Vidék és színház
2024. július 09. írta: Poptanító

Vidék és színház

A Beatkorszak Szabadegyetem 2024 őszi szemeszteréről

A magyar könnyűzene fővároson kívüli történetének bemutatása, illetve a Beatkorszak Projekt idei fókusza, a színház és a rockzene kapcsolata dominál a Beatkorszak szabadegyetem hatodik szemeszterének előadásain, amiről Bajnai Zsolttal, a program összeállítójával beszélgettünk.

240708-fortepan_urban_tamas.jpg– Egymástól távolinak tűnik a két téma, amikkel a Beatkorszak szabadegyetem szeptembertől induló szemesztere foglalkozik. Hogyan kerültek egymás mellé?

– Öt szemeszter és harminc előadás után továbbra sem célunk, hogy a féléveket egy-egy tematika köré fűzzük fel, vagy az előadások szorosan kapcsolódjanak egymáshoz. Annak idején a Beatkorszak Projekt azért indította el a sorozatot, hogy lehetőséget biztosítson a magyar könnyűzene múltjával foglalkozóknak a témáik, kutatásaik bemutatására. Illetve cél volt az is, hogy egyfajta „klub”, találkozási lehetőség legyen a szabadegyetem azoknak, akiket a hangokon túl is érdekel a hazai rockzene története. Az új szemeszter két témája eddigi működésünkből következik.

– Merthogy?

– A vidéki városok könnyűzenetörténetének bemutatására a Beatkorszak szabadegyetem indulása óta törekszünk, Miskolc, Sopron, Pécs, Szolnok már szerepelt a programban. Nagy öröm, hogy Váradi Ferencet végre rá tudtuk beszélni egy debreceni rocktörténeti előadásra, miként Sulyok Csaba Hódmezővásárhelyről szóló témája is ritka csemegének ígérkezik. Ráadásul mindketten először lesznek az előadóink.

– Az ön előadását is tekinthetjük vidékről szólónak, hiszen a fővároson kívüli színházak zenés előadásait veszi majd számba.

– Merthogy ennek az alapötlete a vidéki városok rocktörténeti előadásaiból táplálkozik, hiszen sorra kiderült, hogy a hetvenes években mindenhol a legmenőbb helyi zenkarokat kérték fel a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című előadásokban való közreműködésre, ami már önmagában is megérne egy külön kutatást. Főleg, hogy az operetten túli könnyedebb és népszerűbb zenei műfajok nem feltétlenül a Presser-Adamis dalokkal jelentek meg a vidéki színházak színpadain. De azt hiszem, erre Kovács László is utalni fog, aki a színházi könnyűzenei albumokat veszi majd sorra.

– Ez a két előadás a könnyűzene és a színház kapcsolatát boncolgató sorozat felvezetőjének is tekinthető?

– Pontosan. A Beatkorszak Projekt 2024-es fókusza ugyanis a hazai színjátszás és a könnyűzene rendszerváltás előtti kapcsolatán van, ami érinti az oral history sorozatunkat éppúgy, mint az idei konferenciáinkat és fotókiállításunkat, és így az új könyveinket is. A Beatkorszak szabadegyetem hatodik szemeszterét tulajdonképpen két, ebben a témában szervezett konferenciánk keretezi. Az egyiket még szeptemberben Marosvásárhelyen, a másodikat pedig decemberben a Magyar Zene Házában rendezzük, miközben további két érdekes téma is hallható lesz a Lumen kávézóban: Csatári Bence az István, a király Királydomb utáni életéről beszél majd, Ring Orsolya pedig a Rockszínház történetét eleveníti fel.

K. B.

(Illusztráció: Fortepan,hu/Urbán Tamás - A debreceni Color együttes)

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr7418443463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása