kétnapos döntőben.